Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten
Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen -Reflectie op eigen handelen in conflictsituaties -Kunnen kiezen voor conflictstijlen en bijbehorend gedrag, passend in de situatie
Definitie conflict We spreken van een conflict wanneer er sprake is van onenigheid over visie, bejegening, behandeling, samenwerking, belangen, opvattingen, kwesties, gevoelens of ethische normen tussen twee of meer personen. Tenminste een van beiden ergert zich of voelt zich gehinderd door de ander.
Conflicthantering op drie niveaus Persoonlijke stijl: een stabiel patroon van reageren in allerlei conflictsituaties. Strategische keuze: voor welke stijl kies je in een concrete situatie (vraagt grote mate van reflectie). Concreet conflictgedrag: het specifieke handelen, de manieren waarop we onze strategie uitvoeren (bv metacommuniceren, gevoelsreflecties).
Dual concern model conflicthantering 1. Zorg voor eigen en andermans belang 2. Vijf conflicthanteringsstijlen te weten: - Forceren (doordrukken) - Vermijden (ontlopen) -Toegeven (meegaan) -Compromis zoeken -Probleem oplossen
Forceren Overtuigd van eigen gelijk Voor eigen winst gaan (of eigen doel, of visie) Geen rekening houden met belangen ander (Situatie: opleider vraagt je een dienst over te nemen, maar jij wilt naar verjaardag van broer) “Ik ga die dienst niet doen!”
Vermijden Streven om buiten het conflict te blijven Ontlopen confrontatie Geen rekening houden met eigen en andermans belang “Dat is goed”
Toegeven Motief is veelal investeren in de relatie met de ander Rekening houden met andermans belang “Het komt me niet zo goed uit omdat mijn broer zijn verjaardag viert, maar ik wil het wel voor je doen”
Compromis zoeken Tot een gezamenlijke regeling komen Verdelen van zowel opbrengsten als lasten “Dit komt me slecht uit omdat mijn broer zijn verjaardag viert, maar ik vind het ook vervelend voor jou. Hoe kunnen we dit nu samen oplossen?”
Probleem oplossen Rekening houden met eigen en andermans belang Open benadering en zoekt gezamenlijk oplossing Kost vaak tijd, moeite en creativiteit “Dan hebben we nu een probleem, ik wil die dienst niet doen, maar wil de relatie goed houden”
Invullen vragenlijst conflicthantering
Bespreken uitkomsten vragenlijst - Wat is typerend voor je stijl(en)? - Wat zijn sterke en zwakke kanten van je stijl(en)? - Heb je voorbeelden van het gebruik van je stijl(en) in de (huisartsen)praktijk? Wat zijn de effecten? - Zien anderen deze stijl(en) bij jou terug? - Zijn er verschillen tussen werk en prive? - Gebruik je veelal dezelfde stijl (persoonlijke stijl) of afhankelijk van de situatie (strategie)
Evaluatie eerste bijeenkomst Huiswerkopdracht