WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Reflectie-portfolio beoordelen
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Oriëntatie 1-Zorgroute
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
HAN Faculteit Educatie.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Wjk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Toekomstgericht onderwijs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Module 6; didactisch handelen
Keuzethema: differentiatie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst 1 2015-2016

Introductie Actie-Onderzoek (AO) Relatie met OGP6 Denk-opdracht: welk criterium kies je?

Actie-Onderzoek Actie-onderzoek is gericht op het verbeteren van het eigen handelen van leraren en de situatie waarin dat handelen plaatsvindt (Ponte, 2002) Het actie-onderzoek bestaat uit een onderzoeksdeel en een handelingsdeel. Het onderzoeksdeel betreft het bestuderen van literatuur die relevant is voor het praktijkprobleem, de opzet van het onderzoek, de dataverzameling, -analyse en –evaluatie. Het handelingsdeel bestaat uit de activiteiten die de onderzoeker onderneemt om tot verandering of verbetering van het handelen te komen. Voettekst

Onderzoekscyclus Probleemanalyse (Wat wil je te weten komen? Waar wil je jezelf in ontwikkelen?). Theoretisch kader (Op basis van literatuur mogelijkheden verkennen en uitwerken in onderbouwde handelingen). Uitvoeren (In de stagepraktijk bewust handelingen uitproberen). Meten (In hoeverre lukt het om de onderbouwde handelingen in de praktijk te brengen en – met enige voorzichtigheid – behaal ik mijn doelen die ik had?) Analyseren en concluderen Voettekst

Denkopdracht Kritische handeling C1   Groepsplannen onder begeleiding uitvoeren en evalueren Competenties en criteria 3.10 rekening houden met verschillen door variëren in didactiek Criterium: de student verantwoordt de variatie in didactische werkvormen bij de geformuleerde onderwijsbehoeften. 4.7 differentiëren in subgroepen Criterium: de student verantwoordt op welke wijze in de organisatie van het onderwijs differentiatie in subgroepen tot stand is gekomen. 3.13 bestaand handelingsplan/groepsplan hanteren Criterium: de student werkt binnen de cyclus van handelingsgericht werken de fase van ‘realiseren en evalueren’ uit (groepsplan uitvoeren en opbrengsten evalueren). 6.8 werken binnen bestaande zorgstructuur Criterium: de student toont in het kader van passend onderwijs de ondersteuningsstructuur van zijn basisschool op micro-, meso- en macroniveau. Kritische handeling C2 Ontwikkeling van individuele kinderen systematisch volgen en begeleiden 2.3 aspecten van ontwikkeling herkennen en benoemen Criterium: de student werkt binnen de cyclus van handelingsgericht werken de fase van ‘waarnemen’ uit (stimulerende en belemmerende factoren). 2.6 hulpvragen signaleren en onder begeleiding aanpakken Criterium: de student werkt binnen de cyclus van handelingsgericht werken de fase van ‘begrijpen en plannen’ uit (onderwijsbehoeften en groepsplan). C3 Differentiëren naar specifieke onderwijsbehoefte 2.2 relatie met individuele leerlingen verbeteren Criterium: de student verantwoordt zijn pedagogisch handelen ten aanzien van de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen. D1 Actieve rol nemen in rapportagegesprek 2.8 pedagogisch handelen verantwoorden Criterium: de student bespreekt zijn bevindingen vanuit de fase ‘waarnemen en begrijpen’ van minimaal één kind met ouders/verzorgers. 6.6 informatie van ouders integreren in pedagogisch-didactisch handelen Criterium: de student toont in zijn themadossier aan dat hij informatie van ouders heeft ingezet bij zijn pedagogisch-didactisch handelen. Vormeisen Taalbeleid: spelling, interpunctie, formuleren, schrijfstijl De verwijzing naar de bronnen is volgens APA. De student heeft in het themadossier OGP 6 feedback opgenomen vanuit het werkveld. Hoe werk je momenteel aan de criteria zoals die genoemd worden op pagina 4 en 5 van de OGP6-opdracht? Welk van deze criteria leent zich voor actie-onderzoek? Voettekst

Volgende keer: Werkbijeenkomst Werkopdracht: Plan van aanpak Principes van feedback Voettekst

Probleemanalyse Einddoel = helder krijgen waar je onderzoek zich op gaat richten (focus) en wat het moet op gaan leveren (doel van je onderzoek). Aanleiding = waarom is dit onderwerp voor jou relevant / interessant. Context = waar speelt het onderwerp zich af (alleen relevante informatie!). Probleemstelling = focus en doel: Dit onderzoek is gericht op … om inzicht te krijgen in … Voettekst

Verdiepen in de literatuur Bronnen verzamelen De volgende stap Verdiepen in de literatuur Bronnen verzamelen Mindmaps van kernconcepten Verbindend schrijven Voettekst

Aan de slag Bekijk het voorbeeld Beschrijf de aanleiding en context van je onderzoek Maak een plan van aanpak Geef peerfeedback (zie opdracht 1) Verwerk de ontvangen peerfeedback Bespreek het nieuwe plan van aanpak met de docent Voettekst

Voor de volgende bijeekomst Verder oriënteren in literatuur en praktijk om probleemanalyse verder uit te werken c.q. af te maken. Probleemanalyse leesbaar meenemen. Mindmap van de literatuur meenemen. Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst

Voettekst