Regionale info basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Advertisements

Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Aanvang eerste leerjaar
Realisatie kindcentrum
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
De weg naar het voortgezet onderwijs
DPB Fysica Gent.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Handelingsgericht samenwerken
Informatieavond groep 8
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Informatieavond Groep 7-8
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Van visie naar curriculum
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
Lancering Traject
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Ouderraad olfa Schooljaar Klasvergaderingen – September 2015.
Ouderavond vwo 3 Welkom.
Schooljaar 2015/2016.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VOCODI 12 mei 19 mei. (Pré)-waarborgregeling (bis)
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Medezeggenschap op de Trumakkers Informatieavond groep 1 en 2 6 september 2011.
De adviserende basisschool Edwin Dubbelman 2 september 2015.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Titel samenkomst 7 november 2017 Kristien
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Infodag onderwijs Welkom!
het katholiek basisonderwijs
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Ronde van Schoolbesturen Mechelen Werking COBES
het katholiek basisonderwijs
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Godsdienst in afstudeerstage
Aanmeldings- en inschrijvingsdata voor
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
LOP-werking in vogelvlucht.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Welkom Opendeurdag iK.
Transcript van de presentatie:

Regionale info basisonderwijs 10 juni 2016 Provinciaal Vormingscentrum Oostmalle

Vraaggestuurde werking www.dsko.be > begeleidingsdienst Vragen aan begeleidingsdienst en bespreking in zelfsturende teams Intensieve trajecten Overgang kleuter-lager, Wat werkt in de klas, Breed evalueren, Leren leren, Wereldoriëntie, Zelfevaluatie en kwaliteitsontwikkeling Korte trajecten Trajecten adviezen 2 en 3 Trajecten ZiLL voor pilootscholen VBS Maria Boodschap: Hildegard Meeusen, Els De Maeyer, Raf Mertens (taal) De kleine Jacob: Hildegard Meeusen en Jo Knaeps (taal) De Reuzenpoort: Bart Masquillier, An Van Rompaey (taal) Ludwig Getteman De Link: Ingrid Van den Hout, Inge Wilberts (taal) en Nele Van Oosten SG Anker: Bart Jaminé, Chris Ligtvoet, Dirk Herrygers, Luk Waterschoot Omnibus: Jef Stappaerts en Chris Ligtvoet De springplank: Karin Van Dommelen, Bart Delanghe, Marcel Van Lommel De zandloper en klavertje 3: Karin Van Dommelen, Dirk Herrygers, Hilde Hendrickx Tongelsbos: Bart Jaminé en Ingrid Van den Hout

Aanvraag ondersteuning

Aanbodgericht www.nascholing.be regio Antwerpen Identiteit en pastoraal > aanbod godsdienst Bewegingsopvoeding Krachtige leeromgeving Leren leren Muzische opvoeding Nederlands Schoolbeleid en communicatie Wereldoriëntatie Wiskunde Zorg ZILL Inforonden: 8 maart, 15 maart, 26 april, 3 mei en 17 mei 2017 provinciaal vormingscentrum Oostmalle. Doel: zoveel mogelijk personeelsleden breed informeren.

Regionale info: maandelijks h@llo ‘h@llo’ in uw mailbox en rechtstreeks in die van uw team? inschrijven via www.dsko.be  Begeleidingsdienst

Data volgend schooljaar 25 januari 2017 – Dag van de kleuter: 'ik wil zo graag'. We bekijken dit vanuit het perspectief van de kleuter en van de leerkracht. Provinciaal Vormingscentrum Oostmalle 22,23,24 maart 2017 – Driedaagse basisonderwijs Floreal Blankenberge Hoe organiseren we ons onderwijs van de toekomst en connectie met ZILL? Aandacht voor maatschappij, onderwijs, instrumenten, veranderingen

Waarborgregeling: co-teaching en BuO als DuO Regionale infodag School Instituut mevrouw Govaerts (Heist-op-den-Berg) Co-teaching VIBO De Brem (Oud-Turnhout) Bubao in duo met bao VIBO De Ring (Turnhout) BuBaO Sint-Rafaël (Sint-Job-in-‘t-Goor) Sint-Jozefinstituut (Antwerpen) BuBaO Berkenbeek (Wuustwezel)

stand van zaken en implementatietraject ZIn in leren! Zin in leven! 21 april 2016 Stand van zaken en implementatie CUR team BaO - Anne Verhoeven

Een geïnspireerd, net-eigen leerplan MOTIVATIE INSPIRATIE Unieke van elke mens, hoop en geloof, kansen tot groei, brede zorg en inbreng vanuit diversiteit, katholieke dialoogschool, de leraren als team Benadruk ook de vertrekbasis: OKB en katholieke dialoogschool zodat vernieuwde leerplan meteen ook verdieping/tot leven brengen van het eigen opvoedingsproject kan zijn BETEKENISVOL LEREN

Een harmonische ontwikkeling van elk kind CULTUUR Essentie van het leerplan is ‘alle kinderen in ontwikkeling brengen en ontwikkelingsgericht onderwijs stimuleren’ Twee kinderen: Vormen de kern van het concept Samen leren Ontwikkelkracht van kinderen benutten : interactie coachen Belang van de schaduw: kind ontwikkelt in wij-jij-ik relatie met anderen (uniciteit in verbondenheid) Wereldbol: Brede definitie van cultuur: wetenschap, taal, wiskunde, kunst en cultuur, godsdienst, … Cultuurgebonden ontwikkelvelden vormen de buitenschil, = evocatie van de wereld waarin kinderen leven, vandaar ook op vorige dia de nadruk op betekenisvol leren PERSOON

proeftuinsessie 12 mei 2016 Er zijn 10 ontwikkelvelden 4 in de kern Hier zeker aangeven: ontwikkelveld (begripsvorming) 6 in de buitenschil Kern en buitenschil zijn in voortdurende interactie = bewijs van harmonische ontwikkeling Witruimte = speelveld van kinderen (in de kern) en van leerkrachten en leerlingen tussen kern en buitenschil. Bevattelijke ordening van de harmonische ontwikkeling Het kader accepteren en er in thuis komen Let op de interactie (uniciteit in verbondenheid, eigen ontwikkeling maar nooit ten koste van anderen) Opvoeden en onderwijzen gebeurt in relatie: kind komt tot leren door interactie met andere kinderen, ouders, leerkrachten, opvoeders thuis en op school… In het katholiek onderwijs verwijzen we hierbij ook naar de Ander, God. De ontwikkelvelden zijn geen leergebieden. Om aan ontwikkeling te werken kunnen scholen kiezen om vanuit leergebieden te werken, bewust leermiddelen in te zetten, projectmatig te werken, ervaringsgericht onderwijs te stimuleren,…: dat zijn telkens onderwijsarrangementen in het witte speelveld waarbij verbindingen gelegd worden tussen de persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkeling en tussen meerdere velden. Leerplanmaker biedt een overzicht van de leerinhouden aan: de ingrediënten Leerplanmaker biedt niet de verpakking aan. Receptuur = eigenaarschap van de school Daardoor ruimte voor eigenaarschap: projectwerk, werken vanuit leergebieden, werken op maat, … Deze ordening biedt meer en gevarieerdere oefenkansen dan bvb. leerplan volgens leergebied: heeft perceptie dat de ontwikkeling enkel binnen een leergebied geldt. Inzet: gevarieerde oefenkansen bieden, door een variatie in het aanbod en de clustering van inhouden. Curriculum en Vorming

ONTWIKKELVELD Ontwikkelthema’s generieke doelen leerlijn Titel samenkomst 28 april 2017 ONTWIKKELVELD Ontwikkelthema’s generieke doelen leerlijn ontwikkelstappen Structuur spreekt voor zich. OP de vorige dia zagen jullie de ontwikkelvelden. Elk ontwikkelveld wordt verder uitgerold in ontwikkelthema’s met generieke doelen, leerlijnen en ontwikkelstappen. De kleur van de kaders verwijst ook naar de kaders die terugkomen in de applicatie. Proeftuinscholen zullen – zodra ze thuis zijn in het kader- deze applicatie ook uittesten. Bij de leerlijn kan je eventueel ook vertellen: ontwikkelstappen die verbonden zijn aan referentieperiodes op basis van leeftijden.  ze documenteren de ontwikkeling doorheen de basisschool. Naam van de spreker of dienst

stand van zaken en implementatietraject ZIn in leren! Zin in leven! 21 april 2016 september 2016 Huidige leerplannen + proeftuinen Zin in leren! Zin in leven! 1 september 2017 Zin in leren! Zin in leven! of huidige leerplannen schooljaar 2019-2020 1 leerplan: Zin in leren! Zin in leven! Hier kan je vertellen dat we momenteel volop in doorontwikkeling zijn en het leerplan bij inspectie indienen in januari 2017. Na goedkeuring kan het vanaf september 17 gebruikt worden als geldend leerplan Dit leerplan is er niet zo maar gekomen maar is ontstaan na een sterke consultatie van het werkveld over de huidige leerplannen (reeds 2013-14 bevraagd), ronde tafels met gebruikers, ontwikkelgroepen met gebruikers, lerarenopleiders en begeleiders, aftoetsen van kader en inhouden aan experten, kortom dit leerplan zou een sterk gedragen visie moeten weerspiegelen, Vertel meteen ook dat de doorontwikkeling van de leerlijnen dit najaar op het programma staat, dat bubao in de proeftuinen wil ontdekken welke meerwaarde zill voor elke bubaoschool kan hebben. Vertel hier ook hoe scholen de volgende jaren met leerplannen omgaan: Kiezen voor huidige leerplannen en verkennen nieuwe leerplan achter de schermen Kiezen meteen in sept 17 voor invoering zill Zill wordt meteen ingevoerd van 2,5 tot 12 jaar, een school zou eventueel kunnen opteren om in sept 17 te starten in de kleuterschool en een jaar later met de lagere school. Het eigenaarschap ligt bij de school (op een moment van doorlichting zal de school aan de inspectie moeten aangeven met welk leerplan/welke leerplannen ze werken) Voor BUBao is zill alleen een kader, maar komt er geen goedkeuring. Zij blijven werken met de ontwikkelingsdoelen. CUR team BaO - Anne Verhoeven

Tijdspad implementatie stand van zaken en implementatietraject ZIn in leren! Zin in leven! 21 april 2016 Tijdspad implementatie 2015-2016 -info aug. ‘15 -najaar: directie + gangmakers -start proeftuinen 2016-2017 -proeftuinen -aanbod nascholing in koepelkrediet (zin krijgen in…) -colloquia -applicatie en materialen 2017-2018-2019 -applicatie en materialen -colloquia -PB: ondersteuning verdere schooleigen implementatie -uitbreiden nascholingen Vanaf sept. 2019 Ondersteuning PB vanuit Zin in leren! Zin in leven! Alle scholen werken met leerplan Hier wijst de dia zichzelf uit; benadruk dat er volgend jaar proeftuinen zijn en een aanbod nascholing via koepelkrediet. Vertel ev dat je op het colloquium directies hierop verder werkt (aan beleidsvoerend vermogen of andere randvoorwaarden of zeer concreet aan zill) CUR team BaO - Anne Verhoeven

Tot slot: een mooi einde schooljaar en aansluitend een deugddoende vakantie.