Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Tijdelijke Regeling Vroegsignalering registratie TRV-gegevens presentatie 10 juni 2002.
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Sessie 2 Ouderbetrokkenheid en voorschools Bijeenkomst G33 Utrecht
Harmonisatieplannen kabinet
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Informatiemiddag h/v Stand van zaken en nieuwe ontwikkelingen. april 2010.
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Vooronderzoek. Theorie over peuters en kleuters. Visie Sterrenschool. Theorie over de verschillende soorten middelen bijv. Kaleidoscoop.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
OBSERVATIEMETHODEN VVE BOSOS 2 tot 4 & PRAVOO
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Directie en IB dag 24 en 26 november Agenda uurInloop met koffie/thee uurOpening en welkom Toelichting op het programma uurPresentatie.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Competentie gebieden Kerntaak 1.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Spreekuur logopedie op het consultatiebureau Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
Interculturele klassen, ouders en buurten
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Voorbereiding dierentuin: bespreking van de ingeleverde verslagen
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Consultatief logopedisch spreekuur
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink2 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar doel/effect doelgroep, duur inhoud werkwijze en middelen aandachtspunten bij opzetten risicofactoren tijdsinvestering

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink3 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Doel Opsporen van (dreigende) stoornissen in de spraak- en taalontwikkeling, zodat door vroegtijdige interventie normale communicatie, effectieve deelname aan onderwijs en een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling mogelijk worden. Effect Spraak-/taalproblemen en -risico’s zijn tijdig onderkend; Kinderen die bedreigd worden in hun spraak- taalontwikkeling zijn toegeleid naar passende zorg

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink4 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar doelgroep - peuters - ouders - leiding van voorschoolse voorziening duur - dagdeel per peutergroep

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink5 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Inhoud 1.Groepsobservatie De logopedist observeert in een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf de spraak- en taalontwikkeling en het mondgedrag van individuele peuters binnen een groep. Na de observatie bespreekt de logopedist de bevindingen met de leidster en geeft advies over peuters met mogelijke problemen.

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink6 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Inhoud 2. Coaching van de leiding De logopedist observeert de leidsters tijdens hun kindcontacten in de zaal. Achteraf volgt feedback over de interactie van de leidster met de peuters wat betreft hun verbale en non-verbale communicatievaardigheid. De leidsters krijgen advies over de omgang met peuters, die in de groep opvallen wat betreft communicatie. Als daar aanleiding toe is, zal de logopedist mogelijke verdere stappen voorstellen en bespreken.

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink7 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Werkwijze: vooraf eerste contact kan op 2 manieren: - logopedist neemt telefonisch contact op en plant de jaarlijkse groepsobservatie - de leiding neemt telefonisch of per contact op 1 week vooraf krijgen alle ouders een brief via de peuterzaal (bijlage)

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink8 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Werkwijze: uitvoering observatie & coaching 1.peuters: - observatie: taal, spraak, mondgedrag, opvallend gedrag, concentratie, omgang met andere kinderen - nabespreking van alle peuters - noteren gegevens op overzicht / DDJ

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink9 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Werkwijze: uitvoering observatie & coaching 2. leiding: -observeren verbale en non verbale communicatie / interactie leiding en peuter -nabespreking en tips (VAT principes)

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink10 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Werkwijze: na groepsobservatie “opvallende” peuters -> uitvoerig bespreken -> ouders toestemming vragen voor verder onderzoek / verwijzing registratie (overzicht groepsobservatie, bijlage) evaluatie (vragenlijst) daarna traject onderzoek logopedie 0 – 4 jaar

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink11 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Aandachtspunten bij opzetten zorg voor flankerend aanbod van producten: - deskundigheidsbevordering - consultatie - onderzoeksmogelijkheden - vervolg op onderzoek en observatie registratie vooraf bepalen evaluatie vooraf opzetten

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink12 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Verbeterpunten: niet toewijzen aan één persoon registratie evaluatie verantwoording naar inkoper

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink13 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar product 13groepsobservatie en coaching leiding jaar aardobservatie + coaching uitvoerderlogopedist € 65 eenheid1 observatie uren opbouwobservatie 2 reistijd1 voorbereiding en planning0,5 nabespreking 1 totaal 4,5€ 293 reiskosten€ 9 € 302

Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink14 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Bijlagen / inhoud map hand-out presentatie brief aan ouders vooraf registratielijst groepsobservatie vragenlijst evaluatie voorschoolse logopedie onderzoeksresultaten overzicht product logopedie