Database: lust en last? Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober 2009 Wetgeving (spamverbod) en handhaving OPTA Ronald van den Broek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie: privacywet
Advertisements

relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Het zakelijk spamverbod
Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend Gegevensbescherming CQI-metingen 16 september 2010 CKZ mr Alexander J.J.T. Singewald © Singewald.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Feedback applicatie Introductie in het gebruik Aanleiding •Wie? Het betreft de Autorisatie artsen en de eigen Huisarts van de Patiënt •Wat? Het betreft.
Testdata Management Ketentest
M-Bit heeft zich gespecialiseerd in digitale communicatie voor het MKB. Digitale communicatie houdt voor ons in: Infrastructuur (ADSL,vaste-en mobiele.
Instructies Internationale CNSJ Verkooptool - Inleiding Ontwikkeld voor markten buiten Europa Content vertaald in het Engels Online verkoop van losse festival.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Nieuwe regels, nieuwe plichten De tweede nationale marketing conferentie 10 september 2003 Christiaan Alberdingk Thijm.
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
The LAW VBI9A4.
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Normstelling bestuursrecht
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Toezicht CE-markering Bouwproducten R. Baaten Sr. Inspecteur Den Haag, 11 december 2014.
Toezicht en Handhaving
6 oktober 2015 Voorlichting publiek- private samenwerking.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Persoonsgegevens en de Wbp
1 marketing vanaf 1 okt 2009.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Schenktijden Stichting/vereniging gerelateerde activiteiten Persoonlijke feesten Sportief Ma t/m vrij – Za zo Uitzondering: Als.
Wachtwoord veranderen Data lekken Privacyreglement Beveiliging Toestemming Privacy Je wordt gebeld … Moeilijk doen Bewerkersovereenkomst Privé.
Een datalek, wat nu?! De Wet bescherming persoonsgegevens,
GELEKT, WAT NU? HET MELDINGSPROCES. WORKSHOP - PROGRAMMA TE BEANTWOORDEN VRAGEN DEZE MIDDAG WAT IS EEN DATALEK? ERVARINGEN? CASE: GELEKT, WAT NU? HET.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Recht in Gedwongen Kader
Datacenter versus Cloud
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Maarten Peeters 6Handel
Direct Juridische aspecten
Juridische aspecten van een webshop
Direct 5. Juridische aspecten
Direct Juridische aspecten
Privacy en bescherming persoonsgegevens 2018 mr. Jan van Gool
HANDELSPARTNERS.
In 7 stappen uw organisatie klaar voor AVG
Wet op de privacy.
Privacy en Leerplicht/RMC
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Privacy en Leerplicht/RMC
Wet op de privacy.
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Wet op de privacy.
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
het Naoberhuis Algemene Verordening Gegevensbescherming
Toezicht op Collectief Beheer Auteurs- en naburige rechten
Transcript van de presentatie:

Database: lust en last? Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober 2009 Wetgeving (spamverbod) en handhaving OPTA Ronald van den Broek Jurist team Internetveiligheid

Programma OPTA Uitbreiding spamverbod naar bedrijven Wat mag nog wel? Klachten Handhaving door OPTA

OPTA Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit Sinds 1997 Onafhankelijk toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving op het gebied van post en elektronische communicatiediensten Zelfstandig bestuursorgaan

Huidige spamverbod 1998 spamverbod (niet voor ) 2004 uitbreiding naar ↓ Hoofdregel vastgelegd in artikel 13 van de bijzondere privacyrichtlijn voor de elektronische communicatiesector (2002/58/EG) Geïmplementeerd in de telecommunicatiewet, artikel 11.7 (Hoofdstuk 11: Bescherming van persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer (eindgebruikersbelangen)

Waarom uitbreiding naar bedrijven? Overheid wil de last verminderen voor bedrijven die ongevraagd commerciële boodschappen ontvangen  want… - tijd kwijt aan lezen, beoordelen en verwijderen van berichten - hoge kosten t.b.v. bestrijden spam - uitzonderingen in zelfregulering (visitekaartje) - gebrek aan handhavingsinstrumenten

Last voor bedrijven

Uitbreiding spamverbod per 1 oktober ‘09 De facto gaat in Nederland een algeheel spamverbod gelden!

Bestanddelen spamverbod Artikel 11.7, eerste lid, Telecommunicatiewet Het gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede en derde lid.

Spamverbod Wat mag nog wel? andere dan elektronische berichten (andere regels) zonder commercieel, charitatief of ideëel doel met toestemming* aan klanten mits…* indien ontvanger (bedrijf) algehele toestemming geeft* buiten EER mits…* *) met geldige afmeldmogelijkheid en identiteit verzender

Spamverbod Welke berichten vallen onder het verbod? -faxen -spraakcomputer - , sms, mms, vm-bericht, nieuwsbrief, ….

Doeleinden bericht (..) voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, charitatieve of ideële doeleinden (..)

Doeleinden bericht Bericht met charitatief doel

Doeleinden bericht Bericht met commercieel doel

Doeleinden bericht Bericht met ideëel doel

Doeleinden bericht Bericht met commercieel doel Waarom verzonden? Wat is het uiteindelijke doel? - (in)direct promoten van organisatie - aandeelhouders IV. Prijzen en facturering 4.1 Levering geschiedt tegen de op het moment van bestelling bij ANP geldende prijzen.

Doeleinden bericht Bericht zonder commercieel, charitatief of ideëel doel Waarom verzonden? Wat is het uiteindelijke doel? I.v.m. gifdampen vraagt de politie ramen en deuren te sluiten Maatschappelijk belang Openbare orde/ veiligheid

Spamverbod Toestemming Een vrije, specifieke en op informatie beruste wilsuiting, waarbij de betrokkene aanvaardt dat zijn persoonsgegevens worden verwerkt (art. 1 (h) WBP)  Dus EXPLICIETE toestemming! –Niet in algemene voorwaarden –Geen voorgevinkte vakjes □ –Niet in –Visitekaartje impliceert geen toestemming!!

Spamverbod Toestemming Zorg voor TRANSPARANTIE!! -Waar vraag je toestemming voor? -Wie is de verzender? -Makkelijk af te melden?  Toestemming op orde hebben; de verzender heeft bewijslast!  Dit geldt ook voor opt-out (zonder toestemming vooraf) verkregen adressen!!  Tip: tot 1 oktober!! Bestand m.b.t. bedrijven op orde brengen

Spamverbod Toestemming Toestemming voor ontvangst van s van dit bedrijf en zorgvuldig geselecteerde partners ? Van belang hoe de (boodschap) mail verstuurd wordt  Duidelijk zijn waarvoor men toestemming geeft!!  Niet voldoende duidelijk? Dan acht OPTA dit in strijd met het spamverbod!

Spamverbod Toestemming Toestemming van bedrijven geldt op adres/nummer*  Toestemming van directeur om alle adressen te  Toestemming van specifiek adres  Toestemming van algemeen adres Hoe zit het bij afmelden? *) net zoals dat nu al geldt voor natuurlijke personen

Uitzondering voor ‘bestaande klant’ Elektronische contactgegevens hebben verkregen in het kader van de verkoop van zijn producten of diensten & Boodschap moet betrekking hebben op eigen gelijksoortige producten of diensten  Weigermogelijkheid bieden <> toestemming  Bekijken vanuit de ontvanger

Identiteit verzender + afmeldmogelijkheid …altijd de volgende gegevens vermelden: De werkelijke identiteit van degene namens wie de communicatie wordt overgebracht Een geldig postadres of nummer (telefoonnummer, adres, …) waaraan de ontvanger een verzoek tot beëindiging kan richten (afmelding) (altijd: dus in ieder bericht dat commercieel, etc. is, ook als er toestemming is verkregen)

Algehele toestemming indien de verzender (bedrijf/ondernemer) bij het overbrengen van de communicatie gebruik maakt van elektronische contactgegevens die door de abonnee daarvoor zijn bestemd en bekendgemaakt, en deze zijn gebruikt in overeenstemming met de door de abonnee aan die contactgegevens verbonden doeleinden Bijvoorbeeld op website (ontvanger) geplaatst met de mededeling dat naar dit adres persberichten gestuurd kunnen

Algehele toestemming - Naar dit adres mag u reclame Naar dit adres mag u reclame sturen - Naar dit adres mag u reclame sturen over

Buiten EER, mits… indien de abonnee is gevestigd buiten de Europese Economische Ruimte en voldaan is aan de in het desbetreffende land geldende voorschriften met betrekking tot het verzenden van ongevraagde communicatie. (Landen van EU + IJsland Noorwegen en Liechtenstein)

Spamverbod Zender (overtreder/pleger) De persoon die op de knop drukt (feitelijke verzender) Opdrachtgever (materiële verzender) Bestuursrecht: wijziging (1 e kamer)  niet alleen pleger maar ook de medepleger kan overtreder zijn (per 1 juli 2009)

Spamverbod Klachten ingediend door natuurlijke personen (per 1 oktober 2009 ook door bedrijven) m.b.t. geen toestemming gegeven, het niet vermelden van de identiteit en het ontbreken van een duidelijke afmeldmogelijkheid OPTA ontvangt uiteenlopende klachten Klachten via Consuwijzer of via andere kanalen Ambtshalve onderzoek

Hoe handhaven Bestuursrechtelijke aanpak, geen strafrecht –Boetes ( euro max.) en lasten (“gij zult niet meer spammen/spyware verspreiden/etc.”) –OPTA neemt zelf besluiten, rechterlijke toetsing achteraf.  Snel en efficiënt. OPTA heeft speciaal team internetveiligheid met digitale rechercheurs, onderzoekers en juristen Niet wachten op waarschuwing!!

Vragen?

Einde presentatie Bedankt voor jullie aandacht!