17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs
uur: inleiding en ervaringen van de 2 e proefweek uur: vragen en afronding
Wettelijk kader: Bestaansrecht van een school houdt op wanneer het aantal leerlingen onder de 23 komt Brandende vraag van vele ouders: blijft de school in Schin op Geul bestaan? Standpunt schoolbestuur Innovo: Een Innovo school blijft bestaan wanneer aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: 1.Kwaliteit van onderwijs en opbrengsten is minimaal voldoende 2.Financieel zelfstandig (moet met eigen middelen rond kunnen komen) 3.Medewerkers/ouders/leerlingen zijn tevreden
Het team wil er alles aan doen om de school voor het dorp te behouden. En dus vroegen wij ons af: “HOE gaan wij dit doen?”
- hogere arbeidsproductiviteit - meer verschillende functies binnen school - meer arbeidstevredenheid - verbetering onderwijskwaliteit Slim Fit = eigentijdsleren= Teamleren Op Maat (landelijk project, meer dan 50 scholen doen hieraan mee waaronder 11 Innovo scholen, wij krijgen 60 duizend euro om dit project uit te voeren.)
Ons onderwijs anders inrichten: -i.p.v. kinderen in een combinatieklas met 1 leerkracht voor de groep gaan wij werken in units. -In schooljaar start de onderbouw als unit (ongeveer 25 lln) -de bovenbouw start in of als unit. - een unit bestaat uit kinderen met 2 volwassenen; 1 HBO leerkracht en 1 MBO onderwijsassistent.
In de praktijk: -start van de ochtend gezamenlijk in de unit of verdeeld over de leerkracht en de assistent -Alle instructies voor de kernvakken: taal/lezen/rekenen worden voor álle kinderen door de leerkracht verzorgd (kwaliteit) -De assistent begeleidt de kinderen die op dat moment geen instructie krijgen. -Hierdoor kan de leerkracht zich écht richten op de instructie aan een kleine groep van 8 tot 15 kinderen
In de praktijk (vervolg): -Er wordt gewerkt met weekplanningen die door de leerkracht én de assistent samen gepland worden -Verhoudingsgewijs meer handen in de klas en meer aandacht per kind Voor de inrichting van de lokalen/het gebouw ziet dit als volgt uit
De rol van een leerkracht - de leerkracht maakt de planning voor taal, rekenen, lezen - de leerkracht geeft instructie aan groepjes leerlingen én de leerlingen met extra zorg - hij/zij heeft zicht op de leerlijnen en doelen/tussendoelen
De rol van de assistent -De leerkracht ondersteunen bij het maken van de planning -De leerlingen die geen instructie krijgen ondersteunen, begeleiden, looprondes -Eenvoudige activiteiten/instructies uitvoeren -Signaleren van knelpunten en die bespreken met de leerkracht Dit ziet er als volgt uit.
Hoe verder? 2 uitprobeerweken zijn geweest. Wij zijn enthousiast en staan steeds steviger achter onze keuze. Het derde uitprobeermoment wordt 2 weken in de periode 5 maart -16 maart Hier worden de laatste puntjes op de i gezet. Ons voornemen is om na 16 maart zoveel mogelijk elementen van de nieuwe werkwijze vast te houden en na de meivakantie volledig volgens deze werkwijze aan de slag te gaan. Dit om de overgang zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen.
Wij werken nauw samen met scholen uit heel Nederland maar vooral met scholen die vergelijkbaar zijn. Sommige scholen in onze buurt werken al volgens dit principe: de basisscholen van: Itteren en Vaesrade. Regelmatig zitten wij met hen om tafel om ervaringen te delen en kennis uit te wisselen.
Instructies aan kleine groepen kinderen op juiste niveau Veel aandacht voor elk kind door inzet assistent Professionele begeleiding door KPC Projectgelden Samenwerken met landelijke projectgroep en regionale groep = kennisdeling Voordelen van nieuwe, Slim Fitte werkwijze
Vragen? Info folder Bedankt voor uw komst! mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust!