Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Collectief portfolio groep 3
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Webkwesties webquest.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Presentatie Bijeenkomst 4
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Return to Sender.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
OFC28 mediawijsheid les 4.
Handelingsplannen.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Onderzoekend en ontwerpend leren
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Programmeren met kinderen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
De gemiddelde leerling…
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Differentiatie in de klas
Coachtraining DOEN?! DAG 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Product van TU Delft, SEC
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
E health, Domotica en E-learning
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
Project gamemarket Les 1.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]

Inhoud Startactiviteit  Ideeën genereren voor onderzoeksvragen / ontwerp problemen Intervisie / mini-les  aan de hand van uitgevoerde les / lesontwerp Begeleidingsvragen in de klas  Welke vragen stel je leerlingen bij OOL?

Een les bespreken – intervisie Bespreken eigen ervaring  per persoon: wat gedaan, hoe ging het, lastige situaties en/of problemen? Keuze probleem / casus Presentatie probleem Analyse: welke inzichten zijn er? Aanpak: wat te doen? Opbrengst: wat hebben jullie ervan geleerd?

Een les uitvoeren – mini-les

Vragen stellen – waarom zou je? Stelling: “de primitiefste vorm van didactiek is voordoen-nadoen”

Rol van de leerkracht – sturing Tanis et al. 2014

Hogere orde denkvaardigheden

Begeleidingsvragen Opdracht: welke vragen stel je tijdens de les aan je leerlingen?

Begeleidingsvragen – wat doen ze?  nieuwsgierigheid opwekken  aanzetten tot denken  aanzetten tot handelen  aanzetten tot waarnemen  vragen om verklaren  reproductie van kennis  ordehandhaving  aanpak beschrijven  …

Begeleidingsvragen in je eigen les Uitgaande van je eigen lesontwerp:  Wat wil je bereiken met het stellen van een vragen (welk doel)? Welke vragen dragen daar aan bij (classificatie)  kun je er nieuwe vragen bij bedenken – repertoire uitbreiden? Op welke wijze kan materiaal / lesontwerp ingezet worden bij beantwoording?

Rol van de leraar

Afronding /voortuitblik Vragen / opmerkingen? Vervolgopdracht Werk je(les)ontwerp verder uit met feedback en inzichten van vandaag. Bedenk in welke fase van je les je welke vragen aan je leerlingen zou willen stellen en probeer het eventueel uit met leerlingen.

Concept ontwikkeling 1 CONFRONTATIE 3.HOE KUN JE DAT CONCEPT VERDER ONTWIKKELEN? 4.ZIJN DE CONCEPTEN VAN KINDEREN VERANDERD 2. WAT IS HET CONCEPT VAN KINDEREN?

Manieren om W&T te geven  Hoeveelheid: veel – weinig  Docent: groepsleerkracht – vakleerkracht – iemand van buiten de school  Didactiek: onbegeleid – instructie – O&O leren  Intensiteit: korte les – groot project  Verbondenheid: als los vak – geïntegreerd  Plaats: klaslokaal – in de omgeving  Differentiatie: alle kinderen zelfde – eigen programma  Toetsing: niet – leerlingvolgsysteem  Leerlijn: willekeurige onderwerpen – opbouw en afstemming in alle groepen

Opdracht – ontwerp en probeer een lessuggestie Kies een vraag of probleem  geef evt. een citaat om vraag / probleem te illustreren Korte inhoudelijke beschrijving van de lessuggestie  aanleiding, materialen, suggesties voor activiteiten Welke systemen, concepten en kerndoelen? Verwijzing naar achtergronden  Welke literatuur, bronnen / websites Welke werkvormen  Bijv. gesprek, opzoeken, video kijken, exploreren objecten, samenwerken met partners, etc. Doelgroep  onder / midden / bovenbouw  Zelfstandig / tweetallen / groepjes / klassikaal / school

Websites Eigen ktwt website voor school ->>> Onderzoekend leren en pannenkoeken bakken Ontwerpend leren in de klas modder modder

Literatuur Van Keulen IJkpunten voor een domein in ontwikkeling Lowery Everyday Science Sourcebook Minnaert Natuurkunde van het vrije veld Deel 2 training/publicaties/boeken training/publicaties/boeken

Kan het weerbericht niet beter?

Het weer Wat weet je er al van? Denk aan: Wat is ‘het weer’ Wie voorspelt het Waar bestaat het uit Waarom we voorspellen Wanneer gebruiken we het Hoe het zal worden Hoe het vroeger was Wat wil je er van weten? …