Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Inhoud Startactiviteit Ideeën genereren voor onderzoeksvragen / ontwerp problemen Intervisie / mini-les aan de hand van uitgevoerde les / lesontwerp Begeleidingsvragen in de klas Welke vragen stel je leerlingen bij OOL?
Een les bespreken – intervisie Bespreken eigen ervaring per persoon: wat gedaan, hoe ging het, lastige situaties en/of problemen? Keuze probleem / casus Presentatie probleem Analyse: welke inzichten zijn er? Aanpak: wat te doen? Opbrengst: wat hebben jullie ervan geleerd?
Een les uitvoeren – mini-les
Vragen stellen – waarom zou je? Stelling: “de primitiefste vorm van didactiek is voordoen-nadoen”
Rol van de leerkracht – sturing Tanis et al. 2014
Hogere orde denkvaardigheden
Begeleidingsvragen Opdracht: welke vragen stel je tijdens de les aan je leerlingen?
Begeleidingsvragen – wat doen ze? nieuwsgierigheid opwekken aanzetten tot denken aanzetten tot handelen aanzetten tot waarnemen vragen om verklaren reproductie van kennis ordehandhaving aanpak beschrijven …
Begeleidingsvragen in je eigen les Uitgaande van je eigen lesontwerp: Wat wil je bereiken met het stellen van een vragen (welk doel)? Welke vragen dragen daar aan bij (classificatie) kun je er nieuwe vragen bij bedenken – repertoire uitbreiden? Op welke wijze kan materiaal / lesontwerp ingezet worden bij beantwoording?
Rol van de leraar
Afronding /voortuitblik Vragen / opmerkingen? Vervolgopdracht Werk je(les)ontwerp verder uit met feedback en inzichten van vandaag. Bedenk in welke fase van je les je welke vragen aan je leerlingen zou willen stellen en probeer het eventueel uit met leerlingen.
Concept ontwikkeling 1 CONFRONTATIE 3.HOE KUN JE DAT CONCEPT VERDER ONTWIKKELEN? 4.ZIJN DE CONCEPTEN VAN KINDEREN VERANDERD 2. WAT IS HET CONCEPT VAN KINDEREN?
Manieren om W&T te geven Hoeveelheid: veel – weinig Docent: groepsleerkracht – vakleerkracht – iemand van buiten de school Didactiek: onbegeleid – instructie – O&O leren Intensiteit: korte les – groot project Verbondenheid: als los vak – geïntegreerd Plaats: klaslokaal – in de omgeving Differentiatie: alle kinderen zelfde – eigen programma Toetsing: niet – leerlingvolgsysteem Leerlijn: willekeurige onderwerpen – opbouw en afstemming in alle groepen
Opdracht – ontwerp en probeer een lessuggestie Kies een vraag of probleem geef evt. een citaat om vraag / probleem te illustreren Korte inhoudelijke beschrijving van de lessuggestie aanleiding, materialen, suggesties voor activiteiten Welke systemen, concepten en kerndoelen? Verwijzing naar achtergronden Welke literatuur, bronnen / websites Welke werkvormen Bijv. gesprek, opzoeken, video kijken, exploreren objecten, samenwerken met partners, etc. Doelgroep onder / midden / bovenbouw Zelfstandig / tweetallen / groepjes / klassikaal / school
Websites Eigen ktwt website voor school ->>> Onderzoekend leren en pannenkoeken bakken Ontwerpend leren in de klas modder modder
Literatuur Van Keulen IJkpunten voor een domein in ontwikkeling Lowery Everyday Science Sourcebook Minnaert Natuurkunde van het vrije veld Deel 2 training/publicaties/boeken training/publicaties/boeken
Kan het weerbericht niet beter?
Het weer Wat weet je er al van? Denk aan: Wat is ‘het weer’ Wie voorspelt het Waar bestaat het uit Waarom we voorspellen Wanneer gebruiken we het Hoe het zal worden Hoe het vroeger was Wat wil je er van weten? …