Dinsdag 23 september 2014
Dag indeling Weektaak Directe instructie model Vakgebieden met doelen Taakspel Groepsdoorbrekend werken Tips voor thuis Inzage in verschillende lesboeken
Start in de kring Korte instructie Aan de slag met het werk
Doelen Instructie momenten Weektaak op niveau Moet- taken en mag- taken
Hoe werken wij tijdens de instructies? Benoemen doel Ophalen voorkennis Korte instructie Verlengde instructie Vast rondje Evaluatie
Nieuwe methode “de wereld in getallen” 4 instructielessen Weektaken Rekendoelen groep 4: Getalbegrip: - De kinderen werken met getallen tot 100. Nieuw hierbij is het schatten en het afronden van getallen Optellen en aftrekken: - in eerste instantie rekenen de kinderen tot 20, later tot Erbij, eraf en splitsingen tot de 10 en over het eerste 10tal moet worden geautomatiseerd.
Vermenigvuldigen: - Introductie van keersommen adhv concrete contexten. - De tafel van 1-6 en 10 worden aangeboden. Delen: - Wordt geïntroduceerd, dit in relatie tot keersommen eerst zonder en later met rest Geld: - Kinderen kennen de munten en biljetten t/m 100 euro - Gepast betalen en geld teruggeven Tijd: - Hele en halve uren van digitale en analoge klok - Kwartieren analoog - Maand en jaarkalender Meten/meetkunde: - Werken met eenvoudige standaardmaten als m en cm, kg en g, en l. - Blokkenbouwsels en plattegronden
Timboektoe Nieuwe methode om lezen te stimuleren en te bevorderen 3 lessen per week vanuit methode 2 keer vrij lezen Woordrijen lezen
Methode “taal in beeld” Doelen: Woordenschat vergroten Spreken/luisteren; plaatjes bespreken, verhaal verzinnen etc. Schrijven (stellen); zinnen maken, verhalen schrijven etc. Taalbeschouwing: spelen met taal bijvoorbeeld rebussen, raadsels, samenvoegen
Doel: verbeteren van de spelling van woorden Methodiek van Jose Schraven 4 keer per week oefendictee, op vrijdag controledictee
Doel: Het goed begrijpen van een tekst Nieuwsbegrip vanaf januari - Belangrijk hiervoor: Woordenschat Technische leesvaardigheid Kennis van de wereld
Methode “Schrift” Doelen: Het schrijven van de kapitalen (hoofdletters) Verbeteren van de kleine letters en hun verbindingen
Huisje boompje beestje Techniektorens Uitstapjes
Leefstijl: methode - Doel: samen leren en samen werken op een fijne manier. Grip op de groep: - Groepsvorming - Rolverdeling - Regels en afspraken en consequenties
Trefwoord
Stap vooruit
Handvaardigheid Techniek Tekenen Drama Muziek
Spelles Materiaalles Grove motoriek Samenspelen Plezier in bewegen Afspraken ◦ Iedereen doet mee ◦ Gymkleren ◦ Douchen na de gymles
Kinderen leren om gewenst gedrag te laten zien Toenemen van taakgericht gedrag Afnemen van regelovertredend gedrag Betere sfeer in de klas
Samenwerken met kinderen uit andere groep Met en van elkaar leren Doorgroeien en teruggrijpen Handelend bezig zijn
Veel oefenen met lezen ◦ Voorlezen ◦ Lezen in avi leesboekjes Sites ◦ leestempo ◦ oefensites lezen ◦ (Dyslexieoefeningen) ◦ (Woorden flitsen) ◦ enu.htm (Avilezen) enu.htm ◦