Blokker ‘out of stock’ campagne DDMA Summit 2016 Hans ter Maten
Wie ben ik? 1 Hans ter Maten: werkzaam bij Nextail sinds oktober Het marketingteam van Nextail bestaat uit 5 personen. We bouwen alles in huis, van campagnes tot templates. - Reguliere nieuwsbrieven - Servic s - Relevante 1:1 marketing via recommendations, retargeting, cross-sell en abanconed shopping cart Hiervoor gewerkt bij:
Wat doet Nextail? 2 Nextail is onderdeel van de Blokker Holding : Ambitie Blokker Holding is de grootste non-foodretailer van Nederland en in praktisch iedere winkelstraat aanwezig. Nextail timmert online ook hard aan de weg. De ambitie is duidelijk: ook online de grootste non-food retailer van Nederland worden!
Stel je voor… 3 Deze aanbieding wil je bestellen
Niet op voorraad… 4 Product verdwijnt van de webshop vanwege het ontbreken van voorraad.
5 Herkenbaar?
Blokker houdt je op de hoogte... 6
...via de 7 De wordt dynamisch gevuld met data uit het datamodel (onderwerpsregel, url, productnaam en –afbeelding).
Hoe werkt de campagne? 8 adressen en artikelnummers worden automatisch geïmporteerd In een aparte tabel in het datamodel wordt dagelijks de voorraad bijgewerkt De campagne checkt dagelijks (via een lookup-relatie naar de tabel met productinformatie) welke producten op voorraad zijn en selecteert bijhorende klanten klant ontvangt Na drie dagen de nog niet geopend herinneringsmail Artikel na vier weken nog niet op voorraad klant ontvangt excuus- met daarin een 10% kortingscode Heeft de klant op een kortingsdag misgegrepen? Dan wordt op basis van de aanvraagdatum een kortingscode meegestuurd in de mail
Opzet campagne 9 Flowchart van de campagne
Opzet campagne 10 Datamodel: de ‘reserverings’-tabel met lookup-relatie naar de producttabel Op basis van deze selectiecriteria wordt dagelijks g d
Resultaten 11 Openrate: +/- 70% CTO: +/- 75% CTR: +/- 49% Conversiepercentage Google Analytics: 20-25% Meer dan orders in eerste half jaar
Next steps? 12 Uitrol en optimalisatie bij andere formules van de Blokker Holding Retargeting via DMP Cross-sell in helaas-mail
Bedankt voor jullie aandacht 13