Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Advertisements

Welkom bij Leefstijl.
Communicatief gedrag + / -
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Het opstellen van onderzoeksvragen
Evaluatie Van Interactieve Software Systemen
Portfolio
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
PLUSKLAS.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
AMPS Assessment of Motor and Process Skills
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Aanpak problematisch gedrag
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Het coachende functioneringsgesprek
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
In een jeugdgevangenis
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
De kracht van positief opvoeden
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Executieve functies Marije Ruben.
Spel en executieve functies
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Toetsing Vakdidactiek 2.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingsvaardigheden bij coöperatief leren: de ontwikkeling van een observatie-instrument Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens* Iris Verbruggen* Karen Krol** * Radboud Universiteit Nijmegen ** Universiteit van Amsterdam

Coöperatief Leren Definitie: onderwijssituatie waarin leerlingen in kleine groepen op een gestructureerde manier samenwerken aan een gemeenschappelijke taak. CL Positieve effecten op cognitieve en sociale ontwikkeling van leerlingen Onderzoek naar effecten van CL gericht op de cognitieve ontwikkeling

Samenwerkingsvaardigheden Effecten van CL afhankelijk van samenwerkingsvaardigheden Tweeledige rol: leerlingen hebben samenwerkingsvaardigheden nodig om te kunnen samenwerken, de ontwikkeling van samenwerkingsvaardigheden wordt gestimuleerd door toepassing van CL Weinig onderzoek

Onderzoek naar samenwerkingsvaardigheden: speciale instrumenten voor speciale doelgroepen Effecten van bepaalde vormen van instructie op het verwerven van samenwerkingsvaardigheden Putnam, Rynders, Johnson & Johnson (1989) Prater, Bruhl, & Serna (1998) Archer-Kath, Johnson & Johnson (1994)

Doel onderzoek Bijdrage leveren aan het ontwikkelen van een observatie-instrument voor het meten van samenwerkingsvaardigheden bij Coöperatief Leren

Ontwikkeling observatie-instrument Basis samenwerkingsvaardigheden: 1.Op een ordelijke en gedisciplineerde manier in de groep gaan zitten 2. Bij de groep blijven 3. Rustig praten en andere groepjes niet storen 4. Elkaars naam gebruiken 5. Anderen aankijken 6. Handen en voeten thuis houden 7. Inbreng hebben 8. Elkaar laten uitpraten 9. Zo duidelijk praten dat anderen je kunnen verstaan 10. Materiaal met elkaar delen 11. Aan de taak doorwerken totdat deze af is 12. Aanwijzingen opvolgen 13. Reageren op wat een ander zegt 14. Elkaar of elkaars activiteiten observeren

Voortgezette vaardigheden 15. Elkaar herinneren aan de opdracht 16. De tijd in de gaten houden 17. Het werk plannen 18. Elkaar aanmoedigen 19. Complimenten geven 20. Hulp vragen 21. Hulp aanbieden 22. Helpen om materialen te organiseren 23. Elkaar vragen hardop te denken 24. Kritiek formuleren op ideeën, niet op personen 25. Vragen stellen aan elkaar 26. Inhoudelijk of regulatief reageren op wat een ander zegt 27. Verschil van mening accepteren 28. Met elkaar conflicten oplossen 29. Overeenstemming met elkaar bereiken 30. Een ander vragen of hij het begrijpt 31. Een ander om zijn mening vragen 32. Initiatief nemen om iets te gaan doen 33. Je inleven in de gevoelens van een ander 34. Naar bevestiging vragen

Betrouwbaarheid instrument Frequentiesysteem Interacties van 2 duo’s onderzoek Krol (2005) 152 gedragingen: 86.8% interbeoordelaarsovereenstemming Cohen’s Kappa = .83 Ratingsysteem gewogen Cohen’s Kappa =.39 Correlaties scores van gedragingen gescoord door beide systemen (frequentiesysteem en ratingsysteem) relatief hoog

Validiteit instrument Op basis van beschrijvende gegevens, inter-itemcorrelaties en Op basis van totaalscores met externe criteria zoals een scholingsprogramma geslacht leerlingen leerprestaties bereidheid tot CL waardering van CL

Componentladingen van 13 samenwerkingsvaardigheden Samenwerkingsvaardigheid lading Elkaar laten uitpraten Elkaar herinneren aan de opdracht Het werk plannen Kritiek formuleren op ideeën, niet op personen Vragen stellen aan elkaar Inhoudelijk of regulatief reageren op wat een ander zegt Overeenstemming met elkaar bereiken Een ander om zijn mening vragen Initiatief nemen om iets te gaan doen Naar bevestiging vragen Inbreng hebben Materiaal met elkaar delen Elkaar of elkaars activiteiten observeren -.83 .69 .37 .79 .83 .42 .45 .55 .67 .62 .57 .35 .46

Externe criteria Scholingsprogramma: Kinderen die afkomstig waren van scholend die het scholingsprogramma van Krol (2005) gevolgd hadden, beschikken over meer samenwerkingsvaardigheden Geen verschil in samenwerkingsvaardigheden tussen jongens en meisjes Geen samenhang tussen de samenwerkingsvaardigheden en de bereidheid om samen te werken en de waardering van samenwerken Geen samenhang tussen samenwerkingsvaardigheden en de leerprestaties (cito toetsen van verschillende leergebieden) van de leerlingen

Discussie Het is mogelijk om de door ons onderscheiden samenwerkingsvaardigheden op een eenduidige wijze te observeren Twee opmerkelijke bevindingen: Geen onderscheid basis en voortgezette vaardigheden Elkaar niet uit laten praten: positief Samenhang tussen samenwerkings-vaardigheden en andere constructen is anders dan theoretisch wordt verondersteld Validiteit laat te wensen over

Toekomst Meer onderzoek Andere taak Andere coöperatieve setting Met andere woorden: Nog veel te doen voordat een betrouwbaar en valide instrument voorhanden is dat algemeen inzetbaar is