Workshop 5: conflict vermijden Luisteren Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven, dan doe je niet wat ik je vraag. Als.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Advertisements

De Drama Driehoek.
Samen toch apart Stap voor stap
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Persoonlijk Leiderschap
“Een reis naar Licht”.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Powerpoint gemaakt door
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Discipelschap.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
die niet om jou zou huilen.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hoe kun je Geloven? 1.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Samen toch apart Stap voor stap
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
Aan de slag met de BETERapp
Mijn verjaardag..
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Communicatie en dementie
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Rouw & Verlies Les 3.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Keuzes maken.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

Workshop 5: conflict vermijden Luisteren Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven, dan doe je niet wat ik je vraag. Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij te vertellen, waarom ik iets niet zo moet voelen als ik voel, dan neem jij mijn gevoelens niet serieus. Als ik je vraag naar mij te luisteren, en jij denkt dat jij iets moet doen om mijn probleem op te lossen, dan laat je mij in de steek, hoe vreemd dat ook mag lijken. Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me en probeer me te begrijpen. Als je wilt praten, wacht dan even en ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren… 1

Workshop 5: conflict vermijden 1. Persoonlijkheid en communicatie Consequent zijn “Als je nu eens lief voor hem bent en dan weer afstandelijk, als je de enen keer aardig doet en de andere keer sarcastisch, en als je privéleven niet strookt met je maatschappelijke optreden, zal hij zich niet zo gemakkelijk aan je blootgeven.” “Maar als hij zich niet aan je blootgeeft, als jij geen oog hebt voor zijn specifieke situatie, weet je niet hoe je hem raad moet geven.” 2 BegrijpenBegrepen worden→

BegrijpenBegrepen worden→ Workshop 5: conflict vermijden 2. Empathisch luisteren a)Bissen b)Benoemen P219 “De essentie van empathisch luisteren is niet dat je het met iemand eens bent, maar dat je verstandelijk en gevoelsmatig begrip voor hem hebt.” “Je projecteert niet je eigen film … maar je begeeft je in de wereld van een ander. 3

Workshop 5: conflict vermijden c)Begrijpen - Stel eerst de diagnose p219 “Je kunt nog zo hard je best doen om een storting te doen, maar als de ander denkt dat je hem manipuleert zal hij het ervaren als een opname.” P220 “Hoe meer ik liet zien dat ik gevoelig was voor alles waar hij zich zorgen over maakte, hoe meer hij zich openstelde.” P221 “Je stelt je namelijk open voor beïnvloeding door de ander. Je bent kwetsbaar.” p222 “Eerst begrijpen is een goed principe. Het geldt op alle terreinen van het leven, maar vooral voor relaties tussen mensen.” P229 “Wanneer iemand echt ergens mee zit en je luistert met de oprechte intentie om hem te begrijpen, zul je er versteld van staan hoe snel hij zich blootgeeft.” 4 BegrijpenBegrepen worden→ 2. Empathisch luisteren

BegrijpenBegrepen worden→ Workshop 5: conflict vermijden “Ik besefte dat ik niet naar je luister zoals ik zou moeten doen.” a)Oordelen P “zal hij zich dan echt voor mij openstellen wanneer ik steeds weer een oordeel heb over alles wat hij zegt? Geef ik hem psychologisch wel genoeg de ruimte? b)Onderzoeken “Hoe voelt hij zich als ik hem zit te onderzoeken?” c)Adviseren “steeds als hij zijn kwetsbare kant laat zien, geef jij hem een keiharde klap.” d)Interpreteren – waarom vragen P225 “Alles wat ik zeg, moet ik verantwoorden.” 5 3. Wat niet? Vier autobiografische reacties

FOCUS OP RELATIE EMPATHIE Consideratie Begrijpen FOCUS OP DOEL DOORZETTINGS- VERMOGEN Moed Begrepen worden Doordrukken Winnen-verliezen Win-win Compromis Winnen Vermijden Verliezen-verliezen Toegeven Verliezen-winnen Workshop 5: conflict vermijden 6 BegrijpenBegrepen worden→ Begrip en waarneming

Workshop 5: conflict vermijden Eerst begrijpen… dan begrepen worden “The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” George Bernard Shaw Oude Grieken: 1.Ethos = geloofwaardigheid, hoe de buitenwereld je ziet, je emotionele bankrekening 2.Pathos = empathische aspect, gevoel, begrip van de gevoelens achter de woorden 3.Logos = logica, rationele aspect van je gedrag Verbale communicatie “Probeer hun alternatief beter te verwoorden dan ze dat zelf doen. Laat zien dat je hen zeer goed begrijpt. En laat tenslotte de redelijkheid zien van wat jij wilt.” Non-verbale communicatie “Toon hen hoe het wel moet.” 7 BegrijpenBegrepen worden→

Workshop 5: conflict vermijden Eén op één In het centrum van je cirkel van invloed. Verbale communicatie “Blijf bij jezelf.” Ik-boodschap. Non-verbale communicatie “Toon hen hoe het wel moet.” Als je luistert, leer je iets. Je geeft de mensen die voor je werken psychologisch de ruimte. Je kweekt loyaliteit die hen harder laat lopen. Begrip: verschillen zijn…  geen conflict/belemmering  wel bouwstenen voor synergie 8 BegrijpenBegrepen worden→

Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Synergie = belangrijkste activiteit in ons leven “Creativiteit is beangstigend; je weet immers nooit waar een cratief proces toe zal leiden” “Je hebt veel innerlijke zekerheid nodig” “Als je op een syergetische manier contact met iemand maakt, weet je niet waar dat toe zal leiden, maar er is wel dat gevoel van opwinding, zekerheid en avontuur. Je gelooft heilig dat het iets oplevert.” “Alleen als mensen hun zekerheid en integriteit ontlenen aan hun eigen principes, kunnen ze die onvoorspelbaarheid aan. Anders is hun behoeft aan structuur en voorspelbaarheid te groot.” 9

Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Synergie = presteren op de rand van chaos Nodige elementen: a)Veilige omgeving => De moed om oprecht te zijn b)Oordeel opschorten => Begrijpen, hardop denken c)Sfeer van creativiteit, verbeeldingskracht en intellectuele samenwerking => Sommige ideeën verdwijnen in het niets, andere krijgen vorm Resultaat: a)Enthousiasme b)Een nieuw script schrijven c)Stopt niet bij het behalen van doelen, maar blijft mensen verbinden “We zoeken niet naar een manier om de meesters te imiteren, we zoeken wat zij zochten” Oosterse wijsheid 10

Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Synergie = presteren op de rand van chaos Gevaar: a)Project ontaardt in chaos b)Wordt in de toekomst rekening mee gehouden c)Deelnemers stellen zich gereserveerder op 11

Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Niveaus van communicatie 12 SAMENWERKING Begrijpen VERTROUWEN Begrepen worden Synergetisch (win-win) Met wederzijds respect (bereid tot compromissen) Gereserveerd (winnen-verliezen of verliezen-winnen)

Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Niveaus van communicatie 13 Synergetisch (win-win) 1+1 = 8 of meer Met wederzijds respect (bereid tot compromissen) 1+1 = 1.5 Gereserveerd (winnen-verliezen of verliezen-winnen) a)Juridisch taalgebruik b)Indekken

Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Zoeken naar de derde weg 14 Boeddhisme: ‘de middelste weg’

Workshop 5: conflict vermijden Eigenschap 6 : Synergie Principes van creatieve samenwerking Negatieve synergie 15 Wanneer erg afhankelijke mensen probeen zicht te laten gelden in een situatie die wederzijdse afhankelijkheid vereist. Labiele mensen denken dat de realiteit zich moet voegen naar hun referentiekader. Eenheid kan bestaan uit complementaire elementen Linker – en rechterhersenhelft zijn complementair