09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Workshop Handelingsgericht werken
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Reflectievaardigheden en instrumenten
De Drama Driehoek.
toolbox deco-procedure
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Collectief portfolio groep 3
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Transparantie bij evaluatie
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
DUO intervisie Case 28/01/2010 Assistentenvorming - Faculteit Wetenschappen - Faculteit PPW
Welkom!.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Geïntegreerd onderwijs
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Personeelsessie LOKO.
Patiënten kunnen artsen beter
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Methodiek: Plancyclus
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Verbindend communiceren met ouders
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Regionale bijeenkomst Arnhem een impressie.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
INFORMATIE AVOND OUDERS
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Burgerschap Samenwerkend leren
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009

09/11/2009 Interactie met studenten Het concept Begeleide Zelfstudie als kader… Het ‘globaal schema’

09/11/2009 Interactie met studenten Het concept BZ als kader… De verantwoordelijkheden van de docent: ▪ De doelstellingen preciseren en communiceren ▪ Gepaste evaluatie uitwerken en implementeren ▪ Uitbouwen van een gepaste ondersteuning

09/11/2009 Interactie met studenten Het concept BZ als kader… De verantwoordelijkheden van de student: ▪ Kennisnemen van de doelstellingen ▪ Selecteren en uitvoeren van de juiste leeractiviteiten ▪ Informeren over ondervonden moeilijkheden bij realiseren van doelstellingen

09/11/2009 Interactie met studenten 1.Interactie van een lesgever / begeleider met een groep studenten 2.Interactie van een lesgever / begeleider met een individuele student

09/11/2009 Interactie met studenten Interactie met een groep studenten Casus 1: ‘Tijdens mijn practicum/hoorcollege is de groep studenten zeer rumoerig. Herhaaldelijk om stilte vragen helpt niet. Ze blijven praten tijdens mijn uitleg. Het gaat niet om een aantal studenten die storend zijn, maar de hele groep is moeilijk stil te krijgen. Bij een andere groep volstaat het om één keer om stilte te vragen.’

09/11/2009 Interactie met studenten Klasmanagement: tips ▪ Verantwoordelijkheid van de student: Expliciteer van bij aanvang duidelijk je verwachtingen en geef aan waarom je dit verwacht ▪ Verantwoordelijkheid van de docent: ▪ Inspanningen doen om de aandacht vast te houden ▪ Respect geven om respect te krijgen ▪ Activeer je hoorcollege Interactie met een groep studenten

09/11/2009 Interactie met studenten Interactie met een groep studenten Casus 2: ‘Tijdens mijn hoorcolleges probeer ik interactief te werken. Ik vind dit wel heel wat moeilijker wanneer het gaat om een grote groep. Ook vraag ik me af hoe ik omga met foute antwoorden van studenten. ’

09/11/2009 Interactie met studenten Feedback geven bij een fout antwoord: tips ▪ Bouw verder op de juiste elementen ▪ Nodig de student uit tot een reactie ▪ Doe suggesties ter verbetering ▪ Stel bijkomende vragen (doorvragen of opsplitsen) ▪ Identificeer de fout Meer: Activerend hoorcollege Interactie met een groep studenten

09/11/2009 Interactie met studenten Casus 3 ‘Een student is niet in orde met de voorbereiding voor een afspraak (practicum). Tijdens het gesprek (practicum) werkt de student niet mee en neemt hij geen initiatief. Hij vertoont over het algemeen niet het gedrag dat jij van hem verwacht, zo noteert hij bijv. niets maar vraagt achteraf wel om nog eens te mailen wat er is gezegd (om de slides op toledo te zetten)’. Interactie met een student

09/11/2009 Interactie met studenten Interactie met een student Studentkenmerken Kenmerken die het leerproces van studenten beïnvloeden: ▪ Voorkennis ▪ Metacognitie ▪ Motivatie Jouw verwachtingen t.a.v. studentkenmerken: ▪ Begintermen Meer:

09/11/2009 Interactie met studenten Interactie met een student Casus 4 ‘Een studente is vaak niet in orde en heeft problemen op haar stageplaats. Ze heeft altijd excuses klaar, waarvan ik niet weet of ze waar zijn. Ik weet dat ze familiale problemen heeft. Officieel is ook dyslexie vastgesteld. Ik denk dat ze hulp nodig heeft met leren plannen. Ik vraag me af of het mijn taak is om hierbij te helpen?’

09/11/2009 Interactie met studenten Je staat er niet alleen voor: Dienst Studieadvies K.U.Leuven ▪ ▪ Cel ‘Studeren met een functiebeperking’ ▪ ‘Studentenzorgen’ ▪ Hulp bij studeren en studievaardigheden ▪ … Interactie met een student

09/11/2009 Interactie met studenten Casus 5: ‘Een studente geeft tijdens het practicum steeds commentaar op mijn feedback. Ze geeft aan dat ze liever niet heeft dat ik bij haar kom zitten (onder het mom dat de patiënt zich dan onwennig voelt). Na de examens contacteerde ze me op een informele manier en trok ze het punt dat ik had gegeven in twijfel. Ze deed me twijfelen of ik wel op de correcte manier feedback had gegeven.’ Interactie met een student

09/11/2009 Interactie met studenten Tot slot… Transparantie over doelstellingen, verwachtingen, evaluatiecriteria… is de sleutel voor een goede interactie met studenten. Onderwijskundige steekkaarten:

09/11/2009 Interactie met studenten Volgende sessies ▪ 4 December 2009: nieuwe versie TOLEDO ▪ Maart 2010 (Week 11): workshop beoordelen van masterproeven ▪ Juni/Juli 2010 (deliberatieweek): omgaan met studenten met functiebeperkingen ▪ September 2010 (Week 36): begeleiden van masterproeven ▪ Oktober 2010 (Week 41): sessie voor beginnende assistenten ▪ December 2010 (Week 49): interactieve werkvormen