Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
De historie & de toekomst
Informatieavond formatiebeleid St. Michiel Schalkwijk
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Achtergrond bij de combinatiegroepen op Wereldwijs
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Vijf-gelijke-dagen model
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Workshop Onderzoeksontwerp
Basisbewerkingen rekenen
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Datum Naam school Naam presentator
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Autonomie in de derde graad
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Communiceren met Marloes
Stichting Visible Results
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond Groepsorganisatie
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Studiekosten in het basisonderwijs
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Welkom.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Keuzethema: differentiatie
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Welkom Informatieavond groepsindeling schooljaar
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Formatie april Financiering school = lumpsum School ontvangt geld van het rijk op grond van: 1.Het aantal leerlingen op 1 oktober van.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
De nieuwe school Impressie.
Passend onderwijs.
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
VVLEO MEIDENVOETBAL INFORMATIEAVOND 10 mei 2016.
Passend onderwijs.
REGIONALE SAMENWERKING
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later

Waar komen we vandaan? Wat was onze Ambitie…? Dubbele bezetting qua klassen Kleine groepsgrootte Uitgangspunt gemiddeld 25 kinderen per klas Doel groeien naar 400 leerlingen = 16 groepen van 25 2

Wat bleek uit de praktijk? dubbele bezetting is niet haalbaar zelfs krimp nu minder dan 300 leerlingen (272) stabilisatie met lichte groei conclusie: een leerlingaantal van 400 is niet realistisch 3

Wat is hiervan de consequentie? 300 Leerlingen betekent per leerjaar 37.5 = 2 klassen van 19 Met onze vorm van ondersteuning is dit niet houdbaar: vakleerkrachten, Interne Begeleiding, Remedial Teaching enz. Onze conclusie is: Het is niet mogelijk om niet met combinatieklassen te werken. Combinatieklassen zijn noodzaak. 4

De vraag is meer? Hoe gaan we het inrichten? (zonder concessies te doen aan ons onderwijs) 5

Wat is ons uitgangspunt? De school heeft als primair doel dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Daarbij houden wij rekening met al zijn of haar talenten, mogelijkheden en beperkingen. 6 Hoe gaan we het invullen?

Combinatieklassen hoe gaan we het invullen? Werkgroep Heeft 3 jaar de ervaringen verzameld. Er is momenteel voldoende ervaring om beleid en uitgangspunten te formuleren. Alle ervaringen en de suggesties van de werkgroep combinatieklassen zijn in een beleidsstuk verwerkt. 7

Werkgroep Combinatieklassen De werkgroep bestaat uit: Roelie Smittenaar (interne begeleiding) Marloes Brouwer (leerkracht groep 5-6) Martine Spanjer (leerkracht groep 5) Nanette Donker (Leerkracht groep 8A). 8

Huidige ervaring met combinatieklassen geeft aan 1. Opleiding/scholing nodig voor leerkrachten. 2. Extra tijd nodig voor de voorbereiding en nawerk (35% naar 45%) 3. De combigroep 3-4 heeft extra ondersteuning nodig van 0,4 FTE 9 Wat hebben we nog meer geleerd?

Ervaring met combinatieklassen Groepsvorming en dynamiek de groep is het uitgangspunt Mogelijke afwijken bij een aantal activiteiten: -Groep 8 slot-activiteiten -Groep 6 kerstmusical -Groep 4 Toneelstuk Verdere uitwerking vinden we in de Q&A 10

Het ideale model? Groepinvulling Groep 1-2heterogene kleutergroepen Groep 3, 3-4 en 42 homogene groepen en 1 heterogene groep Groep 5, 5-6 en 62 homogene groepen en 1 heterogene groep Groep 7, 7-8 en 82 homogene groepen en 1 heterogene groep 11

De route naar het ideale model. Deze route vraagt om een aantal faciliteiten zodra de aantallen de 28 overschrijden. Bij groepen van 29 leerlingen: lichte ondersteuning door onderwijsassistent. Bij leerlingen: dagelijkse ondersteuning onderwijsassistent. Bij 34+ leerlingen: twee groepen van maken. Tweelingen kunnen samen komen in een groep. Zij instroom is toegestaan tot 32 voor zover we kunnen sturen (aanname zij- instromers). Als we 3 jaar van te voren iemand wil instromen dan is het maximum 33. Binnen deze periode is de kans reëel dat iemand uitstroomt. 12

Hoe gaan we verdelen? Eerlijke verdeling jongens - meisjes Vriendschappen Leerlingen met extra zorg worden zo gelijk mogelijk verdeeld Voor sommige leerlingen is het beter dat ze niet bij elkaar in een groep zitten (gedrag, familie, …). De aantallen worden eerlijk verdeeld. In het geval van de keuze homogene groep of combinatiegroep, wordt er nog extra gekeken of de concentratie en zelfstandigheid geen grote belemmering is voor de leerling om in een combinatiegroep te zitten. 13

Vragen? Beleidsdocument met Q&A Wetenschappelijke artikelen en/groepering/ 14

Beleidsdocument met Q&A Vraag en antwoord 1. Waarom is er gekozen voor combinatieklassen en is het blijvend? 2.Zijn er al leerling resultaten bekend die de keuze rechtvaardigen? 3.Hebben de paralelklassen op dezelfde momenten pauze? 4. Is de klas of de leeftijdsgroep leidend? 5.Welke keuzes komen er op ons af in het onderwijsprogramma? 6.Waarom niet alleen maar combinatieklassen? 7.Waarom niet doorgroeien naar een dubbele bezetting per leerjaar? 8.Waarom niet doorgroeien naar een enkele bezetting per leerjaar? 9.Waarom niet doorgroeien naar een DUBBELE bezetting per leerjaar? 15

Eerste Leidse Schoolvereniging Einde Vragen? 16