Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
WMO Praat mee!.
1 De overheid wil marktwerking en ondernemerschap bij zorgaanbieders. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit, duurzaamheid en financierbaarheid van.
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Veranderingen in rol Familieraden
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Workshop Netwerken in de wijk Hoe doe je dat?
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Uw gemeente & mensen met een beperking
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Aanleiding tot verandering
De samenhang van de drie transities presentatie dorpsraadvergadering Nederwetten stand van zaken 29 september 2014.
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Veranderingen in de zorg
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.
Perspectief van ouders, leerlingen/cliënten op samenwerking onderwijs en zorg VGN Ledendag 13 oktober 2011 zorgENonderwijs…? ….zoon.wijs.EN.gered Perspectief.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Uitgangspunten Wmo 2012 – 2015 “Meer voor Elkaar” Wmo platform 1 november 2011.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
27 september 2012 Tijd voor ontmoeting. Programma uur - Opening uur - Onderzoek cliëntenparticipatie uur – Programma.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Vormgeving Expertpool in 2016 Procesbeschrijving.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Ervaringen uit verleden. De verandering is de enige constante.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
De Kanteling Compensatie Van verzekerd recht en zorgplicht naar….
Tussen wal en schip 2 februari 2016.
Samenwerken met vrijwilligers en mantelzorgers
Eindpresentatie module 5
Niet praten over maar met burgers en cliënten
bij kwaliteit en outcome
Cliëntenraad Sociaal Domein
Wat zijn de uitgangspunten van participatie?
Uitkomst Quickscan Kampen
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012

Het ideaal de roze wolk! U bent verantwoordelijk voor de jeugdzorg en heeft de cliëntenparticipatie goed geregeld. Een roze wolk! Hoe ziet die wolk eruit? Waar moet cliënttevredenheid dan aan voldoen? En wat is de weg naar dit ideaal plaatje? Hoe is het nu eigenlijk geregeld en wat vinden cliënten ideaal? Nadat we met elkaar een uur hebben gewerkt, gaat u naar huis met een beeld van de roze wolk en de stappen die u nog moet nemen om uw ideaalplaatje te bereiken

programma Opening en welkom Persoonlijke top 3 van het ideaalplaatje per Voorstelrondje Huidige cliëntenparticipatiebeleid van de provincie en Zorgbelang Huidige cliëntenparticipatiebeleid van de gemeenten Cliënten aan het woord (oudernetwerk en cliënten jeugdzorginstelling) Top 3 van de deelnemers en van de cliënten vergelijken Hoe komen we tot het ideaalplaatje?

Cliëntenparticipatiebeleid provincie

Cliëntenbeleid In de Wet op de Jeugdzorg is aandacht voor de rechten en positie van cliënten en hun vertegenwoordigers. Omgang met de cliënt. Zorgvuldige behandeling van klachten. Betrekken van de cliënt bij vormgeving van het beleid en het geboden zorgtraject.

Collectieve belangenbehartiging en individuele belangenbehartiging Alle zorginstellingen en BJZ hebben verplicht een cliëntenraad Sinds 2012 ook pleegouderraden HKZ-certificering Zorgbelang ondersteunt en adviseert jongeren en cliëntenraden en verricht een aantal activiteiten gericht op cliëntenparticipatie en belangenbehartiging binnen de provincie Gelderland Collegio organiseert het jeugdwelzijnsberaad Oost Individuele belangenbehartiging Vertrouwenspersonen Signaleringsrapportage

Cliëntenparticipatiebeleid gemeenten Artikel 150 van de Gemeentewet. De verplichting burgers bij het beleidsproces te betrekken is wettelijk vastgelegd in artikel 9, 11 en 12 Wmo. Wmo-raad De gemeente moet ook een verordening cliëntenparticipatie Wmo opstellen, die aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Ook onder de WWB is de gemeente verplicht om de cliëntenparticipatie te regelen in een verordening.

Voorbeelden van cliëntenparticipatie Keukentafel gesprekken Cliënten aan tafel over nieuwe ontwikkelingen binnen maatschappelijke zorg (met managers van organisaties en gemeente. Cliënten uit de maatschappelijke zorg interviewen, cliënten van andere organisaties en koppelen dit terug.

Cliënten aan het woord..

Wat werkt? Belangrijke vraag is of de cliënt daadwerkelijk invloed uitoefent op het gemeentelijke beleid.

De top 3! -Nazorg goed regelen -Professionele afstand loslaten -Echt luisteren, naar de signalen van het kind -Laagdrempeligheid CJG -Luister naar je client -Jeugdige heeft vertrouwen in zichzelf -Mijn omgeving heeft vertrouwen in mij -Werkelijk contact, jongeren en ouders houden regie -In samenwerking met clienten goede vraag analyse -Ervaringsdeskundige betrekken -Ouders betrekken, actief -Nieuwe werkvormen, jongeren vragen -Overtuigen dat het zin heeft

De Top 3! (sheet 2) Apart van de bestaande clientenraden organiseren Jeugd zelf is vertegenwoordigd Werkvorm gericht op jeugd Dichtbij vergroot de betrokkenheid Integraal gericht op beleid (ontschotten) Het goede behouden Verschillende niveau’s mee praten instellingen/ gemeenten Organiseren in samenspraak Elkaars verwachtingen helder krijgen Informele bijeenkomsten Nazorg: Kwaliteitsverbetering door inbreng van clienten