Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
mr. J.J. Braat Advocaat IT, privacy en contracten Legaltree
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Instrument visie Kaders Inzicht en samenhang Referentie Architectuur
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Correct omgaan met gescheiden ouders
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Digitale leermiddelen in het mbo
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Digitaal aanmelden en verder
Privacy en beveiliging
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
Ontwikkelingen van het onderwijsnummer
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Voorstel aanpassing beheerprocedures ivm. de Architectuurraad 10 oktober 2013 EduStandaard.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Edukoppeling certificering
SION-persoonsidentiteit en SION-instellingsidentiteit
Digitaal mei 2014.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Visie informatievoorziening
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Optimaliseren BPV keten
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Privacy en beveiliging
Bekostiging residentiële leerlingen
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel 1.Informeren over de rol van Edustandaard ten aanzien van informatiebeveiliging 2.Doorspreken over de rol.
Certificeringsschema
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
EID stelsel NL Inkoppertje?. Hun schade bedroeg ruim 350 miljoen euro. Sinds 2007 gaat het om een schade van opgeteld 2,8 miljard. Dat blijkt uit.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Wachtwoord veranderen Data lekken Privacyreglement Beveiliging Toestemming Privacy Je wordt gebeld … Moeilijk doen Bewerkersovereenkomst Privé.
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.
Patiëntauthenticatie. Authenticatie Het proces waarbij wordt nagegaan of een natuurlijk persoon daadwerkelijk degene is die hij beweert te zijn. Hiervoor.
Datacenter versus Cloud
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
GEU – PO - ENTREE Edu-K H-P Köhler, domeinmanager.
Privacy en Leerplicht/RMC
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Privacy en Leerplicht/RMC
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016

Voorgeschiedenis Ontwikkelen architectuur IAA-stelsel onderwijs in 2014 en 2015 onder auspiciën van het SION-programma. Eind 2014 – Eerste versie incl. uitgangspunten vastgesteld door Stuurgroep SION (alle sectorraden en HO-verenigingen). In focus op privacy sterk toegenomen. Eind 2015 nieuwe versie architectuur plus overkoepelende visie over de ontwikkelingsrichting van een stelsel in concept opgeleverd en besproken in SION. Intentie uitgesproken om beheer als onderdeel van de ROSA onder te brengen bij Edustandaard. Wat ook speelt: In 2015 – eID-stelsel uitwerking voorlopig in de ijskast, focus op Idensys/eHerkenning. In 2015 – Brede overheidsdiscussie gestart over Regie op Gegevens.

Ontwikkelingen in de samenleving

Ontwikkelingen in het onderwijs

Cloud computing: data “buiten” de school. Gepersonaliseerd leren: Meer data wordt verzameld, opgeslagen en uitgewisseld. Learning analytics. Track & Trace: wie kijken er allemaal mee (docenten, ouderportalen etc.). Een leven lang leren: de onderwijsvolger neemt zijn gegevens mee. Digitalisering vraagt om andere vormen van identificatie en authenticatie (bijv. waarborgen betrouwbaarheid IDM personeel). Internationalisering. Toenemende regeldruk: aandacht voor privacy brengt werk met zich mee.

Instrumenten om privacy te beschermen Juridische bescherming tegen overmatige uitvraag en profilering. Door wet- en regelgeving en door gericht optreden van toezichthouders. Bijv. Europese privacyverordening, eiDAS-verordening. Versterken van de onderhandelingspositie van de consument door belangenverenigingen en door het stimuleren van zelfregulering in bepaalde sectoren, bijv. door het opstellen van gedragscodes etc. Het maken van afspraken en opstellen van convenanten waarin de spelregels ten aanzien van identiteiten en gebruik van gegevens worden vastgelegd. Verhoogde bewustwording bij alle betrokkenen. Privacy by design. Ontwikkeling van IAA-stelsels tbv keten identity management.

Ontwikkelingen vragen om een visie Een visie over: Hoe we omgaan met identiteiten; Hoe we omgaan met de uitwisseling en het gebruik van attributen. En in het verlengde daarvan: Hoe maken we het werkbaar? Wat kan daarbij wel en niet geautomatiseerd worden? Hoe buigen we bestaande ontwikkelingen, substelsels e.d. om?

Identiteit DUO UWV Educatieve Uitgeverij Instelling Studielink Verzekeraar Pre-empl o y- ment Richard Werkgever Burger BSN Burger Huidige situatie

Banking Gekoppelde sectorale identiteiten 10 Onderwijs Burger Werknemer (gemachtigde?) Werknemer (gemachtigde?) Zorg Burger Authenticatie BSN OID ZNR ??? PsID Diverse makelaars Bank Authenticatie PsID BIN PsID Onderwijs Authenticatie

Partijen/rollen in een stelsel 11 Richard Goedele De “identiteit” van persoon Identityproviders Attribute providers Service providers In geval van het onderwijs: De onderwijs identiteit

12 Richard Goedele Onderwijsidentiteit Identityproviders Attribute providers Service providers eID eDelivery Concepten als Digitale kluis, UMA Uitgangspunt: Dit is van de onderwijsvolger User in de lead: bepaalt wie diensten levert en wie welke gegevens van hem/haar mag hebben / inzien User in de lead: bepaalt welk authenticatiemiddel hij/zij gebruikt PsID School DigiD

Attributen: inzage en instemming

Vanuit een visie het stelsel inrichten Identiteiten in het onderwijs: Onderwijsvolgers en onderwijsmedewerkers krijgen een “onderwijsidentiteit”. Dit is een identificerend koppelnummer dat éénmalig aan een onderwijsvolger wordt toegekend en dat zijn/haar gehele lerende cq in het onderwijs werkende leven hetzelfde blijft. Deze onderwijsidentiteit wordt niet rechtstreeks gebruikt door ketenpartijen die diensten leveren. Zij ontvangen van de identiteitsbeheerder een specifiek (targeted) pseudo-id. Attributen (kenmerken van een natuurlijk persoon): Dataminimalisatie en doel-binding Instemming: structurele toestemming vooraf door de persoon zelf of een bevoegde persoon (vertegenwoordiger van school, ouder of leerling) waarmee bepaalde attributen voor bepaalde diensten kunnen worden geleverd of toestemming op het moment van levering. Inzage: de verantwoordelijke kan gedane leveringen van attributen inzien en zijn akkoord (zie hierboven) aanpassen.