Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn
Ketens en netwerken in theorie De WMO in perspectief Discussiepunten 2 Indeling
Ketens in theorie In theorie Horizontale arrangementen tussen gelijkwaardige partners Met een gezamenlijk doel waarvoor ze elkaar nodig hebben Gespecificeerd in overkoepelende prestaties voor een burger (cliënt) In de WMO Professionele zorg- en welzijnsprestaties 3
Kenmerken Ketenomkering Primair proces leidend Coalitie faciliterend Aanspreekbaarheid / profijt op delen Eigenaarschap / meerwaarde geheel Ketens vragen een veranderproces 4
Netwerken In theorie Autonome partners of personen Vinden elkaar in balans van halen en brengen Op doelen die zij samen bepalen en die voor hen zinvol zijn In de WMO Professionele netwerken rond ketens Informele netwerken in zorg en welzijn 5
Ketens en netwerken Verhoudingen tussen: Formele verbanden <>informele netwerken Professionals <> vrijwilligers en persoonlijke netwerken Positionering: Verhaal: zingeving en context Organisatie: benutten en includeren Beleidskaders: bakens Welzijn Nieuwe Stijl 6
Kenmerken Mensen maken het netwerk Continuiteit mechanismen kennen en borgen: wederkerigheid, band, anders De relatie bepaalt de uitkomst (en niet andersom): kwaliteit, eindigheid Variatie in vormen: sociale steunsystemen, linked in, gemeenschapsvorming (cohesie) 7
Uitglijders Iedereen pakt de rol van regisseur: Mexicaans leger Uitknijpen door machtsverschillen: McDonalds supply-chain Vitale delen, geheel is fragiel: Belgische formatie Actueel: kaasschaaf zonder keuzen Andere? 8
De WMO in perspectief (1) Afgelopen jaren Van AWBZ als open regeling, vanuit aanbod Naar politieke sturing, inkoop op prestaties Van recht naar compensatie Oriëntatie op marktwerking Vgl. rolontwikkeling zorgverzekeraars 9
De WMO in perspectief (2) Komende jaren: Naar eigen verantwoordelijkheid Naar versterken zelfredzaamheid Naar vertserken sociale steunsystemen Door civil society, iedereen kan iets voor een ander betekenen? Is dit maakbaar en waar liggen de grenzen? 10
Verbonden uitvoering We zoeken vormen die presteren op: Rigoureus vanuit (waarde voor) cliënt Werkende systemen: focus op uitvoering Integraal – interdisciplinair: zorg/welzijn/ggz Gebundeld opdrachtgeverschap: gem/zv Privaat, publiek en civil In tegenstelling tot: Aanbod, beleids- en overlegfocus, sectoraal en overheidsgeörienteerd 11
Praktijkvoorbeelden Trynwolden, wonen en zorg Buurtzorg, wijkverpleging (landelijk) Wijkcoaches Enschede Zorgmakelaars Kerkrade CTB Den Bosch ZIN! Hilversum Campus Den Haag Uw voorbeelden? 12
Eenzijdige driehoek overheid burger instellingen Meeste aandacht op de as overheid – instellingen Over de inbreng en rol van de burger zou het moeten gaan Kan de WMO dit in beweging brengen? 13
De burger centraal Onderzoek, klantenpanels, etc. bekend: verbinden met professioneel leren Beleidsbeinvloeding in raden, adviezen, cliëntondersteuners etc. bekend; maar hoe versterken rol cliënt in (!) proces? Eigenaar van burgerinitiatief mogen zijn en blijven Informele netwerken in trajecten uitgangspunt maken (EK) 14
Discussiepunten Wat is een ‘goede professionele praktijk’ van verbonden uitvoering die betere prestaties voor de burger opleveren? Hoe de burger een centrale plek te geven? Kent u goede voorbeelden en wat is daar zo goed aan? 15