Meervoudige intelligentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De historie & de toekomst
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
Ho 4:Talenten.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Meervoudige intelligenties
Plusklas op Basisschool De Muldershof Beek en Donk Maart 2010
Welkom.
Meervoudige intelligentie
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een gezamenlijke uitdaging!
Informatie avond groep 8
De weg naar het voortgezet onderwijs
Pakkende binnenkomer Kijkvraag bedenken Hand-outs uitdelen Marloes.
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Datum Naam school Naam presentator
Meervoudige intelligentie
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
ICT voor de klas Hoofdstuk 6: ICT op maat.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Advies voortgezet onderwijs op de Sint Barbaraschool
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Meervoudige intelligenties.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Docent: Hans Bruning.
Docent: Rileen Noordermeer.
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
TopOndernemers op de Springplank
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Spelenderwijs en ontdekkend leren
5 rollen van de docent : verdieping
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Transcript van de presentatie:

Meervoudige intelligentie Wat verstaan we er onder ? Welke intelligenties zijn er ? Hoe kunnen wij er in ons dagelijks onderwijs gebruik van maken ? Wat gaan we specifiek doen ?

Gardner en Meervoudige Intelligentie 1. De Meervoudige Intelligentie theorie is in 1983 geïntroduceerd door de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner. 2. Intelligentie betekent volgens Gardner: de bekwaamheid om te leren, om problemen op te lossen. 3. Dit kan volgens hem op verschillende (dus meervoudige) manieren. Dit betekent dat je op sommige manieren meer intelligent bent dan op andere. Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner

Een leerkracht aan het woord http://www.leraar24.nl/video/3376 Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner

De 8 verschillende soorten. Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner

1.Wiskudig-logische intelligentie

2.Visueel-ruimtelijke intelligentie

3. Natuurgerichte intelligentie

4. Intrapersoonlijke intelligentie

5. Taalkundige intelligentie

6. Lichamelijk - motorische intelligentie

7. Interpersoonlijke intelligentie

8. Muzikaal-ritmische intelligentie

MI Test voor kinderen http://www.migent.be/mi-test-eerste-leerjaar

Meervoudige Intelligentie .. Wat kunnen we er mee in onze dagelijkse praktijk van lesgeven met de leerlingen ? Ideeën uitwisselen

Wat gaan we specifiek doen ? Op welke dag en welke tijd en wanneer ( jaarrooster) ? Een sessie van hoeveel keer? Leerlingen vanaf welke groep? Workshops en welke? Hoe tekenen leerlingen in? Welke rol aan ouders hierbij krijgen ?