Meervoudige intelligentie Wat verstaan we er onder ? Welke intelligenties zijn er ? Hoe kunnen wij er in ons dagelijks onderwijs gebruik van maken ? Wat gaan we specifiek doen ?
Gardner en Meervoudige Intelligentie 1. De Meervoudige Intelligentie theorie is in 1983 geïntroduceerd door de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner. 2. Intelligentie betekent volgens Gardner: de bekwaamheid om te leren, om problemen op te lossen. 3. Dit kan volgens hem op verschillende (dus meervoudige) manieren. Dit betekent dat je op sommige manieren meer intelligent bent dan op andere. Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner
Een leerkracht aan het woord http://www.leraar24.nl/video/3376 Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner
De 8 verschillende soorten. Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner
1.Wiskudig-logische intelligentie
2.Visueel-ruimtelijke intelligentie
3. Natuurgerichte intelligentie
4. Intrapersoonlijke intelligentie
5. Taalkundige intelligentie
6. Lichamelijk - motorische intelligentie
7. Interpersoonlijke intelligentie
8. Muzikaal-ritmische intelligentie
MI Test voor kinderen http://www.migent.be/mi-test-eerste-leerjaar
Meervoudige Intelligentie .. Wat kunnen we er mee in onze dagelijkse praktijk van lesgeven met de leerlingen ? Ideeën uitwisselen
Wat gaan we specifiek doen ? Op welke dag en welke tijd en wanneer ( jaarrooster) ? Een sessie van hoeveel keer? Leerlingen vanaf welke groep? Workshops en welke? Hoe tekenen leerlingen in? Welke rol aan ouders hierbij krijgen ?