OVERHEID 360, DICK LAAN - SENIOR ADVISEUR, GEMEENTE ENSCHEDE DIGITALE INNOVATIE ARBEIDSMARKT
PROGRAMMA DIA FILM
AANLEIDING Hoge werkloosheid Twente Efficiënte inzet (digitale) middelen
OPBOUW PROGRAMMA DIA
RESULTATEN BEOORDELINGSMODEL DIA
Waardering digitale diensten hangt af van: – Frequent gebruik. – Vindt men het prettig in gebruik. – Ervaart men dat het helpt bij zoeken werk. RESULTATEN/LESSEN
Maar… Het zijn niet sec de digitale diensten die de waardering bepalen. Het is de totaalaanpak die het succes bewijst! RESULTATEN/LESSEN
Exploratief Gefocusseerd Werkzoekintensiteit in pijler 1 bijna significant lager. RESULTATEN/LESSEN Werkzoekstrategie:
UITSTROOMRESULTAAT
1.Pijler 1: Minder stringent handhavingsregime, hogere waardering, lagere intensiteit, hogere voltijdsuitstroom (NB: intensiteit nog steeds (positieve) voorspeller werkzoekresultaat). Verhoging behoefte aan persoonlijk contact t.o.v. 0-meting. 2.Pijler 2 met zijn inzet en uitleg over werkmap scoort hoger op werkzoek self efficacy (doeltreffendheid). 3.Digitaal = Persoonlijk. INZICHTEN
1.Periode van effectief 4 maanden is te kort voor het doen van fundamentele uitspraken. 2.de verschillen tussen de pijlers zijn niet groot genoeg om van een beter presterende pijler te mogen spreken. 3.We kunnen (nog) niet vaststellen of de uitstroom duurzaam is. De kans daarop is theoretisch gezien wel hoger (gefocusseerde werkzoekstrategie). Daarom verlenging en verdiepend onderzoek in KANTTEKENINGEN
Volgen werkzoekenden. Meer inzicht en overzicht. Grotere caseload. Intensiever klantcontact, vooral digitaal, maar nog steeds persoonlijk. Rol van de werkcoaches is substantieel en wordt vaak vergeten. WERKZOEKENDENBEGELEIDER wordt coach
SAMENVATTEND Werkzoekenden begeleiders kunnen meer aan Intensiever contact Werkzoekende meer in control DigitaalPersoonlijk Contact
VRAGEN? MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: samenwerkende partijen