De bruikbaarheid van studentonderzoek voor het verbeteren van de lerarenopleiding Good practice: De casus burgerschap Fedor de Beer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leren van onderzoek doen en samenwerking
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Pass’t Montessorionderwijs ?
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Kijken naar Kinderen Week 4
Bijeenkomst September 2015
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Als je nog geen idee hebt …
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Mijn visie op onderwijs
Praktijkgericht onderzoek
Zelfevaluatie GOK.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

De bruikbaarheid van studentonderzoek voor het verbeteren van de lerarenopleiding Good practice: De casus burgerschap Fedor de Beer - Docent Cultuurbeschouwing ALPO - Onderzoeker Kenniscentrum Kwaliteit van Leren Congres voor Lerarenopleiders Brussel 4 februari 2016

Onderwijs op de opleiding sluit idealiter aan op wat in het werkveld speelt. Maar in hoeverre weten opleiders (echt): Wat ‘speelt’ op voor hen relevante onderwerpen in het werkveld?  waar zijn scholen op dit vlak mee bezig?  wat is voor hen belangrijk?  voelen zij zich hiertoe voldoende opgeleid?  welke hiaten constateren zij? Sluit het curriculum / mijn les hier wel op aan?  doen wij (nog wel) de juiste dingen?  zijn onze studenten voldoende voorbereid om zo’n onderwerp mee vorm te geven? Onderzoek naar relevantie eigen onderwijs

HAN: Op weg naar een University of Applied Science Praktijkgericht onderzoek als middel om substantiële bijdrage te leveren aan ‘de verbetering van de opleiding, de professionele ontwikkeling van de hogeschooldocent, de kennisbasis van het beroep en innovaties in het beroepenveld’ (Boei e.a., 2014, p. 35; Kallenberg & Koster, 2004). De Nederlandse beroepsstandaard voor lerarenopleiders: ‘Een lerarenopleider als onderzoeker begeleidt, gebruikt, en voert onderzoek uit ten behoeve van het opleiden van leraren’ (Melief, Rijswijk & Tichelaar, 2012, p. 39). docentonderzoek onderzoek in kader promotie / master projectonderzoek / onderzoek i.s.m. Kenniscentrum professionalisering door onderzoek begeleiden onderzoek studenten onderzoek op eigen (vak)expertise afstudeerkringen onderzoek naar relevantie eigen onderwijs ‘Ontwikkelkringen’ met / in veld

Praktijkcontext Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) Cultuurbeschouwing ‘Cultuurbeschouwing’ Wat beogen we met het vak? Kennismaken andere culturen? Nadenken over diversiteit? Of gaat het om de vraag wat voor leraar wil ik worden/zijn? Wat is dan precies de inhoud? En sluit deze inhoud eigenlijk wel aan bij wat leeft / nodig is in de praktijk? ↓ ‘Cultuurbeschouwing’ ingevuld als onderzoeksopdracht – er ‘moest’ onderzoek in – naar ‘Burgerschapsvorming’ Vragen: a.wat levert ‘mijn vak’ zoals ik het invul studenten en scholen op en wat kan ik of we als opleiding er van leren? b.in hoeverre kan (dit) studentonderzoek een waardevolle informatiebron zijn voor de opleiding? Onderzoek door studenten Praktijkgericht onderzoek draagt bij aan professionalisering leraar en aan kwaliteit onderwijs (Van der Steen & Oolbekkink, 2014; Bolhuis & Kools, 2012; Boei e.a., 2014; Leeman & Wardekker, 2010). Studenten ‘oefenen’ dit gedurende hun opleiding in verschillende (deel)onderzoeken (Timmermans e.a., 2015). ↓ Deze (deel)onderzoeken (altijd) vinden plaats op de stageschool, dus in het werkveld. +

Studentonderzoek als input voor de docent Idee: Studenten doen (veelvuldig) onderzoek. Kunnen opleiders hun opleidingspraktijk verbeteren door studentonderzoek niet alleen in te zetten als opleidingstool, maar ook als instrument om informatie te vergaren over issues in het werkveld en (dus) over lacunes in het eigen curriculum? Voordelen: Studentonderzoek niet alleen als leermiddel, maar ook informatiebron (win-win) Input voor curriculum Input voor (nauwere) samenwerking tussen opleiding en werkveld

Casus Burgerschap VerschijningsvormenToelichting Beoogd curriculum DenkbeeldigVisie (onderliggende ideeën van het leerplan/onderwijs en/of de te ontwerpen lessenreeks) GeschrevenBedoelingen van het leerplan, zoals uitgewerkt in documenten en materialen. M.a.w. het formele curriculum zoals beschreven (in opzet, doelen en materialen). [documentenanalyse/interview] Uitgevoerd curriculum GeïnterpreteerdHet curriculum zoals geïnterpreteerd door de gebruikers: de docenten. In actieHet daadwerkelijke proces van lesgeven en leren, dus de uitvoering van de lessenreeks, het geoperationaliseerde curriculum. [interview/vragenlijst/observatie] Gerealiseerd curriculum ErvarenHet curriculum zoals door de leerlingen (of leraar) zelf is ervaren. GeleerdHet bereikte, geëffectueerde curriculum: dat wat de leerlingen daadwerkelijk hebben geleerd; de leerresultaten van de leerlingen [interview/vragenlijst/observatie/(toets)resultaten] Curriculaire verschijningsvormen (Thijs & Van den Akker, 2009, p. 11) ALPO HAN jaar 3 Opdracht: BUG-analyse naar ‘hoe wordt burgerschapsvorming vormgegeven op je stageschool’? → d.i. onderzoek naar beoogd, uitgevoerd, gerealiseerd curriculum

Opdracht en Methode Opdracht studenten ALPO-3 Onderzoeksartikel 5000 woorden ( eisen vlg. Burton, 2010, hfst. 5) Wat beoogt het team en hoe krijgt dit concreet vorm. Gevolgd format: Beoogd curriculum: documentanalyse + aanvullend interview directeur Uitgevoerd curriculum: interview / vragenlijst leraren + observatie in klas. Dit van breed (burgerschapsvorming) naar smal (een bepaald subonderdeel) Gerealiseerd (m.n. ervaren) curriculum: groepsgesprek leerlingen over subonderdeel Conclusie (hoe staat het team er voor?) + Aanbevelingen (hoe zou welke slag geslagen kunnen worden?) Onderzoek docent (Inhoudelijke meta-analyse op studentenonderzoek) Alle artikelen verzameld (cohort 2014/2015, n=28) Per stageschool (o.a.) in kaart gebracht: Algemeen: Komt de term ‘burgerschap’ voor in schoolgids en -plan? Inspectieoordeel Beoogd curriculum: Heeft school beschreven beleid rondom ‘burgerschap’? Hoe definieert directeur ‘burgerschap’? Uitgevoerd curriculum Is teamleden duidelijk wat ‘burgerschapsvorming’ zou moeten behelzen? Wat betekent het voor hen? (Her)kennen zij de (beschreven) visie van de school? Besteden zij bewust of onbewust, structureel of incidenteel aandacht aan burgerschapsvorming? Aanbevelingen + Opbrengst school Reflectie student Na analyse: wat voor beeld levert dit over de scholen heen op?

Uitkomsten (m.b.t. Burgerschapsvorming) Alle scholen en leraren ‘doen’ aan burgerschapsvorming, maar vaak impliciet en gefragmenteerd. Beoogd curriculum ontbreekt in schoolplan en -gids of is minimaal verwoord en nog niet of nauwelijks geoperationaliseerd Directeuren hebben een ‘mooi’ verhaal, maar de realiteit in de klas (het uitgevoerd curriculum) is een heel andere Burgerschapsvorming en de wijze waarop de school dit wil aanpakken is zelden gespreksonderwerp binnen teams Lang niet alle leraren zijn zich bewust van hun taak c.q. een deel blijkt niet eens te weten wat de term inhoudt. Wel vindt iedereen het belangrijk. Scholen (vaak blij met inventarisatie studenten Studenten geven aan: geschokt te zijn door discrepantie tussen wens en werkelijkheid voor lessenreeks en onderzoek eigenlijk niets te weten over burgerschapsvorming zich te realiseren hoe belangrijk het is goed na te denken over wat je als school hoe aan kinderen wilt meegeven, ook op dit vlak

Opbrengsten (m.b.t. onderzoek) Student (Stage)school Docent / Opleiding Docent: -onderwijs en opdracht voorzien in behoefte. -In hoeverre meer / eerder aandacht nodig voor dit thema? Opleiding: -thema burgerschapsvorming bij leraren in het werkveld nog onvoldoende ingedaald (maar al 10 jaar verplicht!) -nog veel onduidelijkheid -werkveld heeft techniek om dit gestructureerd op te pakken niet in de vingers. Wake-up call curriculumontwikkelaars: -hoe zetten wij dit thema in onze reguliere opleiding aan? Is dat voldoende? -kunnen wij het veld een helpende hand aanbieden (bij ontwikkelen visie / leerlijn)? -In hoeverre schiet onze eigen kennis hieromtrent (ook) tekort?

Conclusie Werkwijze kost (relatief) weinig tijd, door data te verzamelen bij te beoordelen producten Voor ‘mijn’ vak levert meta-analyse waardevolle informatie op om lesinhoud te toetsen aan praktijkrelevantie (maar binnen elk vakgebied zijn specifieke vragen denkbaar die zo onderzocht kunnen worden en ook relevant zijn voor student en school) Geeft goed inzicht in wat in het werkveld speelt (en roept de vraag op hoe de opleiding hier op kan anticiperen).

Eisen aan onderzoeksopdracht Onderzoeken / data moeten vergelijkbaar zijn → helder format helpt daarbij. Hoe ‘strakker’ hoe beter vergelijkbaar. Vraag: verhouding strakke opzet en keuzevrijheid daarbinnen voor studenten. Er is massa nodig (vanwege uitval en misinterpretatie bij studenten) Afstemming met werkveld