HOE WERKT ORGANISATIEVERANDERING NU ECHT……. magie HOE WERKT ORGANISATIEVERANDERING NU ECHT……. Marijke Sybesma M.M.Sybesma@hhs.nl
Film: vernieuwing Film over het gebruik van mobiele telefoon https://www.youtube.com/watch?v=0u0RQk2Z1-o
….en verandering
70 % van de organisatieveranderingen mislukt…..
Organisatie ijsberg
Verschillende perspectieven
Betekenis van werk Motivatie Psychologische contractbreuk 1.Werk moet nuttig en betekenisvol zijn; principes en kernwaarden; Ontzieling; Verandering van missie en kernwaarden organisatie 2. Werk moet verricht worden moet leuke collega’s Vervreemding; Verhuizing, splitsing afdeling, minimalisering contacten collega’s, ontslag naaste collega’s 3.Werk gaat om meesterschap bereiken; beroepstrots en vakgebied Vervlakking: Kostenreductie, afbreuk aan professionele kwaliteit, bulkwerk, routine 4.Werk gaat over scoren en winnen; Reputatieschade; afnemende resultaten 5.Werk moet vooral leuk zijn ; plezier en uitdaging, spanning; Versobering; no-nonsens beleid, extra’s weg, 6.Hoe staat de baan op mijn cv? Opoffering; door te weinig zicht op perspectief
Strategie en Communities
Communities in organisaties
Breakfast..
Real life soap en de koffieautomaat
Het station/werkoverleg
Gepland en spontaan veranderen
Reacties op verandering… Filmfragment: ‘Up in the air’
Groot, klein, praktisch
Het goede idee
De kracht van het veranderidee
Onder- en bovenstroom
Besmettelijk
Participatie
Trekken aan een dood paard