De drie niveaus van onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Verbinding van de theorie naar project Gemeente Breda
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Een kader voor integrale preventie in de jeugdzorg
CBE: Centra voor Basiseducatie
Thema 2 Naar een referentiekader voor Leren en Instructie
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
De pedagogische meerwaarde van ICT?
Examen TV MW Eerste jaar Sociaal Werk. Beschrijf deze begrippen  De Karthuizer  De Diagnostische school  De Functionalistische school  Het Problem.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Het opleidingsprofiel:
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Zorgvisie van RP2.
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Ouderavond Groepsorganisatie
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Kwaliteitsbeleid.
Verschillen tussen scholen en klassen
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
vanuit een herstelgerichte visie!
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Gelijke kansen op school: het kan!
De docent als veranderaar in de context van de school
Redeneren over de verzorgingsstaat
Krachtige leeromgevingen
Scholieren over onderwijs in Gent
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Onderwijscentrum Gent DISCO onderwijs & diversiteit
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

De drie niveaus van onderwijs

Micro-meso-macro niveau van het onderwijs Een voorbeeld: Referentie: Valcke, M. (2005). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Gent: Academia Press. Referentiekader voor onderwijskunde op het micro-, meso- en macroniveau Relevantie: Onderwijskunde als recente wetenschapsdiscipline De onmogelijkheid van een allesomvattende kijk (cfr. verschillende visies op onderwijs, diversiteit aan actoren, processen & variabelen) Referentiekader = structuur die helpt om actoren, processen en variabelen te ordenen  niet absoluut

Micro-meso-macro niveau van het onderwijs Op elk niveau zijn er verschillende dimensies Actoren Context Begeleiding Organisatie Leeractiviteiten

Microniveau = KLASNIVEAU - interactie tussen instructieverantwoordelijke en lerende

MICRONIVEAU (= interactie lerende – instructieverantwoordelijke) Actoren Student, leerkracht, doelgroep,…(lerende & instructieverantw.) Kenmerken: leeftijd, visie, interesses, voorkennis,… Context Ouders van lerende, museum in de buurt,… Begeleiding Lerende: bijles, verpleegster,… Instructieverantw.: secretariaat, collega’s,… Organisatie Aantal leden doelgroep, grootte klasgroep,… Leer- en instructieactiviteiten Leeractiviteiten = gevolg van instructie Instructieact. = didactisch handelen (vb. leerstof, media, toetsing, werkvormen, doelstellingen)

Mesoniveau = SCHOOLNIVEAU - minder concrete personen en acties, grotere organisatie-eenheden dan microniveau

MESONIVEAU (hoger organisatieniveau: groepen, teams en acties) Actoren Gehele klasgroep, team vakleerkrachten, school,… Context Bedrijven, gemeentebestuur, leercentra Begeleiding Groep lerenden: CLB, begeleidingscentra Instructieverantwoordelijken: pedagogische begeleiders school Organisatie Schoolteam, ouderraad Didactisch handelen Schoolwerkplan, jaarplan,…

Macroniveau = BOVEN SCHOOLNIVEAU – hoogste niveau, institutionalisering

MACRONIVEAU (institutionalisering) Actoren Beleidsorganen, ministerie,… Context Politiek, economisch, cultureel, sociaal (vb. politieke beslissingen,…) Begeleiding Ombudsdiensten Koepels, netten, inrichtende machten Organisatie Schoolsystemen, ASO,TSO,BSO, wettelijke kaders Didactisch handelen ODET, basiscompetenties, beroepsprofielen