De drie niveaus van onderwijs
Micro-meso-macro niveau van het onderwijs Een voorbeeld: Referentie: Valcke, M. (2005). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Gent: Academia Press. Referentiekader voor onderwijskunde op het micro-, meso- en macroniveau Relevantie: Onderwijskunde als recente wetenschapsdiscipline De onmogelijkheid van een allesomvattende kijk (cfr. verschillende visies op onderwijs, diversiteit aan actoren, processen & variabelen) Referentiekader = structuur die helpt om actoren, processen en variabelen te ordenen niet absoluut
Micro-meso-macro niveau van het onderwijs Op elk niveau zijn er verschillende dimensies Actoren Context Begeleiding Organisatie Leeractiviteiten
Microniveau = KLASNIVEAU - interactie tussen instructieverantwoordelijke en lerende
MICRONIVEAU (= interactie lerende – instructieverantwoordelijke) Actoren Student, leerkracht, doelgroep,…(lerende & instructieverantw.) Kenmerken: leeftijd, visie, interesses, voorkennis,… Context Ouders van lerende, museum in de buurt,… Begeleiding Lerende: bijles, verpleegster,… Instructieverantw.: secretariaat, collega’s,… Organisatie Aantal leden doelgroep, grootte klasgroep,… Leer- en instructieactiviteiten Leeractiviteiten = gevolg van instructie Instructieact. = didactisch handelen (vb. leerstof, media, toetsing, werkvormen, doelstellingen)
Mesoniveau = SCHOOLNIVEAU - minder concrete personen en acties, grotere organisatie-eenheden dan microniveau
MESONIVEAU (hoger organisatieniveau: groepen, teams en acties) Actoren Gehele klasgroep, team vakleerkrachten, school,… Context Bedrijven, gemeentebestuur, leercentra Begeleiding Groep lerenden: CLB, begeleidingscentra Instructieverantwoordelijken: pedagogische begeleiders school Organisatie Schoolteam, ouderraad Didactisch handelen Schoolwerkplan, jaarplan,…
Macroniveau = BOVEN SCHOOLNIVEAU – hoogste niveau, institutionalisering
MACRONIVEAU (institutionalisering) Actoren Beleidsorganen, ministerie,… Context Politiek, economisch, cultureel, sociaal (vb. politieke beslissingen,…) Begeleiding Ombudsdiensten Koepels, netten, inrichtende machten Organisatie Schoolsystemen, ASO,TSO,BSO, wettelijke kaders Didactisch handelen ODET, basiscompetenties, beroepsprofielen