Een frisse blik op de les Lotte van Kempen. www.padlet.com/frisse/blik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Technology in the classroom
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
De ontwikkeling van de 7 competenties
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Collectief portfolio groep 3
Het T-pack model en de iPad
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Portfolio
DRIVE! in het beroepsonderwijs
Naam: Begard Mijn hobby : Irak.. Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Al doende leren training docenten
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Informatie- avond groep 6
2. Eduscrum als activerende didactiek
Instructie leerling- activatiecode
Het belang van expliciete directe instructie Instructie die werkt!
Het motiveren van leerlingen in het VO
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.

Lezen: doe het goed voor
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
EVEN VOORSTELLEN… Je kan een inschatting maken van de prijs van een product. Je beseft dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Je weet wat een.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Formatief versus summatief
Braziliaanse muziek.
Communicatie Les1.
Motiveren: de ins en outs!
Docentvaardigheden ICT
Instructie inloggen docent
Docentvaardigheden ICT
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Module 6; didactisch handelen
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Hoofdstuk 3 Kwadratische problemen
Samenwerken en communicatie
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zelfregulatie op Cartesius2
Maatschappijleer Normen en waarden
Workshop duikcomputers
Cijferloos lesgeven bij talen
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Hoofdstuk 2: wat weet jij?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Een frisse blik op de les Lotte van Kempen

Visi e

Zeven ingrediënten

Activeer voorkennis Neuronale netwerken zorgen ervoor dat wij leren. Op deze netwerken moet een lesactiviteit inhaken. : voorkennis activeren

Betekenisvol leren Leeractivit eiten die voor een leerling belangrijk of van waarde zijn, motiveren en activeren.

Sociaal leren Onze spiegelneuronen imiteren gedrag. Verschillende hersenpatronen, stimuleren nieuwe patronen. Directe feedback is de meest effectieve vorm van leren. : coöperatief leren

Strategisch leren Leer strategieën helder en eenduidig aan. Laat hardop denkend zien hoe je een probleem aanpakt (modelen). : expliciete directe instructie

Autonomie Laat een leerling eigen keuzes maken. Laat een leerling voor zichzelf denken, creatief denken, kritisch denken. : Deci & Ryan - autonomie

Digitaal leselement Niet omdat het meer leerrendement oplevert maar simpelweg omdat van deze tijd is. Wissel ook deze werkvormen af.

Overleg Bevraag wekelijks je collega over jouw lesopzet. Bevraag leerlingen over jouw lesaanpak. Jubelmuur Klaagmuur

Testje… Ga naar: socrative.com Klik op: student login Roomnumber: TLYYNHFN Login name: anoniem of eigen naam

1. Hoe activeer ik de voorkennis? 2. Hoe sociaal is mijn les? 3. Hoe betekenisvol is mijn les? 4. Hoe strategisch is mijn les? 5. Wat is het digitale element in mijn les? 6. Wat doen de leerling autonoom? 7. Wat vindt mijn collega of leerling van mijn les? Bevraag in tweetallen elkaars lesopbouw:

Ga naar: kahoot.it Voer de ‘gamepin’ in (aantal cijfers). Vul je naam in of anoniem. Hoe was deze workshop?

@jufvankempen Lotte van Kempen Tot ziens!