Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
ICT tussen hoop en vrees
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
ICT & algebra – oefenen en toetsen
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Wat is Analytische Meetkunde
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Inleiding tot een nieuw soort wiskunde…
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Werkgroep Dynamische modellen
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Freudenthal Instituut
Kenmerken van de concept contextbenadering
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Dag van de wiskunde, Kortrijk, 22/11/14
Visie & Strategie.
havo wiskunde A Tom Eitjes
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Met de Kennisbasis in zee!
Algebra oefenen met inzicht Johan Deprez Dag van de wiskunde, Kortrijk, 28/11/15 slides op mijn website: zie KU Leuven – wie is wie.
Wim Doekes - hoofdauteur
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
What is the meaning of? Student centered learning
Dag van het SO – workshop CLIL
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Transcript van de presentatie:

Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus

... want die methode, die men met een vreemd woord algebra noemt, schijnt die helderheid en dat gemak te bezitten, die je moet aantreffen in de ware wiskunde (René Descartes, Regulae ad directionem ingenii, 1627)

Algebra in het Nederlands secundair onderwijs Goede Pisa- en TIMSS-resultaten (maar niet zo goed als Vlaanderen…) Realistisch, betekenisvol, contexten, ICT Echter: Klachten uit hoger onderwijs over vaardigheden Instaptoetsen

Algebra in context Grote lijn 1.Instaptoets: Flitskaarten Algebra 2.Algebra: Welke algebraïsche vaardigheden? 3.Context: Welke contexten en welke functies?

1 Instaptoets: Flitskaarten Algebra Vergelijk Flitskaarten in basisonderwijs Steeds ‘flitst’ een opdracht langs Probeer die op een snelle, handige manier te maken

Flitskaart 1

Flitskaart 2 Hoe groot is als ?

Flitskaart 3 Bepaal de vergelijking van de lijn door (2, 3) en (8, 5).

Flitskaart 4 Bepaal de vergelijking van deze parabool.

Flitskaart 5 Bepaal

Flitskaart 6 Los op naar v :

Nabespreking Flitskaart 1 Bron: Werkgroep 3TU, Euclides, 2006

Nabespreking Flitskaart 2 Hoe groot is als ? Aanpak: uitwerken versus globaal kijken Wat zouden we willen? Wagner, S., Rachlin, S. & Jensen, R. (1984). Algebra learning project, final report. Athens, GA: University of Georgia.

Nabespreking Flitskaart 3 is handiger dan

Nabespreking Flitskaart 4 Handig is hier de gedaante

Nabespreking Flitskaart 5 Guin, D., & Trouche, L. (1999). IJCML, 3, ICT kan verwarring zaaien:

Nabespreking Flitskaart 6 Los op naar v: Leerlingen en studenten kunnen dit niet oplossen. Vereist: globaal kijken naar expressies. Wenger, R. (1987). Cognitive science and algebra learning. Gravemeijer, K. (1990). Globaal kijken, een kenmerk van algebraische deskundigheid. “Bordjes’”

2 Algebra: Welke algebraïsche vaardigheden? Veel klachten uit het hoger onderwijs in NL over het gebrek aan algebraïsche basisvaardigheden van instromende studenten. Onderliggende ideeën: –Vaardigheid is voorwaarde voor inzicht –ICT-gebruik ruïneert basisvaardigheden Universiteiten willen dat hun ingangstoetsen richtpunt zijn voor het secundair onderwijs

Kenmerken van algebraïsche vaardigheid De vaardigheden waarop de flitskaarten beroep doen, zijn: Foutloze uitvoering van basisprocedures; Routine en snelheid; Handigheid om goede strategie te kiezen en overzicht daarop te houden; Flexibiliteit om van strategie te veranderen, om op verschillende manieren tegen een probleem aan te kijken.

Waar gaat het om bij algebraïsche vaardigheden? De flitskaarten leren ons dat het gaat om het samenspel van … algebraïsche basisvaardigheden zoals haakjes uitwerken, variabelen isoleren, … en algebra ï sch inzicht van een hogere orde, zoals globaal kijken naar formules, structuur herkennen, ‘ symbol sense ’

Vaardigheden: een schaal van problemen Dimensie basisvaardigheid – symbol sense

Symbol sense By symbol sense I mean a very general ability to extract mathematical meaning and structure from symbols, to encode meaning efficiently in symbols, and to manipulate symbols effectively to discover new mathematical meaning and structure. (Zorn, 2002)

Nadruk op basisvaardigheden? Alleen basisvaardigheden oefenen kan leiden tot: Gebrek aan flexibiliteit Beperkte toepasbaarheid en transfer Gebrek aan strategisch inzicht Beperkte proces-kijk op algebra, zonder de vorming van wiskundige objecten

Vaardigheden trainen Advocates of insightful learning are often accused of being soft on training. Rather than against training, my objection to drill is that it endangers retention of insight. There is, however a way of training — including memorisation — where every little step adds something to the treasure of insight: training integrated with insightful learning. Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education.

Voorbeeld van inzichtelijk oefenen Bewijs de productregel voor differentiëren uit de somregel en de kettingregel:

3 Context: Welke contexten en welke functies? Hoe realistisch is realistisch? Wat zijn de problemen met contexten?

Gekunstelde context

Het ‘dagelijks leven’

Gebrek aan abstractie

Contexten in de wiskundeles: Misverstand: context = verhaaltje dat leidt tot een rekenopdracht, en dat is dan realistisch wiskundeonderwijs… Realistisch wiskundeonderwijs gaat over zowel horizontaal als vertikaal mathematiseren!

Voorbeeld uit de meetkunde Een parabool wordt gesneden door een lijn die wordt verschoven. Het midden van de twee snijpunten lijkt zich over een vertikale lijn te bewegen. Is dat echt zo?

Een goede context: Is betekenisvol voor leerlingen Nodigt uit tot abstractie en vertikaal mathematiseren Kan een ´real-life´ situatie zijn, maar ook uit de wereld van de getallen, de natuurwetenschappen of wiskunde zelf afkomstig zijn Moet aansluiten bij capaciteit en belangstelling van de leerlingen en bij het type onderwijs Een algebraische activiteit is altijd ingebed in een situatie; een context als vertrekpunt is in die zin dus onvermijdelijk!

Tot slot In het algebraonderwijs is het een kwestie van de juiste balans… … tussen basisvaardigheden en symbol sense … tussen context en wiskundewereld Laat de slinger bij het zoeken naar een delicaat evenwicht niet te ver in één richting doorslaan!