Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Implementatie van de UNCO-MOB
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Respectvolle bejegening
Ouders en Kinderen Centraal
Evalueren is een verzamelnaam van:
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
In je element zijn slim samen
Hogescholen in Dialoog
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Competentieontwikkeling voor OR-leden
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Samenwerken Werken in Teams.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Gespreksvaardigheden
Voorkomen van weerstand
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
Het perspectief van de oudere
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Reflecteren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Behavior Based Safety Warehousing
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 5.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Welkom bij DAIly NURSE.
Inspelen op innovaties
‘Motiveren kan je leren’
Motivatie en puberbrein
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland

Taken als begeleider Motiveren om deskundiger te worden. Begeleiding(sgesprekken) van personen en speltakteams. Ondersteunen bij het signaleren van verbeterpunten. Begeleiden op een wijze die aansluit bij de leerstijl en beginsituatie van de leiding. Ondersteunen bij het maken van een TOP en bij het formuleren van manieren om competenties op te doen. Ondersteunen in de persoonlijke ontwikkeling binnen zijn opleidingsproces. Feedback geven op het handelen. Helpen bij het leren reflecteren.

Kwaliteiten van de begeleider  Een TOP opstellen  Afspraken SMART formuleren  Mensen stimuleren zichzelf te blijven ontwikkelen  Omgaan met weerstand Gesprekstechnieken  Open vragen stellen  Luisteren-samenvatten-doorvragen  Doorvragen zonder oordeel, mening en advies  Feedback geven

De TOP Voorbeeld van een TOP (talent ontwikkelplan), handboek praktijkbegeleider pagina 19.

Veranderen Weerstand tegen veranderingen is normaal! Veranderen: een kwestie van weten, willen, kunnen en mogen: Weten: de noodzaak voor verandering, het doel de betekenis voor dit jouw rol is duidelijk. Willen mensen de gewenste verandering uitvoeren: vinden mensen het belangrijk en zinvol (overtuigingen en identiteit)? Kunnen mensen de gewenste verandering uitvoeren: hebben mensen de benodigde kennis en vaardigheden? Mogen mensen de gewenste verandering uitvoeren: is het gedrag toegestaan en gewenst, wordt het gestimuleerd? Of ondervindt men tegenwerking en belemmeringen (omgeving)?

Motiveren Motivatie is een persoonlijke ‘drive’, in de zin van belangstelling hebben voor, geïnteresseerd zijn in of iets willen doen. extrinsieke motivatie; van buitenaf opgewekt door een beloning, diploma of andere vorm van waardering intrinsieke motivatie; vanuit een persoon zelf, bijvoorbeeld vanuit de behoefte om zelf inzicht te verkrijgen of zelf vaardigheden en toekomstmogelijkheden te ontwikkelen intrinsieke motivatie heeft vaak een veel sterker effect.

Motiveren De drie basisbehoeften van waaruit iemand gemotiveerd raakt, zijn: 1. autonomie (zelfstandig bepalen wat je wilt) 2. verbondenheid 3. competentie (goed zijn in wat je doet) Op basis hiervan is er een aantal basisprincipes om motivatietechnieken succesvol toe te passen en zo je leidinggevenden te motiveren:

Motivatietechnieken Accepteer de ander zoals hij/zij is. Creëren van onvrede over de huidige situatie. Vermijden van discussies en onenigheid. Meeveren met de weerstand: (psychologisch judo). Bevestigen en versterken van bestaande kennis en vaardigheden. Positieve herstructurering. Voorbeelden en beeldspraak om de aandacht en of interesse van de ander te vangen. Aanspreken met gevoelens om de onderliggende gevoelens bij uitspraken en houding van de leidinggevende zichtbaar.

Motivatietechnieken Oefenen: -Een ervaren leidinggevende heeft geen zin om trainingen te volgen. (Hij zegt: Ik heb het al zo druk. Het voegt zo weinig toe.) -Een leidinggevende vindt het niet nodig om zich te kwalificeren. (Hij zegt: Het is niet nodig, met al die formaliteiten lijkt het meer op werk dan hobby.) Probeer een of meer motivatietechnieken toe te passen in een rollenspel.

Begeleidingstechnieken Vragen stellen Bespreken soorten vragen; zie schema blz. 39 van de 3 rollen in de map voor praktijkbegeleiders. Oefening: Luisteren, samenvatten, doorvragen Iemand wordt geïnterviewd door een cursist, de interviewer vraagt door om het probleem helder te door te luisteren, samenvatten en doorvragen.

Doorvragen zonder Oordeel, Mening of Advies Oefening: Doorvragen zonder Oordeel, Mening of Advies. Iemand die zich mateloos irriteert aan een ander wordt geïnterviewd door een cursist, de interviewer vraagt door om het probleem helder te krijgen zonder oordeel, mening of advies te geven.

Feedback geven De 4 G’s:  Gedrag (beschrijf concreet, objectief gedrag)  Gevoel (wat deed dit met jou? Hoe voelde je je?) Begin met: Ik…  Gevolg (beschrijf het resultaat/de consequenties van het gedrag of jouw gevoel)  Gewenst (beschrijf het gedrag dat je wil zien/ervaren) Oefening: Om het moeilijker te maken: Kies een situatie waarbij je geïrriteerd of boos was.

Samenvatting  Een TOP opstellen  Afspraken SMART formuleren  Mensen stimuleren zichzelf te blijven ontwikkelen  Omgaan met weerstand Gesprekstechnieken  Open vragen stellen  Luisteren-samenvatten-doorvragen  Doorvragen zonder oordeel, mening en advies  Feedback geven

Tot slot  Nog vragen?  Wensen t.a.v. terugkomavonden?  Wat ga je nu doen als praktijkbegeleider?  Evaluatie  Opruimen