Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Veranderingen in de zorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
De CQ-index in vogelvlucht
Nieuwe Wmo – Platform VO
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Naschoolse Dagbehandeling:
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Lagerhuisdebat Debatleider: Gijs Weenink, Debatacademie 7 Stellingen.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Begeleidingsplannen GGZ
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Van zorgen voor naar zorgen dat
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Herstelondersteunende zorg en presentie
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Verdiepend onderzoek in de gehandicaptenzorg Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark Gehandicaptenzorg 30 mei, 5 en 7 juni 2007 Dr. Martin Schuurman Kalliope.
 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Actuele stuurinformatie over financiële positie, resultaat en relaties tussen productie en kosten Linze Dijkstra PricewaterhouseCoopers.
Perspectief beschermd wonen en opvang Raadscommissie gem. Dordrecht
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Resultaatgericht Samenwerken
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Persoonsgerichte zorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
benutten van kansen en Eigenkracht
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg

Wonen Dagbesteding Behandeling Zorgaanbod Extramurale zorg Additionele onderwerpen Cliëntkenmerken Deelscore cliënten Persoonsgerichte zorg Conceptueel analysemodel cliëntenraadpleging Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006 Kwaliteit van bestaan Deelscore belangenbehartigers Weging Totaalscore 2006 Basis voor identificeren good practices

Hoge respons cliëntenraadpleging thuiszorg: 51,5% Klasse A: 26 instellingen Klasse B: 32 instellingen Klasse C: 24 instellingen A B C Voorbeeld totaalscore cliëntenraadpleging

CliëntenBelangenbehartigers Score Ref- groep Keuze groep BelangScore Ref- groep Keuze groep Belang Huisvesting 5,77,27,7++5,47,07,5++ Huishouden 7,47,67,5-7,2 7,4++ Eten & Drinken 8,28,5 ++ Begeleiding 7,97,27,8++7,77,67,8+ Verzorging -6,8-+-6,5-+ Deelscore 7,17,88,0++6,97,37,4++ Deelscore wonen opgebouwd uit aantal componenten

CliëntenBelangenbehartigers Score Ref- groep Keuze groep BelangScore Ref- groep Keuze groep Belang Ruimte 5,07,07,5++5,47,07,5++ Veiligheid 7,47,67,5-7,2 7,4++ Inrichting 8,28,5 ++8,38,48,7+ Privacy 5,57,27,8++4,27,67,8+ …. -6,8-+-6,5-+ Details component huisvesting geven nader inzicht

CliëntenBelangenbehartigers Score Ref- groep Keuze groep BelangScore Ref- groep Keuze groep Belang Zeggenschap 5,77,27,7++5,47,07,5++ Bejegening 7,47,67,5++7,2 7,4++ Zorgafspraken 6.26,46,7+6,56,76,6+ Continuïteit 8,28,5 ++7,87,77,9+ Deskundigheid 7,97,27,8++7,77,67,8+ Communicatie -6,8-+-6,5-+ Deelscore 7,17,88,0++6,97,37,4++ Opbouw deelscore persoonsgerichte zorg

Totaalscore benchmark opgebouwd uit deelscores cliënten en belangenbehartigers CliëntenBelangenbehartigers Score Refgr KeuzegrTotaalScoreRefgrKeuzegrTotaal Benchmark- score 7,17,57,8 B 6,97,17,5 B

SoortenCliëntkenmerken  Geslacht  Leeftijd  Zorgintensiteit  Start behandeling

Mogelijke onderwerpen Kwaliteit van bestaan Score Referentie- groep Keuzegroep Emotioneel welbevinden 6,77,07,5 Sociale relaties 5,46,26,3 Materieel welbevinden 7,27,3 Persoonlijke ontplooiing 7,77,57,4 Lichamelijk welbevinden 8,27,27,0 Zelfbepaling 6,27,06,5 Inclusie 4,96,05,5 Rechten 6,37,06,9 Bron: Acht domeinen van Shalock

Dwarsverbanden bij integrale analyses Cliëntenraadpleging Medewerkers- raadpleging Bekostiging ZorgaanbodResponsiviteit Kwaliteit van bestaan Aantal medewerkers Deskundigheids- niveau Kosten- structuur Doelmatig- heid EnergiebronnenWerkstressoren Kwaliteit van arbeid

SoortenNIVEL ontwikkelt instrument volgens CAHPSQ  Erkenning door het Instituut voor Klantervaringsonderzoek in de Zorg (IKZ) i.o.  Koppeling met andere sectoren  Betrokkenheid cliëntenorganisaties en zorgverzekeraars  Op basis van bestaande en beproefde instrumenten  Richtlijnen voor toepassing

SoortenUitvoering door Perspectief en LSR  Instellingen kunnen voorkeur aangeven  Instellingen betrokken bij werving van interviewers  meedoen is voor medewerkers waardevolle ervaring  kan kosten besparen  Interviewers krijgen training

Perspectief wil bijdragen aan een goed leven voor mensen met een beperking, een leven zoals ieder ander en een katalysator zijn bij de omslag van geïnstitutionaliseerde zorg naar ondersteuning in de samenleving. Perspectief werkt vanuit:  Partnerschap model met als uitgangspunt de eigen-kracht van mensen en samenwerking tussen ouders, zorggebruikers, en dienstverleners.  Multiperspectieve benadering met een focus op verbeteringen vanuit een brede kijk op een kwalitatief goed bestaan. De persoon centraal, niet het aanbod.  Sleutelposities voor mensen met beperkingen en andere directbetrokkenen in alle activiteiten van Perspectief. Integraal aanbod Perspectief  Kwantitatief onderzoek:CAHPS/Q  Verdiepend onderzoek: externe toetsingen vanuit het cliëntenperspectief  Verbetertrajecten via training en advies.  Verbinden van kwalitatieve evaluaties aan kwantitatieve metingen.  Maatwerk: aansluiten op fase van ontwikkeling, specifieke vraagstukken, intern kwaliteitsbeleid en lokale situatie.

Het LSR streeft naar optimale medezeggenschap en kwaliteit van leven van mensen met een beperking. Uitgangspunten:  Cliënt centraal: methodiek is gericht op maximale inbreng van cliënten zelf.  Zeggenschap: onderzoek leidt tot versterking (zelf)bewustzijn van cliënten en hun vertegenwoordigers.  Medezeggenschap: onderzoek geeft een enorme impuls aan functioneren van cliëntenraden  Onderzoek leidt tot concrete verbeteringen in de zorg en kwaliteit van bestaan van mensen LSR heeft ervaring met grootschalig kwantitatief en kwalitatief onderzoek vanuit cliëntenperspectief Cliënten over Kwaliteit Samenwerkingpartners: Zeg ‘t Ons/LFB en Raad op Maat

SoortenPlanning  april 2006 – september 2006: Voorbereiding  intake  vaststellen steekproeven  werving en training interviewers  instemming cliëntenraad  oktober 2006 – april 2007: Uitvoering  interviews  verzenden vragenlijsten naar belangenbehartigers  mei 2007 – augustus 2007: Analyse en rapportage  minimale gegevens voor Jaardocument in mei  integraal instellingsrapportage in september

SoortenBetrokkenheid instelling  Kwaliteitsfunctionaris (2 à 3 dagen)  coördinatie  koppeling met kwaliteitsbeleid  Administratie (2 dagen)  gegevens voor steekproeftrekking  toestemming belangenbehartigers  verspreiden vragenlijst belangenbehartigers  Middenmanagement (2 à 7 dagen)  vaststellen in welke mate cliënten in staat zijn om aan onderzoek deel te nemen  ondersteuning interviews