Infosessie Niet-bindend studieadvies: 1 e fase psychologie Februari 2012 Kirsten Ceuppens
Diplomaruimte Belangrijke begrippen: Cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) Tolerantie – Tolerantiekrediet (TK) Studietrajectbegeleider (STB)
Diplomaruimte: CSE CSE = Cumulatieve Studie-Efficiëntie Berekening: CSE = 3 aantal verworven studiepunten aantal opgenomen studiepunten
Diplomaruimte: CSE Sociologie Sociale psychologie, deel 1 Statistiek, deel 1 Functieleer, deel 1 Methoden CSE = = 100% Voorbeeld 1: 13/20 12/20 11/20 10/20 11/20
Diplomaruimte: CSE CSE = = 50% Voorbeeld 2: Sociologie Sociale psychologie, deel 1 Statistiek, deel 1 Functieleer, deel 1 Methoden /20 9/20 11/20 6/20 8/
Diplomaruimte CSE > 60% OK! CSE ≤ 60% niet-bindend studieadvies! 1ste sem.2de sem.3de sem.4de sem. Niet-bindendstudieadvies Bindend studieadvies: minstens 50% CSE na 4de semester bindende voorwaarden te bereiken na 2de AJ eerste academiejaar Januari 2012
Diplomaruimte: Tolerantie Tolerantie – Tolerantiekrediet (TK) CSE ≥ 50% (juni of september!!!) Voor OPO met 8/20 of 9/20 Voor starters 12 studiepunten TK
Studietrajectbegeleider Wie? Persoonlijk aanspreekpunt per opleiding (DOS): zie - studievoortgangsdossier - DOS-website Waarvoor? Voor alle vragen i.v.m. je studietraject
9 1.Niet- bindend studieadvies : wat? 2.Tegenvallende resultaten : oorzaken? 3.Tweede semester : aanpak? 4.Hulpmiddelen en begeleiding? 5.Websites en contactgegevens
10 Niet-bindend Studieadvies? Januari : niet-bindend studieadvies Je cumulatieve studie-efficiëntie ligt lager dan 60 %. Als eerstejaars wil dit zeggen dat je van de studiepunten die je dit semester opgenomen hebt, heb je 60 % of minder ook effectief verworven. Verworven = geslaagd voor het vak. Als verwittiging krijg je nu een niet-bindend studieadvies. Als je cumulatieve studie-efficiëntie op het eind van het academiejaar lager ligt dan 50 %, krijg je in juni en/of september een bindend studieadvies. Dit is een waarschuwing: vermijden van een bindend studieadvies.
11 Bindend Studieadvies? Juni – September : bindend studieadvies Cumulatieve studie-efficiëntie lager dan 50 %. Dit is het aantal verworven studiepunten, gedeeld door het aantal opgenomen studiepunten binnen één opleiding. Bindende voorwaarde: op het einde van het volgend academiejaar moet je wel een cumulatieve studie-efficiëntie van ten minste 50 % halen. Opgelet: je cumulatieve studie-efficiëntie wordt berekend over alle academiejaren heen binnen één opleiding Haal je geen 50 % cumulatieve studie-efficiëntie, dan mag je het academiejaar daarop voor geen enkele opleiding aan de KU Leuven inschrijven.
12 Voorbeeld Lies is ingeschreven in de bacheloropleiding psychologie. In januari behaalt zij volgende punten: Lies nam in het eerste semester ‘24’ studiepunten op, verdeeld over 5 opleidingsonderdelen. Ze behaalde credits voor 6 studiepunten. Haar studie-efficiëntie is dus 6/24 = 25% In januari krijgt zij een niet-bindend studieadvies. Sociologie Sociale psychologie, deel 1 Statistiek, deel 1 Functieleer, deel 1 Methoden /20 12/20 6/20 9/20 11/20
13 Voorbeeld In het tweede semester (juni) behaalt zij volgende punten: Over het hele academiejaar bekeken is haar studie-efficiëntie: (6 + 10) / 59 = 16/59 = 27 %. Lies krijgt een bindend studieadvies. Gedragsneurowetenschappen, deel 1 Wijsbegeerte Ontwikkelingspsychologie, deel 1 Methoden: kwal. & gemengde Psychologie vd ind. Verschillen Human Biology /20 4/20 8/20 7/20 9/20 13/20
14 Voorbeeld In september legt Lies opnieuw examens af. Ze behaalt volgende scores: In september behaalt ze nog voor twee extra opleidingsonderdelen (10 stp) het credit. Over het hele academiejaar bekeken is haar CSE: 26/59 = 44%. Lies krijgt een bindend studieadvies. In het volgende academiejaar moet haar CSE ten minste 50 % zijn om te mogen verder studeren aan de KU Leuven. Sociologie Statistiek, deel 1 Functieleer, deel 1 Wijsbegeerte Ontwikkelingspsychologie, deel 1 Methoden Psychologie v.d. ind. verschillen /20 8/20 7/20 8/20 7/20 9/20 13/20
15 Voorbeeld In academiejaar neemt Lies de opleidingsonderdelen op waarvoor ze vorig jaar niet slaagde opnieuw op. Dat zijn 33 studiepunten. Daarbij vult ze haar programma aan tot 60 studiepunten. Ze neemt dus nog 27 studiepunten uit fase 2 op. Op het einde van het academiejaar is Lies geslaagd voor alle studiepunten uit fase 1. Daarnaast slaagt ze voor 8 studiepunten uit fase 2. Haar cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: –26 studiepunten verworven in academiejaar studiepunten verworven in academiejaar 2 = 67 studiepunten –59 studiepunten opgenomen in academiejaar studiepunten opgenomen in academiejaar 2 = 119 studiepunten –67 / 119 = 56 % Lies heeft dus voldaan aan de bindende voorwaarde. Zij mag ook in het volgend academiejaar verder studeren aan de KU Leuven.
16 Voorbeeld Stel dat Lies ervoor kiest om in haar tweede academiejaar in de bacheloropleiding psychologie enkel de opo’s op te nemen waarvoor ze vorig academiejaar niet slaagde. Dat zijn 33 studiepunten. Ze behaalt volgende scores: Statistiek, deel 1 Functieleer, deel 1 Wijsbegeerte Ontwikkelingspsychologie, deel 1 Methoden /20 10/20 14/20 10/20 9/20
Haar cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: –26 studiepunten verworven in academiejaar studiepunten verworven in academiejaar 2 = 42 studiepunten –59 studiepunten opgenomen in academiejaar studiepunten opgenomen in academiejaar 2 = 92 studiepunten –42 / 92 = 46 % Lies heeft niet voldaan aan de bindende voorwaarde. Zij mag dus in het volgend academiejaar niet verder studeren aan de KU Leuven. 17
18 Studievoortgangsdossier Je vindt meer informatie over je cumulatieve studie-efficiëntie in je studievoortgangsdossier in K.U.Loket. In je studievoortgangsdossier vind je ook de contactgegevens van je studietrajectbegeleider, en je tolerantiedossier. Let erop dat je s naar je studietrajectbegeleider steeds verzendt vanaf je KU Leuven- adres.
19
20 Tegenvallende resultaten : oorzaken? VOOR JE STUDIES –Secundair onderwijs-loopbaan –Voorkennis –Studiekeuze TIJDENS JE STUDIES –Inzet en studieaanpak Studieplanning Studiemethode –Capaciteiten : te moeilijk? –Interesse –Stress - Faalangst –Andere? (gezondheid, persoonlijke problemen, praktisch,…)
21 Beslissing nemen : –Hoe ga ik dat tweede semester aanpakken? –Verder deze richting of heroriënteren? Welke elementen spelen rol in beslissing? –Studie-en studentgerelateerde elementen !!! vb capaciteiten, motivatie, inzet, slaagkans, draagkracht, … –Onderwijstechnische elementen vb gevolgen voor leerkrediet, studietoelage,CSE, TK, … (zie aparte webpagina Beslis niet alleen! Praat erover! (met naasten, studietrajectbegeleider, heel wat info op web) Tweede semester : wat nu?
22 Tweede semester : aanpak Mogelijke pistes: A.‘ik doe zeker verder in deze richting’ B.‘ik ga zeker stoppen of veranderen van richting’ C.‘ik heb er geen idee van wat ik nu best doe!’
23 A. ‘ Ik doe zeker verder in deze richting’ TO DO Mijn werkpunten? Zelf of met begeleiding/hulp (zie verder) Vakken schrappen/wijzigen in je ISP van het tweede semester nog mogelijk?
24 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ NADENKEN/OVERLEGGEN Goede reden voor stoppen of heroriënteren? Nu of in september? Hoe kies ik voor nieuwe studierichting? Werkpunten in nieuwe studierichting?
25 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ TO DO Stoppen : –wel/niet uitschrijven op studentenadministratie (29 februari) Heroriënteren binnen KU Leuven: –Toelating nieuwe opleiding –Uitschrijven/inschrijven op studentenadministratie Heroriënteren buiten KU Leuven: –Toelating/mogelijkheden nieuwe opleiding –Uitschrijven op studentenadministratie KU Leuven –Inschrijven in nieuwe instelling Check deadlines ! Werkpunten in nieuwe opleiding?
26 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ GEVOLGEN Gevolgen voor leerkrediet, kinderbijslag, studietoelage : x.html x.html In de nieuwe richting komt de teller voor je CSE terug op nul te staan Bij heroriëntering binnen KU Leuven: ook in nieuwe richting bindend studieadvies indien CSE < 50 …
27 C. ‘Ik heb er geen idee van wat ik nu best doe’ Zelf nadenken – bespreken met iemand uit je omgeving Bespreek je situatie met de studietrajectbegeleider en/of met een adviseur van de Dienst Studieadvies i.f.v. mogelijke beslissingen : aantal deadlines
28 Deadlines 1. Inschrijven in andere opleiding Start 2e semester : 13 februari 2012 Deadline : 1 maart 2012 (toelating nieuwe opleiding) 2. Uitschrijven aan KU Leuven T.e.m. 29/02/2012: deel studiegeld terug Vóór 15/03/2012: leerkrediet opo’s sem 2 terug 3. Aanpassingen inhoud ISP (zie OER art. 9, 68, 70) ISP open voor studenten tot 29/02/2012 Wijziging kan alleen na instemming faculteit Bachelorstarters met eerste inschrijving: verplicht standaardtraject (= 60 sp of 25-35sp) sem 2: omzetting naar deeltijds traject mogelijk DUS: sem 1 = ongeveer 30 sp sem 2 = sp
29 Hulpmiddelen en begeleiding - Algemeen Algemeen: Facultaire studietrajectbegeleider = 1e aanspreekpunt Wie? : zie studievoortgangsdossier en DOS-website Hulpmiddelen en begeleiding i.f.v. aard van de vraag 1.Studiemethode en studieplanning 2.Vakinhoudelijke ondersteuning 3.Aanpassingsproblemen, psychische problemen, … 4.Stoppen of heroriënteren
30 Hulpmiddelen en begeleiding 1. STUDIEPLANNING - STUDIEMETHODE –Zelf –STUVA –Faculteit Collectieve sessies of individueel bij aanspreekpunt DOS Sessie studieplanning Sessie studiemethode Sessie angst en examens’ Aankondiging op Toledo-community + DOS-website Mbt bepaald opleidingsonderdeel studiebegeleider DOS –Brochure –Dienst Studieadvies
31 Hulpmiddelen en begeleiding 2. VAKINHOUDELIJKE ONDERSTEUNING –Hulp zoeken bij medestudenten –Inzage in examens bij verantwoordelijke docent Zie: website DOS ‘Examens nabespreken’ vakspecifieke nabesprekingExamens nabespreken –Studiebegeleiding vanuit DOS: tijdens het semester en zomerbegeleiding Zie website DOS ‘Vakbegeleiding’Vakbegeleiding
32 Hulpmiddelen en begeleiding 3. AANPASSINGSPROBLEMEN, PSYCHISCHE PROBLEMEN, FAALANGST, SOCIALE PROBLEMEN, FUNCTIEBEPERKING… Dienst Studieadvies –Bij voorkeur na afspraak of op vrij spreekuur Sociale Dienst –Vrij spreekuur elke namiddag MPTC Medisch en Psychotherapeutisch Centrum –Na afspraak Cel Studeren met een functiebeperking –Na afspraak
33 Hulpmiddelen en begeleiding 4. STOPPEN OF HERORIËNTEREN Huidige faculteit, studietrajectbegeleider Nieuwe faculteit Verdere doorverwijzing naar Dienst Studieadvies –Individueel advies –Workshop heroriëntering “Het kompas weer in de juiste richting”
34 Websites Studentenportaal (diplomaruimte, leerkrediet,…): – Heroriënteren of stopzetten van studies: gevolgen – Heroriënteren binnen Associatie KU Leuven - Opleidingsaanbod – (KU Leuven) – (Vlaanderen) – (Vlaanderen) Studentenvoorzieningen KU Leuven –
Individuele nabespreking Vakspecifieke nabesprekingen –Per opo –Lijst voor opo’s 1 ste en 2 e studiefase bachelor + schakel- en voorbereidingsprogramma’s: zie document op DOS-website ( –Soms ook aankondiging via Toledo –Voor de andere programmajaren: vakspecifieke nabesprekingen aangekondigd via Toledo. Algemene nabespreking –bij jouw persoonlijk aanspreekpunt –Op afspraak –Info: zie DOS-website 35