CAOP Utrecht 8 november 2012.  32 besturen VO-scholen, ROC’s en lerarenopleidingen in provincie Utrecht  Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Scenariomodel basisonderwijs
Krimpen met perspectief
Vestiging school primair onderwijs: Henk van Veen
Bewoners Collectief Nieuwegein Welkom.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
L O B LoopbaanOriëntatie en Begeleiding. L O B Leerplicht tot en met leerjaar waarin je 16 jaar wordt Kwalificatieplicht tot het behalen van niveau 2.
Onderzoek Regionalisering Leerplicht RMC Utrecht Zuid
Herlancering educatieve website
Scenariomodel basisonderwijs
Verbinden & vernieuwen
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Toelichting op Informatiemodel AMW / Maatschappelijke Dienstverlening 2008 Bert van Putten KWIZ.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
WIJKRAAD LEIDSCHE RIJN VEILIGHEID IN LEIDSCHE RIJN REPRESSIE OF PREVENTIE THEMA 17 MEI 2011.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Sturen op Welzijn: veranderaanpak gemeenten VraagsturendVraagvolgend Controleren Co-creëren Berkelland Almere Emmen Revisited Peel en Maas Utrecht Wijk.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Digitaal model schoolreglement voorstelling 12 juni 2015.
POVO-bijeenkomst 17 november 2015 Centraal Digitaal Systeem (Onderwijs Transparant)
Monitoring van bodemvocht- en grondwaterkwantiteit door de Vlaamse Milieumaatschappij Niet alleen eten, maar ook drinken.
Workshop Identiteit?.
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
Huisvesting Maaswijk. Inleiding Huisvestingsbeleid gemeente – hoe werkt het? Blik op Spijkenisse …en m.n. op de Maaswijk Beleid van de VCPO.
Keuze voor één prestatie-elftal senioren. Het voorgenomen besluit Overwegingen en onderbouwing. De overwegingen: twee eerste seniorenelftallen financieel.
Landelijke netwerk bijeenkomst regionaal actief samenwerkende schoolbesturen Utrecht 8 november 2012.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
Toekomstvisie Raamsdonk Pilot Raamsdonk Raamsdonk (27 oktober 2008)
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Bevolkings- en Leerlingenprognose Valkenburg aan de Geul.
Prinsenbosch Gilze Omwonenden-bijeenkomst 5 april 2017.
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Redeneren over de verzorgingsstaat
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
Leerlingen en ouders aan het woord
Gemeente Gulpen-Wittem, Beleid en Projecten Accommodatiebeleid
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Presentatie voor teams Oktober 2018
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
Transcript van de presentatie:

CAOP Utrecht 8 november 2012

 32 besturen VO-scholen, ROC’s en lerarenopleidingen in provincie Utrecht  Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en arbeidsmarktproblematiek (o.l.v. SBO)  Thema 1: Leerlingenprognoses tot 2025 i.s.m. ResearchNed en QDelft  Thema 2: Prognoses leraren tot 2025  Thema 3: Huisvestingsprognoses tot 2015

 Doel: Huidige capaciteit van scholen in de provincie af te zetten tegen de leerlingenontwikkelingen de komende 20 jaar  Ontwikkeling van het model: 1.Onderwijsdeelname per school, vestiging, onderwijs- soort bepaalt per voedingsgebied 2.Per gemeente: bevolkingsprognoses 3.Statisch model met “knoppen”:  Nieuwe wijken toevoegen  Populariteit individuele scholen/locaties wijzigen  Verhoudingen vmbo-havo-vwo aanmeldingen

 De leerlingenontwikkelingen div. subregio’s ; zie bijlage  De te verwachten leerlingenstromen tussen de subregio’s  De capaciteit van de huidige VO-besturen (per 2009)  Huidige overcapaciteit en ondercapaciteit per subregio; zie bijlage

 Provincie als geheel heeft komende 15 jaar voldoende capaciteit  Utrecht-stad en Utrecht-nieuw zullen groeien: in de toekomst dus ondercapaciteit  Omgeving Utrecht zal krimpen: in de toekomst overcapaciteit

1. Huidige actuele capaciteit in kaart brengen:  Recente update leerlingenprognoses ResearchNed en Qdelft is gereed  Huisvestingscapaciteit locaties (najaar 2012)  Op termijn: prognoses doorrekenen tot 2030 (i.p.v. 2025) 2. Per subregio uitwerken naar gemeenten 3. Per BRIN-nummer uitwerken per locatie 4. Combineren van locaties met gemeenten en subregio’s

 Op basis van uitgewerkte en vergeleken gegevens met de lokale politiek aan tafel  Vraag: wat is de huisvestingsbehoefte ? ◦ Niet nu, maar over 5-10 jaar of 20 jaar ? ◦ Wat is acceptabele reisafstand voor scholieren? ◦ Niet per gemeente, maar per voedingsgebied of subregio

 Het samenwerken van gemeenten op regionaal niveau  Korte termijn succes vs. de lange termijn  Besturen vaak regionaal gesitueerd  Het betreffen prognoses  Het gedrag van ouders/leerlingen is grillig

 Niet: reguleren van onderwijsaanbod  Wel: voorkom verspilling: ◦ van maatschappelijke middelen ◦ door onnodige concurrentie en parallellocaties ◦ door onnodige verplaatsingen van leerlingen en docenten

 Maak gebruik van het model en laat verder ontwikkelen  Neem als bestuur initiatief naar politiek en voedt ze met info ◦ t.o.v. waan van de dag ◦ regionale i.p.v. lokale situatie  Alleen ga je sneller, maar…..  ……… samen kom je verder !