CAOP Utrecht 8 november 2012
32 besturen VO-scholen, ROC’s en lerarenopleidingen in provincie Utrecht Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en arbeidsmarktproblematiek (o.l.v. SBO) Thema 1: Leerlingenprognoses tot 2025 i.s.m. ResearchNed en QDelft Thema 2: Prognoses leraren tot 2025 Thema 3: Huisvestingsprognoses tot 2015
Doel: Huidige capaciteit van scholen in de provincie af te zetten tegen de leerlingenontwikkelingen de komende 20 jaar Ontwikkeling van het model: 1.Onderwijsdeelname per school, vestiging, onderwijs- soort bepaalt per voedingsgebied 2.Per gemeente: bevolkingsprognoses 3.Statisch model met “knoppen”: Nieuwe wijken toevoegen Populariteit individuele scholen/locaties wijzigen Verhoudingen vmbo-havo-vwo aanmeldingen
De leerlingenontwikkelingen div. subregio’s ; zie bijlage De te verwachten leerlingenstromen tussen de subregio’s De capaciteit van de huidige VO-besturen (per 2009) Huidige overcapaciteit en ondercapaciteit per subregio; zie bijlage
Provincie als geheel heeft komende 15 jaar voldoende capaciteit Utrecht-stad en Utrecht-nieuw zullen groeien: in de toekomst dus ondercapaciteit Omgeving Utrecht zal krimpen: in de toekomst overcapaciteit
1. Huidige actuele capaciteit in kaart brengen: Recente update leerlingenprognoses ResearchNed en Qdelft is gereed Huisvestingscapaciteit locaties (najaar 2012) Op termijn: prognoses doorrekenen tot 2030 (i.p.v. 2025) 2. Per subregio uitwerken naar gemeenten 3. Per BRIN-nummer uitwerken per locatie 4. Combineren van locaties met gemeenten en subregio’s
Op basis van uitgewerkte en vergeleken gegevens met de lokale politiek aan tafel Vraag: wat is de huisvestingsbehoefte ? ◦ Niet nu, maar over 5-10 jaar of 20 jaar ? ◦ Wat is acceptabele reisafstand voor scholieren? ◦ Niet per gemeente, maar per voedingsgebied of subregio
Het samenwerken van gemeenten op regionaal niveau Korte termijn succes vs. de lange termijn Besturen vaak regionaal gesitueerd Het betreffen prognoses Het gedrag van ouders/leerlingen is grillig
Niet: reguleren van onderwijsaanbod Wel: voorkom verspilling: ◦ van maatschappelijke middelen ◦ door onnodige concurrentie en parallellocaties ◦ door onnodige verplaatsingen van leerlingen en docenten
Maak gebruik van het model en laat verder ontwikkelen Neem als bestuur initiatief naar politiek en voedt ze met info ◦ t.o.v. waan van de dag ◦ regionale i.p.v. lokale situatie Alleen ga je sneller, maar….. ……… samen kom je verder !