Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Didiclass - beginnen met
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Studiegebied Gezondheidszorg Onze onderwijsvisie.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Van Kroon naar ViP.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop “Beoordelen”
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Honoursonderwijs in HBO
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Van visie naar curriculum
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Workshop Identiteit?.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vernieuwing stageconcept OKO
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Info directievergadering
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info? VELOV Congres voor Lerarenopleiders 2016 (Brussel, 4-5 februari 2016) Context -HogeschoolOpleiding -Nieuw instellingsplan Visietekst goede opleiding kleuteronderwijs -Onderwijsinnovatietrajecten- Herdenken opleidingsprogramma Context -HogeschoolOpleiding -Nieuw instellingsplan Visietekst goede opleiding kleuteronderwijs -Onderwijsinnovatietrajecten- Herdenken opleidingsprogramma Beoogde eindresultaten -Toetsfiche per competentie die aan bod kwam -Ervaringen cocreatief werken Beoogde eindresultaten -Toetsfiche per competentie die aan bod kwam -Ervaringen cocreatief werken Onderzoeksvragen toetsstrategie -Welk gedrag willen we zien bij de leraren kleuteronderwijs van de toekomst? Waar zitten in het opleidingsprogramma dan de leerlijnen en ijkpunten? Hoe kunnen we dit opbouwen in de opleiding en per opleidingsschijf? -Hoe geeft de opleiding een invulling aan ‘praktijknabijheid’ of authenticiteit in de toetsing? -Wanneer en hoe start de student met leren op de werkplek? Wat is de verhouding tussen de opleiding en het werkveld in de toetsing en hoe gaan we dit opbouwen? -Welke rol krijgt elke actor in de toetsing? (student, medestudenten, werkveld, docent) Onderzoeksvragen toetsstrategie -Welk gedrag willen we zien bij de leraren kleuteronderwijs van de toekomst? Waar zitten in het opleidingsprogramma dan de leerlijnen en ijkpunten? Hoe kunnen we dit opbouwen in de opleiding en per opleidingsschijf? -Hoe geeft de opleiding een invulling aan ‘praktijknabijheid’ of authenticiteit in de toetsing? -Wanneer en hoe start de student met leren op de werkplek? Wat is de verhouding tussen de opleiding en het werkveld in de toetsing en hoe gaan we dit opbouwen? -Welke rol krijgt elke actor in de toetsing? (student, medestudenten, werkveld, docent) Methodiek: Learning by Developing (Raij, 2007) Learning by Developing = -In partnerschap (studenten, werkveld, docenten, (internationale) partners) -Probleemgestuurd aan de slag -Om het professioneel handelen van elke actor te versterken. Methodiek: Learning by Developing (Raij, 2007) Learning by Developing = -In partnerschap (studenten, werkveld, docenten, (internationale) partners) -Probleemgestuurd aan de slag -Om het professioneel handelen van elke actor te versterken. Startbijeenkomst Workshop 1 Workshop 2 Workshop 3 Terugkommoment Tussentijdse resultaten -Gemeenschappelijke verwachtingen -Rijke, boeiende activiteiten op niveau van de kleuters -Kind centraal -Differentiëren -Specifieke onderwijsbehoeften -Zelfsturend en professioneel handelen vanuit een eigen visie -Samen school maken -Ervaringen cocreatief werken Tussentijdse resultaten -Gemeenschappelijke verwachtingen -Rijke, boeiende activiteiten op niveau van de kleuters -Kind centraal -Differentiëren -Specifieke onderwijsbehoeften -Zelfsturend en professioneel handelen vanuit een eigen visie -Samen school maken -Ervaringen cocreatief werken Welke kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes zijn volgens jou noodzakelijk voor de leraar kleuteronderwijs van de toekomst? Wat, waar, wanneer en hoe toetsen? Discussie/Adviesvragen -Hoe studenten enthousiasmeren voor cocreatieve processen? -Hoe pakken jullie cocreatieve processen aan? Welke methodieken gebruiken jullie? -Welke actuele, relevante bronnen kunnen in de sessies ingebracht worden mbt de gemeenschappelijke verwachtingen? Concrete actuele cases? Discussie/Adviesvragen -Hoe studenten enthousiasmeren voor cocreatieve processen? -Hoe pakken jullie cocreatieve processen aan? Welke methodieken gebruiken jullie? -Welke actuele, relevante bronnen kunnen in de sessies ingebracht worden mbt de gemeenschappelijke verwachtingen? Concrete actuele cases? Finaliseren toetsstrategie en in kaart brengen ervaringen cocreatief werken