Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
De ontwikkeling van de 7 competenties
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Gedragsproblemen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BattleBots The school battle.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
John Vaupell Justin van der Steen
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Aanpak Top 3 verbeterpunten Handboogsport
voorzitter Johan Cruyff Foundation
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Voorbereiden en gebruiken: Het verleden Het heden De toekomst
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Praktijkpresentatie Marie-Jeanne Meijer Jeanet Spijksma 45 minuten.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Transdisciplinaire projecten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Autismespectrumstoornis
Voortgangsgesprek fase 1
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Aanpak problematisch gedrag
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Module 2 Handreikingen voor trainers 1.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Transcript van de presentatie:

Sociale vaardigheden leren door buitensport

1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten 6. Begeleiders 7. Onderzoek 8. Toekomst Inhoud

 Busova =Buitensport- sociale vaardigheidstraining  Hogeschool Windesheim  Jongeren: 12 tot 18 jaar  Sociaal-emotionele of gedragsproblemen 1. Inleiding

 Avontuurlijk: - samenwerking stimuleren - eigen sterke en zwakke kanten - … succes? Zelfwaardering omhoog succes? Zelfwaardering omhoog  Uitdagingen: grenzen verleggen + bijleren + bijleren  Begeleider: moeilijkheidsgraad activiteiten 2. Buitensportactiviteiten

 ‘Idee’ van ervarend leren = leren door te doen  Leerstijlen Kolb Hier: de actieve experimentele leerstijl Leercirkel:Concreet ervaren Waarnemen en overdenken Abstracte begripsvorming Actief experimenteren 3. Theoretische achtergrond

 Competentiemodel = Ontwikkelingstaken + vaardigheden in balans brengen Bestaande competenties? Verwachtingen? Verworven competenties extra aandacht  Goldstein: structuur Structural learning therapy = vaardigheden gestructureerd aanleren Structural learning therapy = vaardigheden gestructureerd aanleren

 Aanmelden door ouder/mentor  Intakegesprek  2 trainers + jongere  Wat leren?  Herkenning probleemgedrag?  Opstellen van doelen  !Met jongere 4. Inschrijvingsprocedure

 8 bijeenkomsten, 1/week, 1 uur 30 min.  1 ste keer: Kennismaking + veilige sfeer creëren  Volgende: werken aan doelstellingen +bespreken +bespreken  Halverwege: evaluatie  Laatste bijeenkomsten: helpen organiseren en begeleiden van de activiteiten 5. Traininsbijeenkomsten

 Goldstein-methodiek: houding van de trainer 1. Directief 2. Accepterend 3. Bekrachtigend  Luckner en Nadler: rapport opbouwen = houding op de jongere afstemmen  Feedback geven 6. Begeleiders

Effect van de training?  Vragenlijst  Jongeren  Voor en na training  2 subschalen: prosociaal en sociaal ongepast gedrag  Enquête  Ouders/mentoren !!!Beide positieve gedragsverandering !!!Meer gegevens nodig 7. Onderzoek

 Verder onderzoek  Trainingen ook elders  Handboek + opleiding voor begeleiders  Erkenning van methodiek? 8. Toekomst Bron: Jellema, M., Bosscher, R. (2010). Sociale vaardigheden leren door buitensport. Jeugd en Co Kennis, 1,