Sociale vaardigheden leren door buitensport
1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten 6. Begeleiders 7. Onderzoek 8. Toekomst Inhoud
Busova =Buitensport- sociale vaardigheidstraining Hogeschool Windesheim Jongeren: 12 tot 18 jaar Sociaal-emotionele of gedragsproblemen 1. Inleiding
Avontuurlijk: - samenwerking stimuleren - eigen sterke en zwakke kanten - … succes? Zelfwaardering omhoog succes? Zelfwaardering omhoog Uitdagingen: grenzen verleggen + bijleren + bijleren Begeleider: moeilijkheidsgraad activiteiten 2. Buitensportactiviteiten
‘Idee’ van ervarend leren = leren door te doen Leerstijlen Kolb Hier: de actieve experimentele leerstijl Leercirkel:Concreet ervaren Waarnemen en overdenken Abstracte begripsvorming Actief experimenteren 3. Theoretische achtergrond
Competentiemodel = Ontwikkelingstaken + vaardigheden in balans brengen Bestaande competenties? Verwachtingen? Verworven competenties extra aandacht Goldstein: structuur Structural learning therapy = vaardigheden gestructureerd aanleren Structural learning therapy = vaardigheden gestructureerd aanleren
Aanmelden door ouder/mentor Intakegesprek 2 trainers + jongere Wat leren? Herkenning probleemgedrag? Opstellen van doelen !Met jongere 4. Inschrijvingsprocedure
8 bijeenkomsten, 1/week, 1 uur 30 min. 1 ste keer: Kennismaking + veilige sfeer creëren Volgende: werken aan doelstellingen +bespreken +bespreken Halverwege: evaluatie Laatste bijeenkomsten: helpen organiseren en begeleiden van de activiteiten 5. Traininsbijeenkomsten
Goldstein-methodiek: houding van de trainer 1. Directief 2. Accepterend 3. Bekrachtigend Luckner en Nadler: rapport opbouwen = houding op de jongere afstemmen Feedback geven 6. Begeleiders
Effect van de training? Vragenlijst Jongeren Voor en na training 2 subschalen: prosociaal en sociaal ongepast gedrag Enquête Ouders/mentoren !!!Beide positieve gedragsverandering !!!Meer gegevens nodig 7. Onderzoek
Verder onderzoek Trainingen ook elders Handboek + opleiding voor begeleiders Erkenning van methodiek? 8. Toekomst Bron: Jellema, M., Bosscher, R. (2010). Sociale vaardigheden leren door buitensport. Jeugd en Co Kennis, 1,