Motivatie van Docenten voor Professionele ontwikkeling Joost Jansen in de Wal Perry den Brok Janneke Hooijer Rob Martens Antoine van den Beemt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Edushock leerfestival
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Flow als sturingsprincipe
Leidinggeven aan professionals Professional (…) iem. die een tak van sport als beroep uitoefent. Professional: stuurt zichzelf, ontwikkelt steeds expertise,
Passend Onderwijs een korte inleiding
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Vraagverheldering leren met meer effect
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Professionele zorg van Palet
PLUSKLAS.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?. Mijn uitgangspunten: 1. Leren is een natuurlijk, doorlopend en persoonlijk proces. 2. Leren is een bouwproces.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD.
Professional PhD Program Symposium Grensoverschrijdende talentontwikkeling 28 mei 2015 Judith van Dongen - van den Broek.
Motivatie en innovatief gedrag
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Coaching in regioleren
Stage informatieavond
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Activerende werkvormen
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
ARBO-wet Leerdoel: Weten wat een risico-inventarisatie is.
Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Toekomstgericht personeelsbeleid
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
Gepersonaliseerd leren
Pedagogische relatie in VO en MBO
Leerling- kenmerken Motivatie
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Niet alleen op de wereld
Heb jij ballen voor scrummen?
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Inspelen op innovaties
Taallab 3.0 Online geletterdheid
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Motivatie van Docenten voor Professionele ontwikkeling Joost Jansen in de Wal Perry den Brok Janneke Hooijer Rob Martens Antoine van den Beemt

Quote: aangepaste onderwijsmethoden druk passend onderwijs onderwijskwaliteit zwaarder mentoraat complexere leerlingproblematiek activerende didactiek

Leren docenten vanzelfsprekend? Sommige docenten: Leren weinig vermijden leren of zien geen noodzaak tot leren

Onderzoeksproject Hoe gemotiveerd zijn docenten voor leren? Hoe kan hun motivatie worden verklaard?

Het leren van docenten Opdoen van kennis, vaardigheden, en overtuigingen door bijvoorbeeld: Scholing, lezen, experimenteren, reflecteren en samenwerken

Motivatie van docenten: SDT

Motivatieprofielen Verschil in leren en basisbehoefte voldoening?

Onderzoeksmethoden Vragenlijst afgenomen bij 2360 docenten Docenten gegroepeerd naar hoeveelheid ieder type motivatie

Resultaten

Conclusie Motivatie: 87% gunstig, 13% ongunstig Meer autonomie!  flexibele roosters? Meer verbondenheid!  betrokkenheid leidinggevende?

Bedankt voor jullie aandacht!