Motivatie van Docenten voor Professionele ontwikkeling Joost Jansen in de Wal Perry den Brok Janneke Hooijer Rob Martens Antoine van den Beemt
Quote: aangepaste onderwijsmethoden druk passend onderwijs onderwijskwaliteit zwaarder mentoraat complexere leerlingproblematiek activerende didactiek
Leren docenten vanzelfsprekend? Sommige docenten: Leren weinig vermijden leren of zien geen noodzaak tot leren
Onderzoeksproject Hoe gemotiveerd zijn docenten voor leren? Hoe kan hun motivatie worden verklaard?
Het leren van docenten Opdoen van kennis, vaardigheden, en overtuigingen door bijvoorbeeld: Scholing, lezen, experimenteren, reflecteren en samenwerken
Motivatie van docenten: SDT
Motivatieprofielen Verschil in leren en basisbehoefte voldoening?
Onderzoeksmethoden Vragenlijst afgenomen bij 2360 docenten Docenten gegroepeerd naar hoeveelheid ieder type motivatie
Resultaten
Conclusie Motivatie: 87% gunstig, 13% ongunstig Meer autonomie! flexibele roosters? Meer verbondenheid! betrokkenheid leidinggevende?
Bedankt voor jullie aandacht!