VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek 9-11-2015 Docent: Sanne van Kessel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
een didactiek voor opleiden op school
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Al doende leren training docenten
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Voorbereid op Stage Les 4.
Kinderen en hun sociale talenten
Informatie- avond groep 6
OFC28 mediawijsheid les 4.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Onze doelen en visie in beeld
Training digitale didactiek
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Wjk.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
vakdidactiek pedagogiek
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Observeren en rapporteren
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Kwaliteitszorg Les 4.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Schoolgroepbijeenkomst
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel

Thema: Inleiding Activerende didactiek  Wat is activerende didactiek en wat is samenwerkend leren?  ICT en activerende didactiek

Inhoud bijeenkomst Welkom 2. Kennismaken 3. ‘ff checken’ 4. VAD leertaak 2 5. (Groeps) Opdracht SL leren 6. Afsluiting 7. Voorbereiding bijeenkomst 2.2

Wie ben ik? Sanne van Kessel – …. …… …….. Wie zijn jullie?

Lesdoelen De student kan: illustreren wat het verschil is tussen ‘bij elkaar zitten’ en samenwerkend leren het doel van samenwerkend leren uitleggen aan een medestudent 5 sleutelbegrippen toepassen in een praktische opdracht didactische keuzes t.a.v. samenwerkend leren beargumenteren

‘ff checken’ 1. Wat is het verschil tussen samenwerkend leren en samen met elkaar werken? (individueel) 2. Welke 5 sleutelbegrippen zijn van belang bij samenwerkend leren? (individueel) Deel je antwoorden met je buur (tweetallen) 4. Her en der beurten (klassikaal)

Bij elkaar zittenSamenwerkend leren Leerlingen gewoon bij elkaar zettenPositieve onderlinge afhankelijkheid; zorgen dat leerlingen elkaar nodig hebben Een leerling die het initiatief neemt, groepsleider Iedereen is mede verantwoordelijk en levert een bijdrage Groepjes vaak homogeen samengesteld, doorgaans naar eigen keuze van de leerlingen Groepjes ook heterogeen samengesteld, vaak door de docent Grote kans dat sommige leerlingen meeliftenVaak taken en rollen voor leerlingen Leerling alleen verantwoordelijk voor zichzelfGedeeld leiderschap Docent die zelf veel initiatief neemt omdat de verantwoordelijkheid bij hem blijft Leerlingen die onderling de taak van de docent overnemen: docent wacht op vragen GroepstaakInstructie op taak, werkwijze, samenwerking en individuele bijdrage Sociale vaardigheden verondersteldSociale vaardigheden direct onderwezen Docent negeert de groep als groepDe docent observeert, begeleidt en intervenieert Er is weinig aandacht voor groepsprocessenGroepsprocessen krijgen regelmatig en systematisch aandacht

Vijf criteria voor SWL 1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid; de opdracht is zo geformuleerd, dat de leerlingen elkaar nodig hebben voor een goed resultaat 2. Individuele aanspreekbaarheid; elk groepslid is zowel verantwoordelijk voor een eigen inbreng als voor het groepsresultaat en kan dus op beiden aangesproken worden 3. Interactie; de inhoud van de opdracht nodigt uit tot interactie en de opstelling is bevorderlijk voor die interactie 4. Sociale vaardigheid; de voor samenwerking benodigde vaardigheden worden expliciet aangeleerd 5. Aandacht voor het proces; laat een samenwerkingsopdracht altijd volgen door een nabespreking op proces en inhoud

VAD leertaak 2 AD/SL  Zie WIKI -> Vakdidactiek algemeen -> Leertaken -> Leertaak 2 Vakdidactiek ADSL  Voorbereiden, uitvoeren, evalueren van een vorm van activerend en samenwerkend leren  Expliciet instructie, begeleiding, nabespreking uitschrijven  Feedback van WPB voor uitvoering op lesvoorbereiding en na uitvoering op handelen  Inleveren: 4 januari kans 1 (schriftelijk + digitaal) 25 januari kans 2

(Groeps) Opdracht SW leren 1. Pak je voorbereiding ‘deel A’ erbij 2. Maak drietallen 3. Kijk op WIKI 2.2 naar ‘deel B’ van de opdracht Ontwerp gezamenlijk één voorbereiding van een samenwerkend leren opdracht (4. Volgende les, 2.2: Opdracht SW leren bespreken en feedback geven/ontvangen

Afsluiting van de les ? Wat ga je komende periode inzetten om het samenwerken leren in je lessen te bevorderen? Benoem/ beschrijf 2 concrete punten.

Voorbereiding bijeenkomst 2.2  Voorbereiding vandaag op de WIKI