1 Proces Aandeelhouders Essent Herman Vrehen Gedeputeerde Provincie Limburg; Lid Aandeelhouders-commissie Essent 22 januari 2009
2 Opbouw Deel I:Het proces tot nu toe; Deel II:Oordeel Aandeelhouderscommissie; Deel III:Financiële effecten; Deel IV:Vervolgproces.
3 Deel I: Het proces (1) Provinciale Staten 25 juni 2008 : Goedkeuring toekomststrategie en motie. Netwerkbedrijf Enexis: Robuust en levensvatbaar, aandelen blijven in overheidshanden; Essent PLB: Schaalgrootte is essentieel Aansluiten bij een strategische partner verwateren invloed huidige aandeelhouders; toename risico’s Vervreemding van de aandelen op een goed gekozen moment.
4 Deel I: Het proces (2) Afspraken tussen RvB, RvC, Aandeelhouderscommissie: Raad van Bestuur gaat actief op zoek naar strategische partner; Geheimhoudingsverklaring; Hoofdlijnen zoekproces, rolverdeling, ijkmomenten; Extra vergaderingen voor informatie/consultatie. Impressie van de Aandeelhouderscommissie Goede onderlinge samenwerking, soms scherp; Intensief, op onderdelen complex; Eigen externe adviseurs: Lazard en Simmons&Simmons; Contacten met ‘Den Haag’.
5 Deel II: Oordeel Aandeelhouderscommissie (1) Waardecriterium Prijs: goede prijs, kredietcrisis lijkt geen negatief effect te hebben. Prijs is zelfs beter dan zou hebben gevolgd uit (afgeketste) fusie met Nuon; Aandachtspunten: CBL-informatie; bedrijfsinformatie met betrekking tot inzicht in de bandbreedte verkoopprijs bij aandelenoverdracht.
6 Deel II: Oordeel Aandeelhouderscommissie (2) Aandachtspunten uit de motie: De nieuwe onderneming moet voldoende schaalgrootte hebben om leveringzekerheid, voorzieningzekerheid en concurrerende prijzen te kunnen borgen; Het streven moet zijn gericht op het vinden van een stabiele en complementaire partner die maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzame energie en werkgelegenheid hoog in het vaandel heeft staan; Na het splitsen van het PLB en het NWB dient er sprake te zijn van een “robuust” netwerkbedrijf;
7 Deel II: Oordeel Aandeelhouderscommissie (3) Aandachtspunten uit de motie (vervolg): Een zo direct mogelijke betrokkenheid van de provinciale overheid bij het verkoopproces met de toekomstige partner is vereist; Het wegvallen van het grootste deel van het Essent dividend dient zo maximaal mogelijk te worden gecompenseerd door structurele (rente) opbrengsten over het door de aandelenverkoop gegenereerde vermogen; De toekomstige partner is bereid vitale bedrijfsonderdelen in Nederland te houden en te ontwikkelen;
8 Deel II: Oordeel Aandeelhouderscommissie (4) Aandachtspunten uit de motie (vervolg): Gedeputeerde Staten moeten met een stappenplan komen waarin de verschillende beslismomenten, processtappen en terugkoppelmomenten richting Provinciale Staten zijn vastgelegd; Geen buitensporige “incentives”voor bestuurleden van toepassing zullen zijn om tot overeenstemming te komen.
9 Deel II: Oordeel Aandeelhouderscommissie (5) Conclusie Voorstel tot verkoop past in vastgestelde toekomststrategie; Er wordt in voldoende mate voldaan aan het gestelde in de moties (Limburg en Overijssel); Onderhandelingsresultaat is goed Risico’s zijn beheersbaar. >> Op basis van onderhandelingsresultaat kan een voorlopig standpunt voorbereid worden dat de colleges van GS en B&W voor wensen en bedenkingen voorleggen alvorens een definitief standpunt in te nemen.
10 Deel III: Financiële effecten (1) Derde kwartaal 2009: Opbrengst Provincie Limburg: € 47,50 per aandeel ruim 24 miljoen aandelen = bijna € 1.2 miljard Opbrengst Limburgse gemeenten: € 47,50 per aandeel ruim 14 miljoen aandelen = bijna € 675 miljoen
11 Verwachte financiën beschikbaar voor Provincie Limburg Provincie Limburg als aandeelhouder van Essent: 2007 dividend: = € 64 miljoen. + Rente bruglening netwerk: 16,1% * € 2,593 mrd * 5% = € 21 mln Dividend Enexis: 16,1 % * € 68 miljoen = € 11 mln Rente opbrengst verkoop PLB: Waardeontwikkelingen Essent ten behoeve van toekomstige dividenduitkeringen 16,1* € 7,2 mrd *3,5%= € 41 mln Rente opbrengst verkoop Essent milieu: 16,1% * € 1,2 mrd *3,5%= € 7 mln Totaal: € 80 mln
12 Verwachte financiën beschikbaar voor Limburgse gemeenten in totaal Provincie Limburg als aandeelhouder van Essent: 2007 dividend: = € 38 miljoen. + Rente bruglening netwerk: 9,5% * € 2,593 mrd * 5% = € 12 mln Dividend Enexis: 9,5% * € 68 miljoen = € 6 mln Rente opbrengst verkoop PLB: Waardeontwikkelingen Essent ten behoeve van toekomstige dividenduitkeringen 9,5%* € 7,2 mrd *3,5%= € 24 mln Rente opbrengst verkoop Essent milieu: 9,5% * € 1,2 mrd *3,5%= € 4 mln Totaal: € 46 mln
13 Later: Mogelijke verkoop Essent Milieu; - Herfinanciering bruglening aan Enexis; - Mogelijke ongebruikte reserveringen voor garanties; Opbrengst: Maximaal: € 32 per aandeel Provincie Limburg: maximaal € 800 miljoen; Limburgse Gemeenten: maximaal € 455 miljoen. Deel III: Financiële effecten (4)
14 Deel IV: Vervolgproces (1) Proces van besluitvorming College: voorlopig standpunt bepalen; Commissie: bespreekt of voorlopig standpunt rijp is voor debat in Provinciale Staten; PS: gelegenheid voor het kenbaar maken van wensen of bedenkingen; College: definitief standpunt bepalen CdK of gemandateerde: rechtshandelingen ter uitvoering BZK c.q. Provincie: goedkeuring collegebesluit (SPV’s en Enexis)
15 Deel IV: Vervolgproces (2) Het verder gestalte geven van het netwerkbedrijf Enexis: - Aandeelhouderschap - Statuten; - corporate governance - Bedrijfsstrategie - Financiën. Productie- en Levering Bedrijf (PLB) Essent - Vervreemden aandelen - Overname lening aan Enexis
16 Deel IV: Vervolgproces (5) Samenvattend Provincie 30 januari:Commissie voor het Economische Domein; 10 maart:Voorgenomen standpunt GS, (colleges van B&W); Begin april: Commissie voor het Economische Domein; Eind april: Wensen of bedenkingen PS (c.q. gemeenteraden) 12 mei: Definitief standpunt GS, (colleges van B&W) 25 juni:AvA Provincie zal aan gemeenten de volgende zaken aanleveren: De tekstvoorstellen voor de besluitvorming, waardoor uniforme besluitvorming kan plaatsvinden; Een met de grote accountantskantoren afgestemde administratieve verwerking van alle posten in de jaarrekening 2009 en de begroting 2010;
17 Tot slot: besteding van gelden De provincie ontwikkelt scenario’s om te komen tot een Limburg Ontwikkel Fonds, waarin mogelijk tevens gemeenten kunnen participeren.
18 Vragen?