10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Reflectievaardigheden en instrumenten
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vraaggericht werken.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Reflectievaardigheden en instrumenten
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Samenwerken in burgerschap
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Deel anders, mijn organisatie
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Het belang van een stage
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Groepsdynamiek 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Leer-en ontwikkelgroepen voor ouders. “ Ik heb meegedaan met het begeleiden van crea- activiteiten met de kleuters en heb hierdoor ontdekt dat ik eigenlijk.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
BRENGEN IN PLAATS VAN HALEN Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere stip focus en strategie.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Hoe pedagogisch handelen?
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Mondzorg - persoonsgericht
TopOndernemers op de Springplank
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Het loopbaangesprek.
Spel en executieve functies
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Module 6; didactisch handelen
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Basistekst : Talentontwikkeling
Samenlevingsschool / KC
Heb jij ballen voor scrummen?
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing

Wittering.nl uitgangspunten in een notendop De onderwijsorganisatie De rol van de leerkracht Betekenisvol leren met kernconcepten De leeromgeving

verbondenheid met jezelf met de ander met de omgeving

respect In relatie tot pedagogisch handelen In relatie tot leren

Hoe goed ken ik mijn collega’s, kinderen? Luisteren om informatie te krijgen Ervaringen delen

echtheid Je zelf zijn, zodat je het beste uit je zelf kan en mag halen Kunnen en gunnen

betrokkenheid Betrokkenheid beïnvloeden! 1. positief leerklimaat 2. aansluiten bij de werkelijkheidsnabijheid 3. initiatief van leerlingen honoreren 4. aanpassen aan de mogelijkheden 5. activiteit 6. expressie 7. samen leren Graadmeter voor ontwikkeling

vertrouwen Wat vertrouwen kan brengen……

verwondering Wanneer was jij voor het laatst verwonderd? Wat deed je, wat dacht je en wat voelde je? En toen…..

nieuwsgierigheid En dan….

geborgenheid

bezieling

ondernemendheid

Curriculum gebaseerd op kernconcepten routines/vaardigheden, kennis en inzichten ontwikkelen Wetenschap-TechniekMens –Maatschappij EnergieMacht & Regels MaterieBinding Groei & LevenEvenwicht & Kringloop Tijd & Ruimte Kracht & Golven COMMUNICATIE GETALBEGRIP

Formatief assessment Feedback; gaat over de vraag hoe je het tot op heden doetassessment ( B evestigen) Feed up; waar ga je heen, wat is je doel? ( K ritisch zijn op wat nog beter kan) Feed forward; vervolgstappen, hoe kun je nog beter je doel halen? ( C onstructief verder helpen)

Summatief assessmentassessment Naast observatie en gesprek met kinderen kan een toets een middel zijn om informatie te krijgen over de ontwikkelingswaarde van het leerstofaanbod.

film mevolution