10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing
Wittering.nl uitgangspunten in een notendop De onderwijsorganisatie De rol van de leerkracht Betekenisvol leren met kernconcepten De leeromgeving
verbondenheid met jezelf met de ander met de omgeving
respect In relatie tot pedagogisch handelen In relatie tot leren
Hoe goed ken ik mijn collega’s, kinderen? Luisteren om informatie te krijgen Ervaringen delen
echtheid Je zelf zijn, zodat je het beste uit je zelf kan en mag halen Kunnen en gunnen
betrokkenheid Betrokkenheid beïnvloeden! 1. positief leerklimaat 2. aansluiten bij de werkelijkheidsnabijheid 3. initiatief van leerlingen honoreren 4. aanpassen aan de mogelijkheden 5. activiteit 6. expressie 7. samen leren Graadmeter voor ontwikkeling
vertrouwen Wat vertrouwen kan brengen……
verwondering Wanneer was jij voor het laatst verwonderd? Wat deed je, wat dacht je en wat voelde je? En toen…..
nieuwsgierigheid En dan….
geborgenheid
bezieling
ondernemendheid
Curriculum gebaseerd op kernconcepten routines/vaardigheden, kennis en inzichten ontwikkelen Wetenschap-TechniekMens –Maatschappij EnergieMacht & Regels MaterieBinding Groei & LevenEvenwicht & Kringloop Tijd & Ruimte Kracht & Golven COMMUNICATIE GETALBEGRIP
Formatief assessment Feedback; gaat over de vraag hoe je het tot op heden doetassessment ( B evestigen) Feed up; waar ga je heen, wat is je doel? ( K ritisch zijn op wat nog beter kan) Feed forward; vervolgstappen, hoe kun je nog beter je doel halen? ( C onstructief verder helpen)
Summatief assessmentassessment Naast observatie en gesprek met kinderen kan een toets een middel zijn om informatie te krijgen over de ontwikkelingswaarde van het leerstofaanbod.
film mevolution