14.30 u.Inleiding (Wim Bergen, voorzitter SOE) 14.45 u.Presentatie projectverloop en onderzoeksresultaten (Nele De Witte, projectmedewerker) 15.25 u.Panelgesprek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Verantwoordelijke Leni.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Stagecoördinatie op De Rank
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Op school en in de scholengemeenschap
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren in een werkende omgeving
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Meetladder Diversiteit Onderwijs Project Diversiteit In Vakmanschap Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam Trees Pels, Pauline Naber, Peter Peeters en Hester.
Professionaliseren van lerarenopleiding en secundair onderwijs via docentenstages feb Heverlee - Diest Info lectoren BaKO en BaLO - verbreding.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
3 FEBRUARI 2016 Freddy Mathyssen. Een kleurrijke klas is een rijkdom aan ervaringen, opvattingen en gewoontes…
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!

het katholiek basisonderwijs
Stage bachelor secundair onderwijs
Masterclass voor lerarenopleiders
Godsdienst in afstudeerstage
Herstellend handelen – hergo introductie
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

14.30 u.Inleiding (Wim Bergen, voorzitter SOE) u.Presentatie projectverloop en onderzoeksresultaten (Nele De Witte, projectmedewerker) u.Panelgesprek (gemodereerd door Mieke Dobbels) u.Receptie

Projectverloop Informatie- ronde Piloot- trajecten Op naar implementa- tie Ontwikkelen

Informatieronde (1) Informatieronde (1) september 2010 – februari 2011 bronnenantwoorden -literatuur -good practices -focusgroepen / enquêtes -werkveld -lerarenopleidingen -kenmerken krachtige leeromgevingen voor docenten -modellen van samenwerking -randvoorwaarden -effecten

Informatieronde (2): conclusies uit literatuur en good practices  mogelijke voordelen – professionele groei voor beide partners – dynamiseert – positieve reactie lerenden – schoolcultuur  randvoorwaarden – tijd! – relaties – vaardigheden (communicatie, organisatie, verbeeldingskracht en creativiteit, … ) – attitudes (openheid, respect, vertrouwen, …)

Informatieronde (3): bevraging docenten  onverwacht veel docenten uitsluitend observatie (strookt niet met literatuur, geïnterviewde experts en expertisegroepen)  voorkeur voor bepaalde periodes (bako: begin academiejaar en januari-april)

Informatieronde (4): aftoetsen project bij beleid en experten  voldoende beleidsvoerend vermogen S.O. en H.O.

Projectverloop Informatie- ronde Piloot- trajecten Op naar implementa- tie Ontwikkelen

Ontwikkelen piloottrajecten Ontwikkelen piloottrajecten maart – augustus 2011  visie  draaiboek  onderzoeksinstrumenten piloottrajecten

Ontwikkelen (1): Draaiboek

Ontwikkelen (2): Onderzoeksinstrumenten Leervraag Leervraag Gevoelsbarometer Tijdschrijven Ondersteunings- aanbod

Projectverloop Informatie- ronde Piloot- trajecten Op naar implementa- tie Ontwikkelen

Piloottrajecten BALSO Piloottrajecten BALSO oktober 2011 – juni 2012 Contactname Vaak zelf contact met gekende leerkracht Raamcontract + individueel contract Startdag Kennismaking coach en andere deelnemers Ondersteuning bij formulering leervraag Stagetraject Meer verspreide stages dan geblokt Vooropgesteld : 5 dagen, 10 lesuren Observeren, participeren, les geven 4 onderzoeks- opdrachten Leervraag, gevoelsbarometer, tijsdschrijven en beleving ondersteuning Ondersteuning Coach (KHL, mail, telefoon) Toledo Informele kanalen Slotdag Ervaringsuitwisseling en inschatten leerwinst

Piloottraject: vaststellingen (1)  Welke docenten namen deel? – 18 docenten BASO – 3 docenten BALO – 3 docenten BAKO + 1 opleidingshoofd schoolcultuur  Welke trajecten? – invulling van het eigen vak in S.O. (inhoudelijk en methodieken) – invulling van het eigen vak in L.O. (zowel nagegaan voor docenten BALSO als BALO; zowel inhoudelijk als qua methodieken) – zorgaanpak in S.O. en L.O. – overgang van het L.O. naar het S.O. – aanpak in het kleuteronderwijs (eigen vak of algemeen)

Piloottraject: vaststellingen (2) CategorieënNMin.Max.Mean Verkennend gesprek stageschool Afspraken hogeschool Verplaatsing Contact leerkracht(en) Voorbereiding lessen Praktische activiteiten Lesgeven Observatie Startdag Slotdag Opdrachten  activiteiten en tijdsbesteding BASO Gemiddelde belasting: - voor docenten: ongeveer 38 u. - voor mentoren: ongeveer 4 u.

 Gemiddelde belasting traject BASO: - voor docenten: ongeveer 38 u. - voor mentoren: ongeveer 4 u.

Piloottraject: vaststellingen (3) CategorieënNMin.Max.Mean Verkenning van docentenstage + netwerking Contacten met scholen/mentor Startdag3120 Observatie/participatie Voorbereiding lessen Lesgeven Afnemen en verbeteren van toets 1330 Overleg met college- leerkrachten 1150 Slotdag2120 Opdrachten2120  activiteiten en tijdsbesteding BALO/BAKO Gemiddelde belasting BALO/BAKO: - voor docenten: ongeveer 40 u. - voor mentoren: ongeveer 2,5 u.

 Gemiddelde belasting traject BALO en BAKO: - voor docenten: ongeveer 40 u. - voor mentoren: ongeveer 2,5 u.

Piloottraject: vaststellingen (3)  leervragen: – gevarieerd (didactische methode uitproberen, klasmanagement,...) – meestal vanuit een kwaliteit vertrokken – startdag is belangrijk bij bepaling leervraag (ook contact mentor en eerste lesdag) – BAKO/BALO: bijkomende leervragen ontstaan

Piloottraject: vaststellingen (4)  gevoelsbarometer – laag: 2 à 3 (minder goed lesverloop, grote tijdsinvestering, contacten, afwachtende houding collega, stress, onwennigheid) – hoog: 4 (contact collega, les geven, opgaan in ontwikkelen materiaal en contact leerlingen, uitdiepen eigen leervraag)

Piloottraject: vaststellingen (5)  tijdsinvestering – grote variatie – gemiddeld 38 u. (BASO), 40 u. (BALO-BAKO) – mentor S.O.: gemiddeld 4 u. extra – mentor kleuter- en lager onderwijs: gemiddeld 2,5 u. extra  ondersteuning – nood ervaren door 50% van de docenten – 1/8 deed extra individueel beroep op coach – vaak ondersteuning bij thuisfront, collega – geen gebruik Toledo

Piloottraject: vaststellingen (6)  leerrendement (o.b.v. gesprek tijdens slotdag) – voor de docent (inhoudelijk) authentieke voorbeelden ervaren hoe een methode in de praktijk werkt ervaren wat student op stage beleeft invloed schoolcultuur,... – voor de docent (persoonlijk) bewustwording kwaliteiten openheid en flexibiliteit realiteitszin creativiteit,..

Piloottraject: vaststellingen (7) – voor de stageschool uitbouw bepaalde initiatieven en materialen betere contacten kruisbestuiving: werderzijds leren (over werkvormen, digitale media,... – voor de hogeschool: kwaliteitszorg – kritische screening van het aanbod van de opleiding – leerrijke gesprekken tussen collega-docenten docenten (vooral masters) krijgen meer geloofwaardigheid bij studenten

Piloottraject: vaststellingen (8)  tevredenheid hoog – iedereen blikt tevreden terug (7/10 is laagste score)

Projectverloop Informatie- ronde Piloot- trajecten Op naar implementa- tie Ontwikkelen

Op naar implementatie: conclusies Op naar implementatie: conclusies september  voldoende goodwill bij alle betrokkenen  percepties veranderen (positiever) na de ervaring  meerwaarde is duidelijk voor alle betrokkenen – professionalisering lerarenopleider: meer dan verwachte en onmiddellijke gevolgen voor de eigen lespraktijk en begeleiding van studenten bij stage – kruisbestuiving --> win-win-situatie – kwaliteitszorg opleiding  randvoorwaarden – periodes voor de stage goed overdenken (vanuit alle partners) – voldoende investeren in tijd én ondersteuning  toekomstgerichte implementatie (nu reeds in KHL, wordt voorbereid aan LM)

Panelgesprek: de toekomst van docentenstages …  Moderator: Mieke Dobbels  Deelnemers: – Ilse Cornelis (docent Nederlands van Lessius Mechelen) – Liesbeth Martens (lector BALO Frans KHL) – Kathleen Somers (leerkracht PAV van COLOMAplus) – Gwendoline Hotton (onderzoeker VUB over o.a. professioneel leren van lerarenopleiders) – Danny Pijls (Coördinerend directeur Scholengemeenschap Katholiek Secundair Onderwijs Leuven) – Marina Steegmans (Coördinerend Directeur Scholengemeenschappen secundair onderwijs, Leuven (GO) – Brigitte Pycke (pedagogisch adviseur Provinciaal Onderwijs Vlaanderen ) – Piet Bloemen (Groepsdirecteur Onderwijs en Vorming Lessius Mechelen) – John Maes (Departementshoofd lerarenopleiding in KHKempen + verantwoordelijke professionalisering)

Stelling 1 Een week docentenstage draagt meer bij tot de kwaliteit van de opleiding dan 10 studiedagen.

Stelling 2 Enthousiaste mentoren en docenten alleen zijn een voldoende voorwaarde om van docentenstages een blijvend succes te maken.

Stelling 3 Hoe docentenstages inzetten als hefboom voor “samen opleiden”?