IK EN DE ANDER Levinas (1906-1995). Levinas Emmanuel Levinas (1906-1995) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

“Een reis naar Licht”.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Respectvolle bejegening
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Gemaakt door Mike van Doorn
Presentatie, deelpagina over mijn fantasie, mijn animatie liefde
Begrijpen, Waarheid en Denken..
PECHA KUCHA een week Nos- Journaal. NOS journaal Brengt nieuws vrij zakelijk Uit Nederlands perspectief Op de publieke omroep.
Welke trends komen terug
Sociale Studies Workshop alumnidag
BOODSCHAP VAN PAUS BENEDICTUS XVI VOOR DE VASTEN VAN 2009
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Onderwerp Filosofie 1BaMV
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
ZACHTE WOORDEN VOOR DE OUDERS ….
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
De ontwikkeling van Het Christendom..
BIDDEN IS INTIMITEIT MET GOD
Denk aan de sociale competentie
Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe (2) Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
ANW - inductie & deductie
Betrokkenheid op de werkvloer
Kleine ondeugden voor zorgdragers
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Vrienden.
Ethiek.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm – 06/2010
Het begint zoals een sprookje, maar het is er geen .....
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
OP STAP MET HARM ALARM Sanne Hemmer Adviseur D&B Rob Teijl
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
De theorie achter de verhalen
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Vrucht van de Geest THEMADIENSTEN DE INNERLIJKE GESTELDHEID VAN CHRISTUS.
27/04/2017 Hoe zie ik God? Mijn godsbeeld.
Rauw en troosten.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
1. MIEZERIG MANNETJE? Anton Drilling 2 MORELE OORDELEN 3.
Identiteit en Zelfregie
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
De God van de Schriften.
Gods Drieëenheid Wezenlijk voor Hem én ons
Hoofdstuk 2: op zoek naar waarheid
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

IK EN DE ANDER Levinas ( )

Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal erkend als een van de grote filosofen van de 20 eeuw. Niet alleen filosofisch maar ook levensbeschouwelijk is Levinas een buitengewoon interessante en intrigerende denker. Vanuit zijn joodse achtergrond, en in ambivalente affiniteit met het christendom, positioneert zijn denken zich als een ‘humanisme van de andere mens’.

Menselijk gezicht en menselijk gelaat Het gezicht in de betekenis van alles in de mens wat te begrijpen zou zijn, en dus ook te manipuleren is. Het gelaat in de betekenis van de weerspiegeling van de ziel, het unieke persoonlijke van ieder mens waardoor de mens een “ik” is, maar pas echt een “ik” wordt in de erkennende blik van de ander.

Erkenning van de Ander Chaim van Unen, De professionals, Hulpverleners tussen kwetsbaarheid en beheersing, Delft 2003 De erkennende blik van de ander geeft bevrijding uit de geslotenheid en het gevoel tekortgeschoten te zijn door de erkenning meer te zijn dan het gezicht laat zien in wat er concreet gerealiseerd is in het leven. Deze Ander is niet door mij in te kapselen of te objectiveren, niet in een door mijzelf ontworpen systeem op te sluiten. Hij of zij is wezenlijk een persoon tegenover mij.

Professioneel reflecteren Voor professioneel handelen is van belang een relatie te leggen. Hierbij is de manier waarop ik de ander zie, hoe mijn beeldvorming van, en mijn mening over de ander tot stand komt belangrijk. Om de ander in zijn vrijheid te laten moet ik duidelijk op mijzelf reflecteren

Kwetsbaarheid Een belangrijk kenmerk voor de relatie met de ander is volgens Levinas dat deze niet op een stevige identiteit berust, maar op kwetsbaarheid. Kwetsbaarheid vormt de toegangspoort in relatie met de Ander. Wanneer we “kwetsbaarheid” toepassen op een functionele relatie is duidelijk dat de supervisant zich in zijn kwetsbaarheid regelmatig toont. Wanneer deze zichzelf kwetsbaar toont en de supervisor stelt zich op als “deskundige”, dan is het voor de supervisant moeilijk in een goede relatie te treden.

Onzichtbaarheid maakt onbemind De pastor blijft onzichtbaar achter zijn rol als deskundige. Wanneer hij zich niet verschuilt achter zijn deskundigheid, maar hij laat ook zichzelf zien, authentiek en echt, dan neemt de kans tot een goede relatie toe waarbij de professionele relatie juist versterkt wordt.

De Anders is anders Gevaar waar Levinas wel voor waarschuwt is dat de Ander volstrekt anders is met een eigen identiteit. Over de grens van het persoonlijke referentiekader van de supervisor begint de werkelijkheid van de Ander en om daar te komen moet hij zich daarnaar verplaatsen en de beweging naar de ander maken. Het weten hoe de ander is, heeft alles te maken met het gezicht van de ander dat te begrijpen en te manipuleren zou zijn. Blijven bij het verhaal van de ander is dan ook belangrijk, hoe vreemd het verhaal voor de pastor dan ook is.