Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Presentatie over Cyberpesten
“Een reis naar Licht”.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Seksualiteit: gave van God
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Lesprogram ma 1.Voorgaande lessen 2.Tekstjes overnemen, ppt 3.Filmfragment met opdracht 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week. 1.
Hallo Ik ben Carezza!.
Het leven.
Vrouw contra man.
Mag het eens gezegd worden ? Mag het eens gezegd worden ? Het leven als man is verre van eenvoudig...
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
Geluid aan.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier

TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ken je kracht…Deel je kracht…
Advent 2014 Logo school.
Vrienden heb je voor heel je leven , maar niet voor even.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Spreuken: De nederige wijze.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Om soms eens dieper over na te denken
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken.
Iedereen gebruikt social media.
Liefde en relaties.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Liefde en relaties.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Loopbaan en burgerschap les 2
Wat is maatschappijleer?
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015

 Activiteiten die we kunnen waarnemen  Inzicht in gedrag  Waarom gedraagt iemand zich zo?  Gedrag  inzicht  handelen  Voorbeeld?  Een meisje huilt. Ze krijgt voor het eerst een insulinespuit en is bang dat het pijn doet. De verpleegkundige kalmeert het meisje.

 Innerlijke factoren  Lichamelijke invloeden  Geestelijke invloeden  Sociale behoeften  Uiterlijke (externe) factoren  De fysische omgeving Zichtbare/voelbare dingen  Sociale omgeving Omgang en beïnvloeding

 Zegt iets over de oorzaak ervan  Lichamelijke toestand  Verstandelijke mogelijkheden  Cognitief  Sociale kant  Persoonlijkheid  Belevingswereld  Sociale omgeving  Fysische omgeving

 Miep voelt zich niet prettig omdat Piet heeft gezegd dat ze veel pukkels heeft  Hierdoor gaat ze heel veel make-up gebruiken  Wat is het gedrag?  Wordt dit gedrag door een innerlijke of een uiterlijke factor veroorzaakt? Uiterlijk: Piet heeft Miep onzeker gemaakt Innerlijk: Miep is onzeker  Dus door beide!  Gevoel is vaak verbonden aan een uiterlijke factor

 Kijk het filmpje  Voorspel de oorzaak van het gedrag van het meisje  Kijk nu eens naar:

 Algemene mensenkennis  Doe je op door ervaringen in het dagelijks leven  Op school, in de supermarkt, in het ziekenhuis, op vakantie, gewoon op straat … overal doe je “mensenkennis” op

 Wanneer je iemand “iets ziet doen”, heb je er meestal meteen een idee bij  Een man met grijs, lang haar en een stoppelbaard, loopt op blote voeten in een container te zoeken  Een mevrouw op hoge hakken en met een mantelpakje aan, rent met haar aktetas onder haar arm naar de parkeerplaats  En wat nou als dit andersom was?

 Generalisatie  Stereotypen  Vooroordelen

 Jij wordt verwend door je zorgzame opa en oma  Al je vrienden worden verwend door hun zorgzame opa en oma  Conclusie: opa’s en oma’s zijn verzorgend  Dan ben je aan het generaliseren  Generaliseren betekent  Door één of een aantal ervaringen er vanuit gaan dat het altijd zo is  Dus: een of enkele waarnemingen algemeen maken

 Je oordeel is gebaseerd op bestaande ideeën  Kant-en-klare oordelen Die door veel mensen gedeeld worden  Voorbeeld  Ambtenaren  Marokkanen  Duitsers  Blonde vrouwen  Stereotypes kunnen ook positief zijn  Zweedse vrouwen/Italiaanse mannen  Japanse werknemers

 Zijn meestal negatief!  Een vooroordeel is meestal niet gevormd op eigen ervaringen, maar op die van anderen  Een vooroordeel is dus meestal een negatief stereotype!

 Te weinig tijd om alles te onderzoeken  Het maakt de wereld overzichtelijk  Saamhorigheid: “wij” en “zij”  Angst voor het vreemde

Nee  Ze helpen je om de wereld om je heen te begrijpen  Blijf alleen wel kritisch  Probeer je ervan bewust te zijn welke stereotypes jij hebt  En probeer ze niet negatief in te zetten  Stereotypes en vooroordelen zijn niet “slecht”, maar kunnen wel heel slecht gebruikt worden!

 Werk samen in groepen van vier  Zoek minimaal 4 foto’s op internet over gedrag  Geef de foto’s aan een andere groep  Bekijk de foto’s die jouw groep heeft gekregen  Bespreek de foto’s met de groep  Wat is de eerste indruk?  Bedenk er een kort verhaal bij  Vijftien minuten, dan nabespreken