1 Challenge the future Presentatie Afstudeeronderzoek Ard Kot | SDG Procesontwerp voor een kwalitatief hoogwaardige en beheerste afname van patiënten-materiaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Proactief veiligheidsmanagement
Careport Een nieuw zorg en gezondheidsconcept.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Talentmanagement in de Technische Dienst
Visie Mensontwikkeling WSD
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
Welkom bij de presentatie van het
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Een verpleegkundige interventie
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
OPZET PRESENTATIE  Doelstelling  Zeer actieve veelplegers  Inrichting voor stelselmatige daders  Knelpunten  Best practices.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Adviespresentatie Heineken
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
CASE STUDIE 15 Door: Van Looy Rob De Laet Hans. Doelstelling Problematiek bij Viewcolor vastellen en eventuele oplossingen voorstellen.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
6 stappen in Risico management
Richtlijnen voor behandeling van sikkelcelziekte in Groot-Brittannië
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Inhoudsopgave 1.Introductie aanvrager(-s) en project(-idee) 2.Oplossing en FIWARE-relevantie 3.Markt en concurrentie 4.Team (intern/extern) 5.Mijlpalenplanning.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Kwaliteit en beleid
Social work Week 2.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verpleegkundig redeneren
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Presentatie Workshop Een optimale Camjo redactie Wim Kramer Nieuwsmanager RTV Utrecht.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Doelstellingen, Implementatie en Ervaringen met Single Sign On.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Ontwikkeling van een proactieve aansturing op de productie van lactose te FrieslandCampina DOMO Borculo
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Business Process Management
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Verspillingen in de processen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Visie op oncologische zorg V
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Inhoud college Structuur boek Groepsgewijze productie Just In Time
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Kwaliteitszorg les 3.
Stap drie bij projecten
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

1 Challenge the future Presentatie Afstudeeronderzoek Ard Kot | SDG Procesontwerp voor een kwalitatief hoogwaardige en beheerste afname van patiënten-materiaal in het LUMC Maandag 8 oktober 2012, uur

2 Challenge the future Structuur  Introductie onderwerp  Noodzaak van onderzoek  Probleemstelling  Oplossing  Conclusie: Resultaten & Aanbevelingen

3 Challenge the future Onderzoek patiëntmateriaal 60-70% medische beslissingen gebaseerd op onderzoek van patiëntmateriaal (Forsman, 1996)

4 Challenge the future Relevantie onderzoek: Extern Medische missers  In Nederland jaarlijks > fouten (EMGO/NIVEL, 2007) Fouten in een middelgroot ziekenhuis per jaar:  In onderzoekstraject van patiëntmateriaal: 1000-en (Karla, 2004)  46-68% tijdens afname & transport (pré-analytisch traject) (Hammerling, 2012)  Bij poliklinische afname: >500 (Lippi et al. 2006)  Zeer ernstige gevolgen: 20 gevallen

5 Challenge the future Relevantie onderzoek: Extern Marktwerking & Vergrijzing  Onderscheiden van concurrentie  Productiviteit = Resultaten / Offers (meer met minder)

6 Challenge the future Relevantie onderzoek: Extern Te voeren beleid LUMC  Verhogen patiëntveiligheid:Medische kwaliteit  Verhogen patiënttevredenheid:Marktwerking  Verhogen productiviteit:Marktwerking & Vergrijzing

7 Challenge the future Relevantie onderzoek: Intern Totstandkoming opdracht vanuit LUMC  Decentrale organisatie: 27 poliklinische afnamelocaties Opdrachtomschrijving  Analyseer huidige proces op knelpunten  Geef een voorstel voor verbetering

8 Challenge the future Analyse huidige situatie Gebruikte methodiek: Delftse Systeembenadering  Systematische wijze van denken over problemen  Modelvorming om processtructuren weer te geven  Gewenste situatie afgeleid van de gevonden beleidspunten: 1. Hoge patiëntveiligheid 2. Hoge patiënttevredenheid 3. Hoge productiviteit  Analyse door vergelijking van werkelijke en gewenste situatie

9 Challenge the future Analyse huidige situatie Gebruikte methodiek: Delftse Systeembenadering  Voorbeeld bij beleidspunt: Hoge patiënttevredenheid  Verschillende eisen, zoals: Korte wachttijd

10 Challenge the future Problematiek Er wordt niet voldaan aan de eisen voor patiëntveiligheid, patiënttevredenheid en productiviteit door: 1.Tekortschietende beheersing 2.Proces bevat verspillingen van tijd & middelen

11 Challenge the future Problematiek Voorbeeld: Tekortschietende beheersing

12 Challenge the future Problematiek Voorbeeld: Tekortschietende beheersing

13 Challenge the future Problematiek Voorbeeld: Tekortschietende beheersing X X X X X

14 Challenge the future Probleemstelling Er wordt niet voldaan aan de eisen voor patiëntveiligheid, patiënttevredenheid en productiviteit, door: 1.Tekortschietende beheersing 2.Proces bevat verspillingen van tijd & middelen

15 Challenge the future Oplossingsrichtingen Centralisatie  Uit literatuur blijkt dat centralisatie het aantal succesvolle afnames significant wordt verhoogd (Dale, 2003); (Warner, 2005); (Alsina et al. 2008) Centralisatie is echter niet voldoende! “Wat veel laboratoria missen, is een fundamentele en grondige aanpak van de kwaliteitsbeheersing” (Berte, 2007)

16 Challenge the future Oplossingsrichtingen Herontwerp van proces volgens technische methodieken  Beheersing volgens Delftse Systeembenadering  Verspillingen bestrijden  Adequate capaciteit berekenen

17 Challenge the future Herontwerp: Beheersing Beheersing volgens de Delftse Systeembenadering  De 3 doelen vertaald in eisen  Elke eis voorzien van een regelkring (norm + interventie)  Prestaties vergelijken met de beste prestaties bij andere laboratoria

18 Challenge the future Brede definitie uit LEAN * : 8 soorten verspillingen 1.Fouten 2.Onnodige beweging 3.Overproductie 4.Overbodige processtappen 5.Transport 6.Wachten 7.Onnodige voorraad 8.Ongebruikt talent * (Womack et al. 2003) Herontwerp: Verspillingen bestrijden

19 Challenge the future Verspilling: Ongebruikt talent Herontwerp: Verspillingen bestrijden

20 Challenge the future Herontwerp: Capaciteitsberekening Wachtrij-model

21 Challenge the future Herontwerp: Capaciteitsberekening Kendalls Wachtrij-theorie: A/B/s A:Verdeling van aankomstproces (λ) B:Verdeling van servicetijd (μ) s:Aantal servers Wat moet het aantal servers (s) zijn? Serviceniveau: >99% patiënten, wachttijd <4 minuten

22 Challenge the future Conclusies Probleemstelling Er wordt niet voldaan aan de eisen voor patiëntveiligheid, patiënttevredenheid en productiviteit door:  Tekortschietende beheersing  Proces bevat verspillingen van tijd & middelen Conclusie  Beheersing waarborgt hoge procesprestaties en transparantie  Verspillingen zijn geïdentificeerd en geëlimineerd  Reductie op arbeid van 30%  Doorlooptijd is substantieel teruggedrongen (ruime halvering)

23 Challenge the future Aanbevelingen  Beter inzicht verwerven in pre-analytische fouten  Consequenties & Kosten  Duidelijke definities opstellen, conform literatuur  Onderzoek naar kosten-baten van een hoger serviceniveau  Infrastructuur ICT verbeteren  Communicatie met betrokken medewerkers prioriteit

24 Challenge the future Conclusies Probleemstelling Er wordt niet voldaan aan de eisen voor patiëntveiligheid, patiënttevredenheid en productiviteit door:  Tekortschietende beheersing  Proces bevat verspillingen van tijd & middelen Conclusie  Onderzoek lijkt een succesvol pilot-project  Gebruikte methodieken, vooral Delftse Systeembenadering, zeer bruikbaar!  Ruime potentie voor verdere toepassing in gezondheidszorg

25 Challenge the future ? ?

26 Challenge the future

27 Challenge the future CASES ‘Klein’ foutje met buisje Niet helemaal gevuld / Rolde van de tafel / Krachtig geschud Veroorzaakt: Hemolyse (beschadiging rode bloedcellen) Gevolg:Ogenschijnlijk verhoogd kalium Consequentie  Onopgemerkt: Onnodig vervolgonderzoek / behandeling  Opgemerkt: Nieuwe afname > kan zeer ingrijpend zijn bij kleine kinderen

28 Challenge the future CASES