Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken
Argumentatie Lezende kinderen doen het maatschappelijk beter Uit: Read or not to read: Wetenschappelijk onderzoek van Suzanne Mol ( dec. 2010) Elke dollar geïnvesteerd in VVE levert 9 dollar op. Nobelprijswinnaar James Heckman Meer voorlezen, meer taal
Aanleiding Onderzoek voorlezen in de kinderopvang (TNS NIPO/ Stichting Lezen) Wet OKE BoekStart voor baby’s
Kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar via de kinderopvang intensief met boeken en het lezen daarvan in aanraking te brengen door hen te binden aan de plaatselijke openbare bibliotheek Doelstelling
Doelen kinderopvang Opzetten en waarborgen van de materiële leesomgeving in de kov Opzetten van structurele ouderparticipatie Taal/leesbevordering vanuit de kov (i.s.m. de bibliotheek) Bevorderen van deskundigheid van intermediairs kov Deelname kov aan een (leesbevorderings)netwerk Toename gebruik van bibliotheek door intermediairs
Doelen bibliotheek Opname visie over voorleesbeleid (0-4 jaar) in beleidsplan van de bibliotheek Binden van intermediairs, ouders en kinderen aan de bibliotheek Aansluiten bij of realiseren van een (gemeentelijk) netwerk waarin de bibliotheek als partner op het gebied van het stimuleren van taal- en leesbevordering van kinderen in de kinderopvang gepositioneerd is
Doelen bibliotheek Structurele samenwerking tussen bibliotheken en de kinderopvang starten/organiseren Verhogen kennisniveau van bibliotheekmedewerkers Verhogen van het aantal leden in leeftijdscategorie 0-4 jaar
Project resultaat Rijke stimulerende leesomgeving binnen de kinderopvang Deskundige pm’ers op het gebied van voorlezen; in elke instelling een voorleescoördinator. Opbouw van een lokaal leesbevorderingsnetwerk met voorleescoördinatoren Deskundige bibliotheekmedewerkers op het gebied van interactief voorlezen en samenwerking met netwerkpartners
Project resultaat Verhoogde ouderbetrokkenheid, thuis wordt meer voorgelezen Voorleesplan in elke instelling voor kinderopvang ingebed in pedagogisch beleid Opname van structureel beleid 0-4 jarigen in het beleidsplan van de bibliotheek
Acties Vragenlijst inclusief nulmeting Deskundigheidsbevordering bibliotheek: cursus train de trainer voorleescoördinator en interactief voorlezen en training netwerken in lokale netwerken Deskundigheidsbevordering kinderopvang: voorleescoördinator en interactief voorlezen Advisering collectie en inrichting leeshoek Advisering door bibliotheek bij het opzetten en uitvoeren van het voorleesplan