Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Netwerk overgewicht Groningen 12 juli 2012 Hannie Poletiek
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Brainstormbijeenkomst Preventie overgewicht op Texel
Welkom bij Leefstijl.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Herbert Schilthuis IGZ
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Van beleid naar geaccepteerd gebruik
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
H.
Inhoud presentatie Complexiteit en belang van preventieve zorg
Ante Groep 14.
Preventie effectiever maken
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Welke kennis krijgt gewicht? Wilma Jansen CEPHIR lustrumcongres
Dr. Willy De Haes GGD Rotterdam
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
Datum Naam school Naam presentator
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Het scholenprogramma Jump-In Inspiratieworkshop ABC onderwijsadviseurs 8 september 2014.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
Succesvolle implementatie: tips en tools
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.
Margot Fleuren Mascha Kamphuis
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Door de bomen het bos weer zien Meer inzicht in kwaliteit en effectiviteit interventies Djoeke van Dale Joke van Wieringen Centrum Gezond LevenCentrum.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
Onwijs Fit binnen JOGG Helmond. Fittesten en PGO’s basis voor Gezonde schoolaanpak! drs. Karin Spijkers-Seevens.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
COMMUNITY SERVICE PROJECT VU-GGD Nicole, Lotte, Berend, Paulien, Leandra & Oda Slaapproblemen bij kinderen in Amsterdam.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
De effectiviteit van de Integrale aanpak valpreventie (Halt! U valt) Paul den Hertog Judith Kuiper In samenwerking met Academische werkplaats AGORA Wageningen.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Zichtbaar maken wat er gebeurt en of het werkt Conferentie Limburg op gezond gewicht 12 maart 2015 Anita Vermeer (GGD Zuid Limburg) Nickee Rutten (GGD.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Sport & Bewegen in de Buurt Brengt gezond leven dichterbij.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Gezondheid & de Omgevingswet
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Doelen behalen met activiteiten
Niet praten over maar met burgers en cliënten
Doelen behalen met activiteiten
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Gezondheidsverschillen
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone

is een programma dat gemeenten ondersteunt bij een effectieve en duurzame aanpak gericht op een gezond gewicht voor jongeren. ondersteunt Nederlandse gemeenten bij de uitvoering van de vijf pijlers.

Vijf Pijlers

Doel JOGG Samenwerken om zo gezond leven de norm te maken. Activiteiten zijn gericht op Jongeren Ouders Omgeving

Verspreiding van een interventie Disseminatie Adoptie Implementatie Continuering

Verspreiding van een interventie Monday, 30 May Paulussen, 2011; Green, % van het onderzoek komt na 17 jaar ten goed van einddoelgroep (kinderen, patienten etc….)

Verspreiding van een interventie Mate van implementatie van interventies belangrijke rol in effect. Monday, 30 May Crone, 2006; Durlak, 2008

Verspreiding van een interventie Paulussen, 2011

Theoretisch Raamwerk Paulussen, 2011

Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Aanpassen Handleiding Otten, 2010

Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coordinator Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010

Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010

Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Aanpassen Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Relaties met anderen Visie preventie en GB Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010

Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Aanpassen Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Relaties met anderen Visie preventie en GB Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Langdurige financiering Otten, 2010

Voorbeeld Integrale aanpak overgewicht Watercampagne Doel water ipv frisdrank Einddoelgroep: kinderen Basisonderwijs Intermediaire doelgroep: leerkrachten Ontwikkelaars: projectgroep JOGG (GGD, School, JGZ…) Materialen: o.a. waterbidons/bekers, waterlied, waterkrant

Implementatie Watercampagne Beschrijving werkwijze Beschrijving Schoolbrede afspraken Aansluiting huidige werkwijze Materialen Aansluiting doelgroep Uitkomstverwachtingen Attitudes Tijd Strootman-den Hollander 2012

Implementatie Watercampagne Beschrijving werkwijze Beschrijving Schoolbrede afspraken Aansluiting huidige werkwijze Materialen Aansluiting doelgroep Uitkomstverwachtingen Attitudes Tijd Waterdrinken gebeurt vaker, maar: Vaak geen vaste watermomenten Geen verspreiding waterkrant Hoe is continuering?

Hoe implementatie verbeteren? Vaststellen: Wat intermediaire doelgroep is Wat implementatiedoel is Wat determinant zijn die belangrijk zijn voor deze doelgroep Wat implementatiestrategieen en methodieken hierbij zijn Ontwikkel implementatieplan

Kortom Monday, 30 May Vergeet niet om goed na te denken over de implementatie van acties/interventies