Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone
is een programma dat gemeenten ondersteunt bij een effectieve en duurzame aanpak gericht op een gezond gewicht voor jongeren. ondersteunt Nederlandse gemeenten bij de uitvoering van de vijf pijlers.
Vijf Pijlers
Doel JOGG Samenwerken om zo gezond leven de norm te maken. Activiteiten zijn gericht op Jongeren Ouders Omgeving
Verspreiding van een interventie Disseminatie Adoptie Implementatie Continuering
Verspreiding van een interventie Monday, 30 May Paulussen, 2011; Green, % van het onderzoek komt na 17 jaar ten goed van einddoelgroep (kinderen, patienten etc….)
Verspreiding van een interventie Mate van implementatie van interventies belangrijke rol in effect. Monday, 30 May Crone, 2006; Durlak, 2008
Verspreiding van een interventie Paulussen, 2011
Theoretisch Raamwerk Paulussen, 2011
Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Aanpassen Handleiding Otten, 2010
Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coordinator Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010
Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010
Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Aanpassen Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Relaties met anderen Visie preventie en GB Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Otten, 2010
Aanpassen Handleiding Evaluatie/terugkoppeling Coördinator Aanpassen Taakopvatting Kennis Vaardigheden Eigen effectiviteit Relaties met anderen Visie preventie en GB Wat is bekend bij interventies gericht op gewicht? Langdurige financiering Otten, 2010
Voorbeeld Integrale aanpak overgewicht Watercampagne Doel water ipv frisdrank Einddoelgroep: kinderen Basisonderwijs Intermediaire doelgroep: leerkrachten Ontwikkelaars: projectgroep JOGG (GGD, School, JGZ…) Materialen: o.a. waterbidons/bekers, waterlied, waterkrant
Implementatie Watercampagne Beschrijving werkwijze Beschrijving Schoolbrede afspraken Aansluiting huidige werkwijze Materialen Aansluiting doelgroep Uitkomstverwachtingen Attitudes Tijd Strootman-den Hollander 2012
Implementatie Watercampagne Beschrijving werkwijze Beschrijving Schoolbrede afspraken Aansluiting huidige werkwijze Materialen Aansluiting doelgroep Uitkomstverwachtingen Attitudes Tijd Waterdrinken gebeurt vaker, maar: Vaak geen vaste watermomenten Geen verspreiding waterkrant Hoe is continuering?
Hoe implementatie verbeteren? Vaststellen: Wat intermediaire doelgroep is Wat implementatiedoel is Wat determinant zijn die belangrijk zijn voor deze doelgroep Wat implementatiestrategieen en methodieken hierbij zijn Ontwikkel implementatieplan
Kortom Monday, 30 May Vergeet niet om goed na te denken over de implementatie van acties/interventies