CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3. Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als  de doelen waarnaar gestreefd wordt,  de waarden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatief gedrag + / -
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Hogescholen in Dialoog
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Mindfulness.
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Patiënten kunnen artsen beter
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Onze doelen en visie in beeld
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Onderzoeksvaardigheden 3
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Slecht-nieuws en Klachten
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Dagdeel 3 conflicthantering
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Een vergadering organiseren
Onderhandelen: een kunst apart
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Vergadering Personeelsdienst
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3

Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als  de doelen waarnaar gestreefd wordt,  de waarden  de opvattingen  de belangen  etc. Van twee of meer mensen of groepen tegenstrijdig zijn of elkaar uitsluiten

Conflictniveaus We kunnen de volgende conflictniveaus onderscheiden: 1. Intrapersoonlijk conflict 2. Interpersoonlijk conflict 3. Intergroeps conflict 4. Interorganisationeel conflict 5. Maatschappelijk conflict

Functies en effecten van conflicten Positieve functies: - Bron van vernieuwing en verandering - Bevestiging van de eigen identiteit - Motivering Negatieve functies: - Desintegratie - Energieverlies - Stress - Vertekenen van de werkelijkheid

Conflictontwikkeling Het conflictproces is een dynamisch proces dus voortdurend in ontwikkeling. We onderscheiden de volgende ontwikkelingsstadia: - Latent conflict - Onderkend conflict - Emotioneel conflict - Manifest conflict

Latent conflict  Verschillende doelen tussen groepen/individuen  Conflict wordt nog niet waargenomen  Wordt soms vanzelf opgelost  Kan ook verder worden ontwikkeld naar een verder stadium

Onderkend conflict  Partijen zijn bewust dat er niet dezelfde doelen zijn  Kan zichzelf soms oplossen (wil is er)  Wederzijds begrip en samenwerking niet vanzelfsprekend  Verharding van standpunten in discussies  Partijen gaan zich meer afschermen  Meer aandacht voor verschillen dan voor overeenkomsten  Opkomst van ‘leiders’ binnen de partijen

Emotioneel conflict  Ontwikkeld beeld van zichzelf ten opzichte van de anderen  Groter wij-gevoel  Streven naar sterk leiderschap  Ontwikkelen negatieve gevoelens ten opzichte van de anderen  Communicatie wordt meer non-verbaal  Geen vertrouwen in een oplossing  Emoties spelen hoog op  Onjuiste beelden van zichzelf en de ander  Persoonlijke aanvallen

Manifest conflict  Conflict komt openlijk tot uiting  Passief verzet (grapjes, opmerkingen) tot openlijke agressie  Gaat om winnen of verliezen

Logische niveaus in conflicten  Identiteitsniveau  wie ben ik  Overtuigingsniveau  Wat vind ik?  Waarom doe ik het?  Vaardigheidsniveau  Wat kan ik?  Hoe doe ik het?  Gedragsniveau  Wat doe ik?  Omgevingsniveau  Wat komt er op mij af?  Waar?  Wanneer?

Vragen hierover Maak onderstaande vragen op een papiertje en bewaar deze goed  Omschrijf het begrip conflict  Welke vier ontwikkelingsstadia onderscheiden we in een conflictproces? Geef van elk stadium een beschrijving  Een conflict verloopt langs een aantal niveaus, zoals zojuist is benoemd. Noem deze niveaus en geef van elk van deze niveaus een beschrijving

Conflictstijlen Iedereen gaat op een andere manier met conflicten om. De verschillende logische niveaus resulteren in verschillende typen conflictstijlen waarvan de uitersten zijn:  De conflictbenadering  De harmoniebenadering

Vijf basisstijlen  Forceren  Integreren  Toegeven  Ontlopen  Compromissen sluiten

Forceren (doordrukken vechten)  Manier van optreden die zich kenmerkt door een hoge mate van gerichtheid op het binnenhalen van eigen doelen en weinig zorg voor de behoeften van anderen

Integreren (samenwerken, probleem oplossen)  Deze stijl bevat twee elementen: confronteren en exploreren  Confronteren: directe en open communicatie. Blootleggen van onderliggende oorzaken. Ophelderen van misverstanden en uitspreken van emoties  Exploreren: zoeken naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is

Toegeven (gladstrijken, toedekken)  Voornamelijk gericht op de relatie met de ander goed te houden, desnoods ten koste van de eigen belangen

Ontlopen (vermijden  Houding van onverschilligheid voor de onderlinge relaties. Men trekt zich letterlijk of figuurlijk terug uit de relatie.

Compromissen sluiten (verschil delen)  Men zoekt naar een middenoplossing waarin iedere partij iets van zijn standpunt kan terugvinden

Omgaan met conflicten Als je moet ingrijpen in een conflict, moet je ervoor zorgen dat je:  Beide partijen aandacht geeft;  Geen partij trekt voor de een of de ander;  Beide partijen laat ervaren dat ze allebei belang hebben bij een goed oplossing  Niet oordelend optreedt

Stappenplan bij conflicten Stap 1: Maak de ander duidelijk wat jouw behoeften zijn. Doe dit in de ik-vorm. Stap 2: Probeer door actief te luisteren erachter te komen wat de behoeften van de ander zijn. Stap 3: Bedenk samen allerlei mogelijke oplossingen. Wijs niet meteen oplossingen af door onmiddellijk commentaar of kritiek te geven. Stap 4: Bekijk wat de voor- en nadelen zijn van de oplossingen. Stap 5: Maak een keuze uit de genoemde oplossingen Stap 6: De oplossing wordt uitgevoerd. Je kunt ook afspraken maken over hoe lang je het op de voorgestelde wijze wilt proberen. Stap 7: Beide partijen gaan samen na of het conflict nu echt is opgelost. Wanneer blijkt dat het toch nog niet lekker loopt, is het gewenst de stappen (gedeeltelijk te herhalen)

Kortom:  Probeer elkaars behoeften duidelijk te krijgen door actief te luisteren; spreek in de ik-vorm;  Bedenk samen oplossingen, kies er een uit en maak hierover duidelijke afspraken;  Ga na verloop van tijd na of de nieuwe oplossing werkt.

Vragen  Noem de vijf basisstijlen van een conflictbehandeling  Noem drie positieve en drie negatieve effecten van een conflict.

Groepsopdracht  Het onderdeel klachtgesprek en slecht-nieuwsgesprek willen we ook aan jaar 2 gaan aanbieden. Voor deze lessen willen we gebruik maken van instructiefilmpjes die door jullie zijn gemaakt.  Deze groepsopdracht wordt door 3 of 4 personen gedaan  Er worden meerdere filmpjes gemaakt waarin de volgende onderdelen naar voren komen:  Waarom is het belangrijk om een klachtgesprek en een slecht-nieuws gesprek te kunnen voeren?  Hoe is de structuur van een slecht-nieuwsgesprek?  Welke vaardigheden heb je nodig voor een slecht-nieuwsgesprek en een klachtgesprek?  Geef informatie over objectieve klachten en subjectieve klachten  Wat zijn de doelen van een klachtgesprek?  Hoe is de opbouw van een klachtgesprek?  Laat een voorbeeld zien van een fout slecht-nieuwsgesprek en een goed slecht-nieuwsgesprek  Laat een voorbeeld zien van een fout klachtgesprek en een goed klachtgesprek

Aanpak voor de filmpjes  Voordat jullie aan de slag gaan moeten de volgende zaken op papier komen te staan:  Wanneer gaan jullie de filmpjes opnemen?  Hoe gaan jullie de theorie in de filmpjes behandelen? (uitleggen, voice-over, tekst in beeld?)  Wat hebben jullie nodig om de filmpjes te maken? (willen jullie camera’s lenen, hoe en waar gaan jullie monteren?)  Hoe gaan jullie de filmpjes presenteren? Komen ze op een youtube kanaal of zetten jullie ze op een usb-stick?

Planning  Vanaf volgende week gaan we maximaal 5 weken (vijf lessen) bezig met het maken van de filmpjes.  Welk groepje gaat welk onderdeel behandelen?