©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Professioneel sturen.
Wij stellen ons graag aan u voor!
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
“Zet je tanden in een boek”
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
PLATO™-Intensief- Leadership
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
1 MPZ Project Veilig werken met gevaarlijke stoffen in de zorg.
Associate degree 26 november 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
© de vries business consultancy, 2008
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
5S in Velsen.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Een theoretische verkenning
Professionele zorg van Palet
Van werk naar werk trajecten
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
C. Molmans SOD-Opleidingen
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Praktijkervaring en reflectie
50.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
VGN in samenwerking met Van Weert + Partners, 2005 Competentiemanagement voor instellingen in de gehandicaptenzorg Het landelijk competentieprofiel en.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Hoe leren professionals?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Trainingen Agile.
Ontwikkelen bijeenkomsten
Het Charter Diversiteit Ervaringen en resultaten uit de praktijk
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005

©Van Weert + Partners, 2005 Inhoud Waarom een interne CMS? Waarom een ‘open’ leergang CMS? Potentiële deelnemers Beoogde resultaten De leergang

©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een interne CMS? Maatwerk, borging, leren door doen, CM denken en handelen, voortrekker, vaandeldrager

©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een interne CMS? (1) CM is maatwerk, dient aan te sluiten bij de eigen organisatie, eigen medewerkers zijn hier beter toe in staat De implementatie is een kwestie van een lange adem, de organisatie dient CM te gaan denken, handelen en ademen CM dient consequent op de agenda te staan en men dient toe te zien op de uniforme toepassing van de taal

©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een interne CMS? (2) CM is doen, oefenen en learning-on-the-job. Na de ‘technische’ implementatie begint het pas. De aanwezigheid van een CMS faciliteert, stimuleert en ondersteunt het oefenen en leren. Het succes van CM valt of staat met de continue beschikbaarheid van een vangnet, het in de directe nabijheid aanwezig zijn van een coach/ vraagbaak.

©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een interne CMS? (3) Het echte werk begint pas na de implemen- tatie, het gevaar is groot dat CM dan weer ‘wegzakt’. De CMS houdt de organisatie scherp en alert. vervult een grote rol bij het ‘onderhouden’ van het systeem: opfristrainingen, introductie- cursussen, up-to-date houden profielen is vaandeldrager, missionaris van CM draagt zijn kennis en vaardigheden over

©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een ‘open’ leergang? Ervaringen met CMS, vraag van de branche, experimenteel, instellingsoverstijgend, uitwisseling

©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een ‘open’ leergang CMS?(1) Ervaring met CMS: prettige en erg succesvol Vraag / behoefte uit de markt, van de klant Prettige werkwijze. Meer gelijkwaardig, meer samenwerken en samen zoeken naar (maatwerk)oplossingen Creëren &faciliteren van kennisuitwisseling

©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een ‘open’ leergang CMS?(2) Missie / visie Van Weert + Partners samen vorm en inhoud geven aan nieuwe en experimentele activiteiten en werkwijzen meer dan ‘gewone’ training uitwisseling van ervaringen, samen leren en implementeren

©Van Weert + Partners, 2005 Potentiële deelnemers Betrokkenheid bij CM, essentiële competenties,

©Van Weert + Partners, 2005 Betrokkenheid bij CM Organisaties die (voornemens zijn) CM (te) implementeren Projectleiders/managers/medewerkers Functionarissen die (mede) zijn voor de implementatie P&O adviseurs Staffunctionarissen gericht op innovatie en ontwikkeling

©Van Weert + Partners, 2005 Essentiële competenties CMS Leervermogen (vlot opnemen en toepassen nieuwe kennis en vaardigheden) Didactische en coachende vaardigheden Organisatiesensitiviteit (o.a. rolbewustzijn, omgaan met weerstanden) Plannen en organiseren Prestatiemotivatie (o.a. drive,enthousiasme)

©Van Weert + Partners, 2005 Beoogde resultaten CMS, Toolkit CM ©, uitwisseling, delen van kennis, platforum

©Van Weert + Partners, 2005 De CMS Projectleider, adviseur, trainer, coach en expert, vraagbaak, vaandeldrager die (beter) in staat is om om te gaan met weerstand, draagvlak te creëren feedback te geven, te spiegelen, te coachen op te treden als co-trainer op te treden als co-assessor /beoordelaar

©Van Weert + Partners, 2005 Toolkit CM © Handboek: één taal/ comp. woordenboek Handboek voorbeeldvragen (comp. gericht interviewen) Handboek ontwikkelen van competenties Handleiding en format POP’s Quick-scan voor het vaststellen van competentieprofielen en basiscompetenties

©Van Weert + Partners, 2005 Toolkit CM © Per deelnemer /organisatie 1 toolkit (papier) Indien gewenst CD Voorjaar 2006 ook online, introductiekorting

©Van Weert + Partners, 2005 Netwerk/platforum De deelnemers kunnen tijdens en na afloop ervaringen uitwisselen, elkaar ondersteunen en feedback geven op hun rol / bijdrage aan evt. implementatie Gebruik maken van elkaars expertise Indien gewenst met ondersteuning van Van Weert + Partners

©Van Weert + Partners, 2005 De leergang Programma, werkwijze, waar en wanneer

©Van Weert + Partners, 2005 Programma 1e blok (2 dagen) theoretische uitgangspunten leren spreken van één taal competentieprofielen en basiscompetenties beoordelen van competenties (KNOW) 2e blok (2 dagen) competentiegericht interviewen (STAR) rollen van de CMS de implementatie Impulsdagdeel

©Van Weert + Partners, 2005 Werkwijze Kleine groepen (maximaal 12) 2 trainers, veel persoonlijke aandacht Train-de-trainer Mix tussen theorie en doen Veel oefenen, zelf doen, feedback Rode draad is fictieve business case Veel uitwisseling van praktijkervaringen

©Van Weert + Partners, 2005 Voor- en najaar 2006 Incompany ‘Open’ leergang Locatie: afhankelijk van deelnemers

©Van Weert + Partners, 2005 Vragen en informatie Van Weert + Partners Postbus 127, 4100 AC Culemborg Jouko van Aggelen, managing consultant