Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Minimale interventie Christine van Boeijen.
Welkom op de Julianaschool
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectievaardigheden en instrumenten
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Anorexia en Boulimia Nervosa
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Ment Gillissen. Ervaringen eerste ronde  Algemeen: oordeel Programmaraad kwaliteit valt tegen! Veel geld gaat naar:  Grote patiëntenorganisaties; 
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Facility management en inkoop
Voorbereiden en gebruiken: Het verleden Het heden De toekomst
Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Motiverende Gespreksvoering
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
3 de bach Geneeskunde Communicatie: basic skills.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Papierloos vergaderen in het onderwijs
Communicatie met ouders
Welkom bij Maastricht University.
Dossier Empowerment.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Het nieuwe curriculum Arts-Patient- Communicatie Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Conflicten en onderhandelingen
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Regenboog boven de stad
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Nelleke Gruijters Paul Ram
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Taak 4 De centrale rol van de computer
“dokter het zit echt niet tussen mijn oren”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Algemene ziekteleer Lymfestelsel en afweer
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Veiligheidshuis Zeeland Organisatie en kerntaken
Informatie-overdracht (frisbee-techniek)
Transcript van de presentatie:

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Wat is nieuw? 1.Meer integratie van de medische aspecten en de communicatieve aspecten in het onderwijs op de TKD 2.Dichter bij de opleidingspraktijk in de manier van videobespreking: één aanpak voor TKD en praktijk

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Integratie door alle contextfactoren te betrekken:  Patiënt factoren  Arts factoren  Consult factoren

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs De taken van de huisarts in het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg, advies en planning Beëindigen van het consult

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs De mate waarin de verschillende taken van belang zijn, hangt af van de contextfactoren en de doelen (beoogde resultaten) die daaruit voortkomen.

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Belang van de taken bij de consultfactoren:  Een man van 55 met pijn op de borst  Een vrouw van 25 die moe is  Een kind met koorts op de HAP En bij een combinatie van factoren:  Vrouw (nerveus) bij plaatsen IUD door HA met activistische resp. reflectieve inslag

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs De taken van de huisarts in het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg, advies en planning Beëindigen van het consult

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Het ‘Mengpaneel’

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Hoe verhouden de Maas globaal en het mengpaneel zich?

Het nieuwe consultvoeringsonderwijs

Een video om even te oefenen

De ALOBA benadering Agenda-led Outcome-based Analysis

Wat is nieuw aan de ALOBA benadering? -De bespreek agenda waarin centraal staat wat de dokter en de patiënt willen bereiken (outcome) -Analyse van wat wél werkte in de communicatie en wat níet bleek te werken -Suggesties over wél werkende communicatie bespreken en oefenen

Agenda-led Outcome-based Analysis Klassieke benadering Positieve en negatieve feedback over communicatie van de dokter volgens (soms objectieve en soms subjectieve) criteria De inbrenger moet vervolgens zelf zien hoe de feedback in verbeteringen om te zetten De ALOBA benadering Welke communicatie was effectief om de doelen van patiënt en dokter te bereiken en welke communicatie was niet effectief? Suggesties voor effectieve communicatie en oefenen daarvan in simulatiesituatie

Agenda-led Outcome-based Analysis Inhoud van het mapje: Stappen in de ALOBA benadering Mengpaneel Mengpaneel gekoppeld aan Maas

Agenda-led Outcome-based Analysis Straks oefenen aan de hand van de ingebrachte consulten  Vaststellen wat dokter en patiënt willen bereiken  Welke instelling van het mengpaneel hoort daarbij?  Samenstellen van de bespreekagenda  Beantwoorden van de vraag welke communicatie effectief en welke niet effectief was  Suggesties opperen voor alternatieven die wel effectief zouden kunnen zijn