Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Wat is nieuw? 1.Meer integratie van de medische aspecten en de communicatieve aspecten in het onderwijs op de TKD 2.Dichter bij de opleidingspraktijk in de manier van videobespreking: één aanpak voor TKD en praktijk
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Integratie door alle contextfactoren te betrekken: Patiënt factoren Arts factoren Consult factoren
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs De taken van de huisarts in het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg, advies en planning Beëindigen van het consult
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs De mate waarin de verschillende taken van belang zijn, hangt af van de contextfactoren en de doelen (beoogde resultaten) die daaruit voortkomen.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Belang van de taken bij de consultfactoren: Een man van 55 met pijn op de borst Een vrouw van 25 die moe is Een kind met koorts op de HAP En bij een combinatie van factoren: Vrouw (nerveus) bij plaatsen IUD door HA met activistische resp. reflectieve inslag
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs De taken van de huisarts in het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg, advies en planning Beëindigen van het consult
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Het ‘Mengpaneel’
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Hoe verhouden de Maas globaal en het mengpaneel zich?
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs
Een video om even te oefenen
De ALOBA benadering Agenda-led Outcome-based Analysis
Wat is nieuw aan de ALOBA benadering? -De bespreek agenda waarin centraal staat wat de dokter en de patiënt willen bereiken (outcome) -Analyse van wat wél werkte in de communicatie en wat níet bleek te werken -Suggesties over wél werkende communicatie bespreken en oefenen
Agenda-led Outcome-based Analysis Klassieke benadering Positieve en negatieve feedback over communicatie van de dokter volgens (soms objectieve en soms subjectieve) criteria De inbrenger moet vervolgens zelf zien hoe de feedback in verbeteringen om te zetten De ALOBA benadering Welke communicatie was effectief om de doelen van patiënt en dokter te bereiken en welke communicatie was niet effectief? Suggesties voor effectieve communicatie en oefenen daarvan in simulatiesituatie
Agenda-led Outcome-based Analysis Inhoud van het mapje: Stappen in de ALOBA benadering Mengpaneel Mengpaneel gekoppeld aan Maas
Agenda-led Outcome-based Analysis Straks oefenen aan de hand van de ingebrachte consulten Vaststellen wat dokter en patiënt willen bereiken Welke instelling van het mengpaneel hoort daarbij? Samenstellen van de bespreekagenda Beantwoorden van de vraag welke communicatie effectief en welke niet effectief was Suggesties opperen voor alternatieven die wel effectief zouden kunnen zijn