Onderzoeklijn in de opleiding Studiedag Interactum 08-04-11.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Reflectievaardigheden en instrumenten
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
HGW en gesprekken met leerlingen
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Definitie Mediawijsheid
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
StatIG in de Vrolijke School
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Het belang van een stage
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Praktijkervaring en reflectie
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Rollen binnen het werkplekleren
‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
PWS = de eindscriptie van de havo
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Presentatie EduCheck SOML
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De Wever Zorg Innovatie Centra
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
We doen het samen Co-teaching.
Transcript van de presentatie:

Onderzoeklijn in de opleiding Studiedag Interactum

Agenda Aan bod komen: 1.Belang van onderzoek 2.Koppeling aan zelfsturing 3.Uitgangspunten oz lijn 4.Doorgaande oz lijn 5.Onderzoeksserie: Onderzoeksboekjes, Excel 6.Aandachtspunten 7.Aan de slag: toetsformats 8.Opzet leernetwerk

Onderzoek in de opleiding Waarom onderzoek? – Onderwijsonderzoek gebruiken als informatieve bron (verbinding theorie en praktijk): met onderzoek kun je wat. – Een leraar met een onderzoekende, kritische houding: niet kennis consumeren, maar construeren. – Onderzoek als vaardigheid om een startbekwame leraar te worden en je daarna verder te ontwikkelen: een leven lang leren

BELANG VAN ZELFSTURING Zelfgestuurd leren kan worden gedefinieerd als een doelgericht proces, waarbij studenten vanuit een ‘voordenkfase’ hun eigen leren monitoren, controleren en evalueren. Het gebruik van metacognitieve vaardigheden medieert de relatie tussen motivatie en succesvol leren.

KNOWLEDGE BUILDING: METACOGNITION CONTENT MATTER Learning task: Goal setting Prior knowledge activation Metacognitive knowledge activation Metacognitive awareness and monitoring of cognition Judgements Attributions Task value activation Time management SRLSRL TIME Modelling skills: Observation Emulation Self-control Self-regulation Collaboration: Positive interdependence Clear instructions Feedback on working process Conditions: Teacher educators Student teachers Learning materials School context and culture LEARNING PROCESS scaffolding

Uitgangspunten opleidings- en taakbekwame fase Onderzoek vertrekt vanuit een praktijkrelevante vraag. Onderzoek leidt tot praktijkrelevante opbrengsten. Onderzoek sluit aan bij het semesterthema. In elke onderzoeksopdracht staat een ander onderzoeksinstrument centraal. Onderzoek begint met een werkplan.

De onderzoekslijn SemesterthemaRelevante vraagInstrumentOpbrengst 1.De nieuwsgierige en actieve leerling. Iedereen heeft het over onderzoekend leren, maar wat is het nou eigenlijk? Literatuur- onderzoek Interview Een theoretisch onderbouwde lesactiviteit. 2.Leerlingen aan het denken gezet. Wat is het effect van mijn instructie? Het experiment: een effectmeting Vuistregels van een werkzame instructie. 3.Een originele en rijke leeromgeving. Slaag ik er in om met een ontdekkingsactiviteit de onderzoekende houding van jonge leerlingen te bevorderen? ObservatieEen powerpoint- presentatie 4.Een brede horizon: de wereld komt dichtbij. Een eigen gekozen thema in de bovenbouw (de CITO- toets, cyberpesten, groepsvorming, mediawijs) Vragenlijst (leerlingen, ouders,…) Een conferentie- poster

Uitgangspunten werkplek- en startbekwame fase Onderzoek is geïntegreerd in de grote opdrachten waaraan de student werkt; De opdrachten bieden ook mogelijkheden voor kwalitatief onderzoek; Onderzoeksvragen worden afgestemd met de stageschool; De studenten kunnen keuzes maken voor onderzoeksinstrumenten (triangulatie); Steeds meer zelfsturing door de student. Begeleiding via werkgroepen en discussieforum

OpdrachtRelevante vraagInstrumentOpbrengst 5.Werkstuk schoolontwikkeling Hoe kan ik met onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van mijn stageschool? bijvoorbeeld documentanalyse 6.De vakverdiepingHoe kan ik binnen een gekozen vakgebied mijn vakcompetenties verder ontwikkelen? bijvoorbeeld methodeanalyse 7.Het actieonderzoek Hoe kan ik een probleem mijn werksituatie onderzoeken en mijn eigen handelen ‘vernieuwen’? Handelingsgericht onderzoek. 8.Het afstudeerwerkstuk Hoe geef ik als professionele leerkracht verdieping aan mijn toekomstige beroep? (Wat zijn mijn ambities als onderzoekende leerkracht) Combinatie van onderzoeks- instrumenten. Duurzaam Integratie theorie, praktijk en onderzoek Onderzoek geïntegreerd in bestaande opdrachten. In afstemming komen tot onderzoeks- vragen Slimme combinaties van onderzoeks- instrumenten

Onderzoeksserie -Doorgaande lijn -APA richtlijnen -Zakelijk schrijven -In ontwikkeling: Structureren van een onderzoeksverslag -Excel instructiefilmpjes

Aandachtspunten -Discussieforum -Relevante bronnen (internet cultuur) -Vraagt veel van de studenten (HBO niveau); doorgaande lijn (scaffolding) werkplannen en toetsformats -Engels (ook in toetsformats) -Geen geschikt onderzoeksboek -Kennisbasis praktijkgericht onderzoek

Aan de slag -Toetsformats 4 onderzoeksmodules -In groepen format bestuderen -Tip en top noteren per groep -Evalueren

Opzet netwerk onderzoek -Informeel leren -Uitwisselen producten en expertise

CONTACTGEGEVENS Emmy Vrieling Lerarenopleider/Promovendus IJsselgroep - Iselinge Hogeschool Postbus 277, 7000 AG, Doetinchem (werk) (mobiel) skype: emmy.vrieling