Scheepvaartongeval thv de aansluiting van het kanaal Luik-Maastricht met de Maas thv l’Ile de Monsin 13 oktober 2007 Examencase Crisissituatiebeheer 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Beroepsgeheim op de SEH
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
De kapitein.
Evacuatieoefening September – oktober 2004
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Beeldschermwerk en Calamiteiten 2013
Beeldcasus voor bevelvoerders (212A)
Praktijk inzet gevaarlijke stoffen
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Implementeren doe je samen
Collectieve en Individuele valbeveiliging
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Revitalisering Wiltsangh
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
VERANTWOORDINGS- RAPPORTAGE
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Beeldcasus voor bevelvoerders (202A)
Beeldcasus voor bevelvoerders (202A)
Uitslaande brand in schoolgebouw
Branduitbreiding via kap
Kennis - Intelligentie
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Cees de Heer Jan Kliest RIVM Moerdijk vanuit het perspectief
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Harbin ligt in Rusland zo een 450km ten noorden van het gekende koude Vladivostok, met temperaturen van vaak – 40°C en een half jaar onder het vriespunt.
Stefan Cornelissen & Eva de Leeuw
Tijd, afstand, snelheid.
Informatie Avond Rijksstraatweg Nieuwersluis 27 september 2006.
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
De Titanic !!......
Een vrachtschip heeft woensdagmorgen 18 april 2012, in de Rotterdamse Nieuwe Maas een aantal containers verloren nadat het de Willemsbrug had geraakt.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Veolia Transport Limburg
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Brand in het OCMW ziekenhuis Middelheim Antwerpen donderdagnacht 24 december 1991 Lt. Kol. Ir. Chris Addiers Workshop Crisissituatiebeheer.
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
© Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra Uitslaande brand in portiekwoning Beeldcasus voor bevelvoerders (202A)
Meten en meetkunde in het verkeer
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Invloed van vergrijzing op brandveiligheid
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Het sneeuw- en ijsfestival
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
H.6 Overleggen en regelen
BPR-Binnenvaart Politie Regelement voorrangsregels
BRO 2017 Anja Habets Ernst Jacobi
Welkom Energieschaarste
De organisatie en implementatie van IHT
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
Snelheid Module 3 Basisstof 3.
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd. Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd.
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Wie heeft de moord gepleegd?
Grootschalige Geneeskundige Bijstand
Transcript van de presentatie:

Scheepvaartongeval thv de aansluiting van het kanaal Luik-Maastricht met de Maas thv l’Ile de Monsin 13 oktober 2007 Examencase Crisissituatiebeheer 2007 Met dank aan de Stafdirectie Risico – en Crisisbeheersing van de Veiligheidsregio Rijnmond-Rotterdam voor het ter beschikking stellen van het basisscenario

voorstelling van de feiten 3 april april 2008 binnenvaartcontainerschip “CSB” vaart net voorbij Luik op de Maas richting Maastricht (Nl) binnenvaartcontainerschip “CSB” vaart net voorbij Luik op de Maas richting Maastricht (Nl) Meteo: Meteo: droog, volledig bewolkt windrichting: zuidwest variabel graden windkracht: 8 m/s temperatuur: 7°C

Aansluiting van de Maas met het kanaal Luik – Maastricht -> Albertkanaal

situatie: algemeen 13 km ten zuiden van de Nederlandse grens 13 km ten zuiden van de Nederlandse grens 14 km ten zuidoosten van de provinciegrens met Belgisch Limburg 14 km ten zuidoosten van de provinciegrens met Belgisch Limburg - alle kaartmateriaal is noord geöriënteerd - alle kaartmateriaal is noord geöriënteerd - de getoonde actiebeelden zijn illustratief - de getoonde actiebeelden zijn illustratief

5 km

situatie: algemeen splitsing Maas en kanaal Luik – Maastricht splitsing Maas en kanaal Luik – Maastricht ter hoogte van l’Ile de Monsin: haven van Luik (PIL) - linkeroever: Herstal ( inwoners) - rechteroever: Jupille-sur-Meuse ( inwoners) - langs de rechteroever van de Maas loopt de A25/E25 scheepvaart tot 2000 ton scheepvaart tot 2000 ton drinkwatervoorziening: drinkwatervoorziening: –verbinding met Albertkanaal: drinkwaterbekken van Antwerpen –verbinding met Maas: drinkwatervoorziening van Nederlands Limburg

1 km

300m

situatie: algemeen

75 m 195 m Berijdbaar voor vrachtwagens

situatie: algemeen “CSB” heeft 42 20’-containers aan boord “CSB” heeft 42 20’-containers aan boord schip is voorzien van 3 blauwe kegels schip is voorzien van 3 blauwe kegels de bemanning bestaat uit 1 kapitein en 2 matrozen de bemanning bestaat uit 1 kapitein en 2 matrozen

200 m

1° reeks gegevens de kapitein wordt onwel de kapitein wordt onwel de matroos op het voordek merkt niets, de andere matroos evenmin, hij is benedendeks bezig de matroos op het voordek merkt niets, de andere matroos evenmin, hij is benedendeks bezig het schip vaart stuurloos en ramt zijdelings de kademuur op de kop van l’Ile de Monsin het schip vaart stuurloos en ramt zijdelings de kademuur op de kop van l’Ile de Monsin

1° reeks gegevens de 4 voorste containers evenals de matroos slaan overboord de 4 voorste containers evenals de matroos slaan overboord zowel stuurboord als bakboord liggen containers in het water: 2 ADNR-containers geladen met styreen zijn beschadigd en lekken in het water zowel stuurboord als bakboord liggen containers in het water: 2 ADNR-containers geladen met styreen zijn beschadigd en lekken in het water de overige containers schuiven naar voor en daardoor raakt 1 tankcontainer geladen met 13 ton dimethylamine aan boord lek de overige containers schuiven naar voor en daardoor raakt 1 tankcontainer geladen met 13 ton dimethylamine aan boord lek vrijwel onmiddellijk ontstaat op de boeg een felle brand met bruingele rook vrijwel onmiddellijk ontstaat op de boeg een felle brand met bruingele rook

1° reeks gegevens melding: melding: brand op binnenschip en persoon te water van de linkeroever (Herstal) komen klachten binnen over een sterk prikkelende geel-oranje rook van de linkeroever (Herstal) komen klachten binnen over een sterk prikkelende geel-oranje rook er zijn vrijwel onmiddellijk klachten (13 in de eerste 5 minuten) er zijn vrijwel onmiddellijk klachten (13 in de eerste 5 minuten)

1° vraagmoment (als OvD) 1. Wat zijn uw primaire overwegingen / reflexen overwegingen / reflexen prioriteiten prioriteiten acties acties op dit ogenblik als officier van dienst in het kader van de noodplanning? op dit ogenblik als officier van dienst in het kader van de noodplanning?

1° antwoordmoment 30 min

2° reeks gegevens zeer snelle branduitbreiding met zeer giftige nitreuze rook (tgv stikstofoxides) zeer snelle branduitbreiding met zeer giftige nitreuze rook (tgv stikstofoxides) klachten worden steeds ernstiger: metingen bevestigen dat de alarmgrenswaarde voor stikstofmonoxide en stikstofdioxide ruim wordt overschreden (> 10 mg/m³) in de woonwijk Herstal klachten worden steeds ernstiger: metingen bevestigen dat de alarmgrenswaarde voor stikstofmonoxide en stikstofdioxide ruim wordt overschreden (> 10 mg/m³) in de woonwijk Herstal

2° reeks gegevens de snelheid van het Maaswater bedraagt 4m/s. Op het Albertkanaal stagneert het water tgv het sas (2 km stroomafwaarts) de snelheid van het Maaswater bedraagt 4m/s. Op het Albertkanaal stagneert het water tgv het sas (2 km stroomafwaarts) er zijn 2 slachtoffers: kapitein is vanwege de brand onbereikbaar van landzijde, matroos is op eigen kracht uit het water gekropen er zijn 2 slachtoffers: kapitein is vanwege de brand onbereikbaar van landzijde, matroos is op eigen kracht uit het water gekropen

2° vraagmoment (als Dir CP-Ops) 1. Welke disciplines staan in voor de waarschuwing aan de bevolking en volgens welke regelgeving? Welke diensten voeren uit. 2. Organiseer concreet het interventieterrein in het kader van de noodplanning. Motiveer en verduidelijk op plan.

2° antwoordmoment 40 min

3° reeks gegevens de brand neemt uitbreiding de brand neemt uitbreiding door de scheepvaartpolitie is vastgesteld dat er eveneens 3 containers met klasse 1.2 stoffen aanwezig zijn door de scheepvaartpolitie is vastgesteld dat er eveneens 3 containers met klasse 1.2 stoffen aanwezig zijn

3° vraagmoment 1. Som alle nood- en interventieplannen op die momenteel geactiveerd moeten zijn. Benoem per plan, met kernwoorden, de belangrijkste beweegredenen (max2).

3° vraagmoment bis 2. Wie is concreet bevoegd om een evacuatie te bevelen en volgens welke wettelijke grondslag? 3. Welke disciplines en in welke hoedanigheid, zijn betrokken bij een eventuele evacuatie?

3° antwoordmoment 40 min

4° reeks gegevens experten berekenen: experten berekenen: –de aanwezige hoeveelheid klasse 1.2 geeft 400 meter dodelijke scherfwerking en 800 meter ontruiming –giftige rookgassen vallen in een zone van 20 à 30 km benedenwinds neer –drinkwaterbesmetting is reëel

4° vraagmoment 1. Wijzigt er in de gegeven omstandigheden iets met betrekking tot uw organisatie van het interventieterrein? Motiveer kort. 2. Op welk niveau inzake noodplanning schat u de toestand nu in? Motiveer en refereer naar de regelgeving en omzendbrieven ter zake.

4° antwoordmoment 20 min

5° reeks gegevens er wordt eveneens gestart met evacuatie van de andere oever (Jupille-sur-Meuse) vanwege het ontploffingsrisico er wordt eveneens gestart met evacuatie van de andere oever (Jupille-sur-Meuse) vanwege het ontploffingsrisico alle eenheden zijn terug getrokken op veilige afstand alle eenheden zijn terug getrokken op veilige afstand

5° vraagmoment 1. Er wordt bestuurlijk overleg gepleegd over de meest geschikte communicatie. Welke aandachtspunten brengt u aan, als afgevaardigde van discipline 1 in het respectievelijke CC, in het plan van aanpak inzake communicatie om de geïmpliceerde bevolking te informeren.

5° antwoordmoment 20 min