Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BattleBots The school battle.
Zelfsturing en executieve functies.
De “ leraar” als rolmodel
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Meervoudige intelligenties
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Meervoudige intelligentie
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Competentiegericht leren vmbo
Presentatie Executieve functies
Hoe bereid je lessen voor?
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Volksuniversiteit Zwolle
Het motiveren van leerlingen in het VO
Leerstijlen KOLB SJM.
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Meervoudige intelligentie
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoe pedagogisch handelen?
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Psychologie van het leren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Onderwijspsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1 Handboek voor leraren Het leerproces Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1

Overzicht presentatie wat is leren? werking van de hersenen werking van het geheugen zintuiglijk, kortetermijn- en langetermijngeheugen mnemonische technieken leerlingen en het leerproces vier niveaus van beheersing wat zegt de leertheorie? behaviorische, cognitieve, handelingspsychologische en constructivistische theorie een krachtige leeromgeving basisbehoeften, leerstijlen en meervoudige intelligenties Handboek voor leraren Het leerproces

Wat is leren? Een mentaal proces waarbij als gevolg van leeractiviteiten een relatief stabiele gedragsverandering tot stand komt. intentioneel leren impliciet leren Handboek voor leraren Het leerproces

Werking van de hersenen Handboek voor leraren Het leerproces

Drie soorten geheugen zintuiglijk geheugen poortwachterfunctie kortetermijngeheugen werkgeheugen langetermijngeheugen Handboek voor leraren Het leerproces

Zintuiglijk geheugen poortwachtersfunctie Taak het kort vasthouden van ruwe nieuwe informatie Doel vergelijken met reeds aanwezige informatie Alleen de informatie die wordt herkend en dus betekenis heeft, krijgt toegang tot het kortetermijngeheugen. Het selectief waarnemen gebeurt op onbewust niveau. Handboek voor leraren Het leerproces

Verschillen Kenmerken Kortetermijngeheugen Langetermijngeheugen Capaciteit circa 7 elementen onbeperkt Duur 18 tot 30 seconden ongelimiteerd Vorm van opslag spraakklanken betekenissen Vergeten spontane verzwakking interferentie Mentale operaties selectie / herhaling zoekproces Handboek voor leraren Het leerproces

Kortetermijngeheugen werkgeheugen Manieren om informatie langer vast te houden informatieprocessen die elkaar ondersteunen luisteren naar teksten tijdens het bekijken van een plaatje aanbieden van nieuwe informatie binnen een betekenisvolle context of het activeren van voorkennis controleprocessen herhaling (onderhoudsherhaling, uitgewerkte herhaling - >mnemonische technieken) codering Handboek voor leraren Het leerproces

Mnemonische technieken toepassen van ezelsbruggetje knoop in je zakdoek ’t kofschip loci-methode mindmapping Handboek voor leraren Het leerproces

Langetermijngeheugen Principes: egocentrisch tintje sleutelbegrip persoonlijke lens laatste versie gereproduceerd Handboek voor leraren Het leerproces

Leerlingen en het leerproces Leeractiviteit van de leerling in vier categorieën: directe ervaring ondergaan of te handelen (by trial and error) sociale interactie het proces van het uitwisselen van informatie met anderen nadenken ofwel reflectie door actief over het onderwerp na te denken; vooraf, tijdens of na het handelen het verwerken van de theorie door gekregen opdrachten Handboek voor leraren Het leerproces

reproduceren begrijpen integreren toepassen Vier niveaus van beheersing (kennisverwerking) reproduceren begrijpen integreren toepassen Handboek voor leraren Het leerproces

Wat zegt de leertheorie? de behavioristische theorie cognitieve theorieën en de rol van metacognitie bij het leren de handelingspsychologische theorie het constructivisme Handboek voor leraren Het leerproces

Behavioristische theorie twee principes klassiek conditioneren (Pavlov) operant conditioneren(Skinner) Handboek voor leraren Het leerproces

Klassiek conditioneren emotioneel leren stimulusgeneralisatie wetmatigheden binnen het klassiek conditioneren (Thorndike) de wet van herhaling de wet van effect inzicht belonen van gewenst gedrag is effectiever dan het bestraffen van ongewenst gedrag Handboek voor leraren Het leerproces

Operant conditioneren Spontane gedrag is uitgangspunt gedrag aanscherpen: positieve versterker negatieve versterker (vermijdingsleren) De geprogrammeerde instructie zelfonderwijzende leerprogramma’s die de cursist stap voor stap moet doorlopen (bijv. computerspel) Handboek voor leraren Het leerproces

Hedendaagse elementen uit het behaviorisme van succesbeleving gaat een positieve werking uit positieve bekrachtiging van leerlinggedrag is effectiever dan negatieve bekrachtiging straffen die te laat plaatsvinden zijn niet effectief Handboek voor leraren Het leerproces

Cognitieve theorieën en de rol van metacognitie bij het leren cognitivisme de leerling als actief informatieverwerkend systeem als-dan verbinding declaratieve kennis procedurele kennis ‘kennis over onze kennis’ ->metacognitie vier soorten kennis situationele kennis strategische kennis (Met de recente aandacht voor het ‘ leren leren’ opnieuw in de aandacht.) Handboek voor leraren Het leerproces

De handelingspsychologische theorie het is via interactie dat het kind kennis, ideeën, normen en waarden ontwikkelt taal is belangrijk Handboek voor leraren Het leerproces

De mentale handeling vier principes uitgangspunt leraar is de expert (Vygotsky) vier principes interiorisatie de zone van naaste ontwikkeling de centrale volwassene de sociaalcommunicatieve achtergrond van mentale handelingen uitgangspunt alleen de juiste uitdaging zorgt voor het optimale leerproces (zie afbeelding) leraar is de expert Handboek voor leraren Het leerproces

De constructivistische leertheorie - uitgangspunten een leerling bezit van zichzelf de wens om dingen uit te zoeken een leerling die iets begrijpt, heeft iets met die informatie gedaan mentale voorstellingen worden vervangen door nieuwe ervaringen begrijpen is nooit definitief wat iemand kan leren, hangt samen met zijn ontwikkeling (leeftijd) reflectie, zelfcorrectie en feedback van anderen stimuleren het leren Handboek voor leraren Het leerproces

De constructivistische leertheorie Implicaties voor het onderwijs de lerende heeft een actieve rol nieuwe informatie moet worden gekoppeld aan voorkennis een leerproces is een individueel proces leren is een sociale ervaring Handboek voor leraren Het leerproces

Een krachtige leeromgeving te herkennen aan het welzijn van de leerling betrokkenheid van de leerling indicatoren daarbij zijn relatie competentie autonomie Handboek voor leraren Het leerproces

Basisbehoeften relatie competentie autonomie Handboek voor leraren ik hoor erbij ik voel me veilig ik voel me gewaardeerd competentie ik kan het! ik ben iemand die iets kan ik heb vertrouwen in eigen kunnen ik voel me geaccepteerd en gewaardeerd autonomie ik heb invloed! ik kan iets zonder hulp ik ben zelfstandig ik ben een uniek persoon Handboek voor leraren De ontwikkeling van kinderen vindt plaats in interactie met de omgeving. Kwaliteit van de omgeving is dan ook sterk bepalend voor het resultaat! Het leerproces

verschillende leerstijlen meervoudige intelligenties Autonomie verschillende leerstijlen meervoudige intelligenties Handboek voor leraren Het leerproces

Leerfasen van Kolb Handboek voor leraren Het leerproces

Leerstijlen van Kolb Handboek voor leraren Het leerproces

We leren van … wat we lezen 10% wat we horen 20% wat we zien 30% 100% wat we lezen 10% wat we horen 20% wat we zien 30% zien en horen 50% waarover we discussiëren 70% wat we persoonlijk ervaren 80% wat uitleggen aan anderen 95% Handboek voor leraren Het leerproces

Meervoudige intelligenties (Gardner) Intelligentie: de bekwaamheid om te leren het probleem op te lossen Het biedt de leerkracht: inzicht in sterke kanten leerlingen extra mogelijkheid sterke kanten van leerlingen te herkennen en daar je les op af te stemmen mogelijkheid om op bijzondere kwaliteiten van leerlingen in te zetten en mindere kwaliteiten hanteerbaar te maken Handboek voor leraren Het leerproces

Meervoudige intelligenties (Gardner) vervolg verbaal/ linguïstisch logisch/ mathematisch visueel/ ruimtelijk lichamelijk/ kinesthetisch muzikaal/ ritmisch naturalistisch interpersoonlijk intrapersoonlijk Handboek voor leraren Het leerproces

http://www.loesje.nl/files/posters/NL9509_8.pdf Handboek voor leraren Het leerproces